A escola do campo e o território-teia- (multi)dimensional-territorial do distrito de Arroio Grande, Santa Maria/RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Folmer, Ivanio
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300001459b
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24327
Resumo: The concept of territory is used as an investigation tool in this research, since it is the stage and result of conflicts and power disputes. From the presented problematic, it was asked about the relationship between Rural Education and the Multiterritorialities and Multidimensionalities of the District Arroio Grande/Santa Maria/RS. The objective was organized in order to identify and understand the Territory of Arroio Grande through Rural Education, Multiterritoriality and Multidimensionality. The method used in the organization of this work is the dialectic. It was observed that the Arroio Grande District is fragmented, as each of the locations needed to establish different meanings so that the territory could remain and recreate, originated from cultural and power relations. A dialectical relationship between multi-territoriality and multidimensionality was perceived in dialogue with the Rural Education project, thus producing a vast and complex space composed of several territories.
id UFSM_ab92e8267ff88e8fae4a75a22972ce39
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/24327
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A escola do campo e o território-teia- (multi)dimensional-territorial do distrito de Arroio Grande, Santa Maria/RSField education and the multiterritorial and multidimensional territory of the Arroio Grande district – Santa Maria/RSLa educación de campo y el territorio multiterritorial y multidimensional del distrito de Arroio Grande – Santa Maria/RSTerritórioMultiterritorialidadeMultidimensionalidadeEducação do campoTerritoryMultiterritorialityMultidimensionalityField educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThe concept of territory is used as an investigation tool in this research, since it is the stage and result of conflicts and power disputes. From the presented problematic, it was asked about the relationship between Rural Education and the Multiterritorialities and Multidimensionalities of the District Arroio Grande/Santa Maria/RS. The objective was organized in order to identify and understand the Territory of Arroio Grande through Rural Education, Multiterritoriality and Multidimensionality. The method used in the organization of this work is the dialectic. It was observed that the Arroio Grande District is fragmented, as each of the locations needed to establish different meanings so that the territory could remain and recreate, originated from cultural and power relations. A dialectical relationship between multi-territoriality and multidimensionality was perceived in dialogue with the Rural Education project, thus producing a vast and complex space composed of several territories.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO conceito de território é utilizado como ferramenta de investigação desta pesquisa, visto que o mesmo é palco e resultado de conflitualidades e disputas de poder. A partir da problemática apresentada, perguntou-se sobre a relação entre Educação do Campo e as Multiterritorialidades e Multidimensionalidades do Distrito Arroio Grande /Santa Maria/RS. O objetivo organizou-se com o intuito de identificar e compreender o Território de Arroio Grande através da Educação do Campo, da Multiterritorialidade e da Multidimensionalidade. O método utilizado na organização deste trabalho é o dialético. Observou-se que o Distrito Arroio Grande apresenta-se fragmentado, pois cada uma das localidades precisou estabelecer significações distintas para que pudesse haver a permanência e a recriação do território, originado a partir de relações culturais e de poder. Percebeu-se uma relação dialética entre multiterritorialidade e multidimensionalidade em diálogo com o projeto de Educação do Campo, produzindo, assim, um vasto e complexo espaço composto por diversos territórios.Universidade Federal de Santa MariaBrasilGeografiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em GeografiaCentro de Ciências Naturais e ExatasMeurer, Ane Carinehttp://lattes.cnpq.br/6724702305350914Bolfe, Sandra AnaKist, Anna Christine FerreiraDambrós, CristianeZimmermann, AngelitaFolmer, Ivanio2022-05-12T17:22:37Z2022-05-12T17:22:37Z2022-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24327ark:/26339/001300001459bporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-05-12T17:22:40Zoai:repositorio.ufsm.br:1/24327Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-05-12T17:22:40Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A escola do campo e o território-teia- (multi)dimensional-territorial do distrito de Arroio Grande, Santa Maria/RS
Field education and the multiterritorial and multidimensional territory of the Arroio Grande district – Santa Maria/RS
La educación de campo y el territorio multiterritorial y multidimensional del distrito de Arroio Grande – Santa Maria/RS
title A escola do campo e o território-teia- (multi)dimensional-territorial do distrito de Arroio Grande, Santa Maria/RS
spellingShingle A escola do campo e o território-teia- (multi)dimensional-territorial do distrito de Arroio Grande, Santa Maria/RS
Folmer, Ivanio
Território
Multiterritorialidade
Multidimensionalidade
Educação do campo
Territory
Multiterritoriality
Multidimensionality
Field education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short A escola do campo e o território-teia- (multi)dimensional-territorial do distrito de Arroio Grande, Santa Maria/RS
title_full A escola do campo e o território-teia- (multi)dimensional-territorial do distrito de Arroio Grande, Santa Maria/RS
title_fullStr A escola do campo e o território-teia- (multi)dimensional-territorial do distrito de Arroio Grande, Santa Maria/RS
title_full_unstemmed A escola do campo e o território-teia- (multi)dimensional-territorial do distrito de Arroio Grande, Santa Maria/RS
title_sort A escola do campo e o território-teia- (multi)dimensional-territorial do distrito de Arroio Grande, Santa Maria/RS
author Folmer, Ivanio
author_facet Folmer, Ivanio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Meurer, Ane Carine
http://lattes.cnpq.br/6724702305350914
Bolfe, Sandra Ana
Kist, Anna Christine Ferreira
Dambrós, Cristiane
Zimmermann, Angelita
dc.contributor.author.fl_str_mv Folmer, Ivanio
dc.subject.por.fl_str_mv Território
Multiterritorialidade
Multidimensionalidade
Educação do campo
Territory
Multiterritoriality
Multidimensionality
Field education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
topic Território
Multiterritorialidade
Multidimensionalidade
Educação do campo
Territory
Multiterritoriality
Multidimensionality
Field education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description The concept of territory is used as an investigation tool in this research, since it is the stage and result of conflicts and power disputes. From the presented problematic, it was asked about the relationship between Rural Education and the Multiterritorialities and Multidimensionalities of the District Arroio Grande/Santa Maria/RS. The objective was organized in order to identify and understand the Territory of Arroio Grande through Rural Education, Multiterritoriality and Multidimensionality. The method used in the organization of this work is the dialectic. It was observed that the Arroio Grande District is fragmented, as each of the locations needed to establish different meanings so that the territory could remain and recreate, originated from cultural and power relations. A dialectical relationship between multi-territoriality and multidimensionality was perceived in dialogue with the Rural Education project, thus producing a vast and complex space composed of several territories.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-12T17:22:37Z
2022-05-12T17:22:37Z
2022-02-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24327
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300001459b
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24327
identifier_str_mv ark:/26339/001300001459b
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Geografia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Geografia
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Geografia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Geografia
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172445933404160