Turismo e os meios de comunicação: a divulgação do turismo rural do município de São José dos Ausentes/RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jappe, Fernanda Miron
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8813
Resumo: Two factors contribute decisively for the development of rural tourism. On one hand, the stressing way of living in big urban centers and, on the other hand, the economically depressing state of rural areas. Rural tourism permits the interaction of man with nature for the benefit of urban dweller and creates a new source of income for the farmer. In this dissertation, we look into the role of media in rural tourism development. The research was conducted in the county of São José dos Ausentes, located in the southeast of Rio Grande do Sul. To collect the relevant data we went through the written material and records available at the municipality and also made inquiries with tourists, farmers and the secretary of tourism of São José dos Ausentes. The data reveal that all media are important and that together they contribute to sell the image of a place. However, the decision to visit any given locality depends on the information passed by relatives and friends. In sum, the role of media is to inform the potential clients about the touristic attractions of a place. To sustain that information for longer periods adequate marketing techniques are required. The way visitors are received will be decisive for the continuity of the flow of tourists and their increase over the time.
id UFSM_ac42f3f4c4c7c69111c8e93577021e8a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/8813
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Turismo e os meios de comunicação: a divulgação do turismo rural do município de São José dos Ausentes/RSTourism and midia: the marketing of rural tourism in São José dos Ausentes/RSTurismo ruralSão José dos AusentesMeios de comunicaçãoMídia e divulgaçãoRural tourismCommunication meansMedia and divulgationCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURALTwo factors contribute decisively for the development of rural tourism. On one hand, the stressing way of living in big urban centers and, on the other hand, the economically depressing state of rural areas. Rural tourism permits the interaction of man with nature for the benefit of urban dweller and creates a new source of income for the farmer. In this dissertation, we look into the role of media in rural tourism development. The research was conducted in the county of São José dos Ausentes, located in the southeast of Rio Grande do Sul. To collect the relevant data we went through the written material and records available at the municipality and also made inquiries with tourists, farmers and the secretary of tourism of São José dos Ausentes. The data reveal that all media are important and that together they contribute to sell the image of a place. However, the decision to visit any given locality depends on the information passed by relatives and friends. In sum, the role of media is to inform the potential clients about the touristic attractions of a place. To sustain that information for longer periods adequate marketing techniques are required. The way visitors are received will be decisive for the continuity of the flow of tourists and their increase over the time.Na atualidade, a agitação das grandes cidades, com pessoas cada vez mais estressadas, e a busca por alternativas de renda no campo convergem para o desenvolvimento de atividades ligadas ao turismo rural. Este tipo de turismo permite a interação do homem e o meio ambiente nas pequenas e médias propriedades rurais pelo mundo. Neste trabalho, apresentamos uma análise da utilização dos meios de comunicação na divulgação do turismo rural. Como cenário empírico focamos o município de São José dos Ausentes, localizado no extremo nordeste do Rio Grande do Sul. Para alcançarmos este objetivo, optamos por uma pesquisa bibliográfica e documental, além de uma entrevista pessoal com o secretário de turismo do município e da aplicação de um questionário aos turistas e empreendedores rurais. A partir dessas ferramentas foi possível observar a importância dos meios de comunicação para a divulgação do turismo rural, e a influência, também, do boca-a-boca, ou seja, da informação trocada por amigos. Esses meios contribuem para a fixação da imagem de um local, no entanto não bastam para mantermos a atratividade de um destino. O trabalho de fixação e de manutenção da imagem do destino turístico deve ser continuo e sério, respeitando a natureza, que é o bem maior, para que o turista acredite na idoneidade dos empreendedores turísticos, volte sempre e recomende o local para seus amigos.Universidade Federal de Santa MariaBRAgronomiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Extensão RuralAlmeida, Joaquim Anecio de Jesushttp://lattes.cnpq.br/7721275881890438Karnopp, Ericahttp://lattes.cnpq.br/5350177350091068Silveira, Ada Cristina Machadohttp://lattes.cnpq.br/0962895520743039Jappe, Fernanda Miron2007-12-132007-12-132005-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfJAPPE, Fernanda Miron. TOURISM AND MIDIA: THE MARKETING OF RURAL TOURISM IN SÃO JOSÉ DOS AUSENTES/RS. 2005. 108 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8813porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-09-22T22:57:46Zoai:repositorio.ufsm.br:1/8813Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-09-22T22:57:46Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Turismo e os meios de comunicação: a divulgação do turismo rural do município de São José dos Ausentes/RS
Tourism and midia: the marketing of rural tourism in São José dos Ausentes/RS
title Turismo e os meios de comunicação: a divulgação do turismo rural do município de São José dos Ausentes/RS
spellingShingle Turismo e os meios de comunicação: a divulgação do turismo rural do município de São José dos Ausentes/RS
Jappe, Fernanda Miron
Turismo rural
São José dos Ausentes
Meios de comunicação
Mídia e divulgação
Rural tourism
Communication means
Media and divulgation
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURAL
title_short Turismo e os meios de comunicação: a divulgação do turismo rural do município de São José dos Ausentes/RS
title_full Turismo e os meios de comunicação: a divulgação do turismo rural do município de São José dos Ausentes/RS
title_fullStr Turismo e os meios de comunicação: a divulgação do turismo rural do município de São José dos Ausentes/RS
title_full_unstemmed Turismo e os meios de comunicação: a divulgação do turismo rural do município de São José dos Ausentes/RS
title_sort Turismo e os meios de comunicação: a divulgação do turismo rural do município de São José dos Ausentes/RS
author Jappe, Fernanda Miron
author_facet Jappe, Fernanda Miron
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Almeida, Joaquim Anecio de Jesus
http://lattes.cnpq.br/7721275881890438
Karnopp, Erica
http://lattes.cnpq.br/5350177350091068
Silveira, Ada Cristina Machado
http://lattes.cnpq.br/0962895520743039
dc.contributor.author.fl_str_mv Jappe, Fernanda Miron
dc.subject.por.fl_str_mv Turismo rural
São José dos Ausentes
Meios de comunicação
Mídia e divulgação
Rural tourism
Communication means
Media and divulgation
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURAL
topic Turismo rural
São José dos Ausentes
Meios de comunicação
Mídia e divulgação
Rural tourism
Communication means
Media and divulgation
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURAL
description Two factors contribute decisively for the development of rural tourism. On one hand, the stressing way of living in big urban centers and, on the other hand, the economically depressing state of rural areas. Rural tourism permits the interaction of man with nature for the benefit of urban dweller and creates a new source of income for the farmer. In this dissertation, we look into the role of media in rural tourism development. The research was conducted in the county of São José dos Ausentes, located in the southeast of Rio Grande do Sul. To collect the relevant data we went through the written material and records available at the municipality and also made inquiries with tourists, farmers and the secretary of tourism of São José dos Ausentes. The data reveal that all media are important and that together they contribute to sell the image of a place. However, the decision to visit any given locality depends on the information passed by relatives and friends. In sum, the role of media is to inform the potential clients about the touristic attractions of a place. To sustain that information for longer periods adequate marketing techniques are required. The way visitors are received will be decisive for the continuity of the flow of tourists and their increase over the time.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-04-29
2007-12-13
2007-12-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv JAPPE, Fernanda Miron. TOURISM AND MIDIA: THE MARKETING OF RURAL TOURISM IN SÃO JOSÉ DOS AUSENTES/RS. 2005. 108 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8813
identifier_str_mv JAPPE, Fernanda Miron. TOURISM AND MIDIA: THE MARKETING OF RURAL TOURISM IN SÃO JOSÉ DOS AUSENTES/RS. 2005. 108 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8813
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Agronomia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Agronomia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922091425333248