Precocidade na educação infantil: e agora professoras?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6965 |
Resumo: | This study aimed to investigate the conceptualization of earliness among teachers of children education, as well determine the place that the child, characterized as precocious, occupies in this school stage and which are the resources used for their educational care. Through theoretical survey, mainly in CAPES periodicals, it was observed the existence of 6 studies between theses and dissertations produced in the last ten years about earliness in high abilities/gifted; and all of them were focused on psychological concerns instead of pedagogical ones, thus justifying the need for this research. In such sense, this qualitative research had as subjects, teachers from a public school of children´s education. The data collection was performed through a semi-structured interview. The data analysis was developed in the proposal of content analysis, with the production of three tables which expose the narratives of the teachers about the five categories which contextualize this work: formation, the role of child education, the role of teacher, the evaluation and the meaning of earliness. After studying the data collected was considered that the teachers recognize the child as precocious through their conceptions on capacity, talent and ability, as well as, they perceive more the singularities of students learning in academic area. |
id |
UFSM_ac5ae546e808ab6a32fcb3272e22cba7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6965 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Precocidade na educação infantil: e agora professoras?Earliness in children education: and now professor?Educação especialEducação infantilPráticas pedagógicasPrecocidadeAltas habilidades/superdotaçãoSpecial educationChildren educationPedagogical practicesEarlinessHigh abilities/giftedCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis study aimed to investigate the conceptualization of earliness among teachers of children education, as well determine the place that the child, characterized as precocious, occupies in this school stage and which are the resources used for their educational care. Through theoretical survey, mainly in CAPES periodicals, it was observed the existence of 6 studies between theses and dissertations produced in the last ten years about earliness in high abilities/gifted; and all of them were focused on psychological concerns instead of pedagogical ones, thus justifying the need for this research. In such sense, this qualitative research had as subjects, teachers from a public school of children´s education. The data collection was performed through a semi-structured interview. The data analysis was developed in the proposal of content analysis, with the production of three tables which expose the narratives of the teachers about the five categories which contextualize this work: formation, the role of child education, the role of teacher, the evaluation and the meaning of earliness. After studying the data collected was considered that the teachers recognize the child as precocious through their conceptions on capacity, talent and ability, as well as, they perceive more the singularities of students learning in academic area.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEste estudo teve como investigação a conceitualização de precocidade entre os professores de Educação Infantil, bem como buscou determinar o lugar que a criança, dita precoce, ocupa nessa etapa escolar e quais os recursos utilizados para seu atendimento educacional. Apresenta-se como objetivo geral desta pesquisa: investigar se a criança é reconhecida como precoce e qual é o seu lugar no seu processo de escolarização. Pelo referencial teórico buscado, principalmente nos periódicos CAPES, foi possível constatar a existência de dez estudos entre teses e dissertações produzidas nos últimos dez anos sobre as altas habilidades/superdotação com relação à Educação Infantil ou à precocidade infantil; destes dez trabalhos, seis possuíam um enfoque psicológico e não pedagógico nos mesmos, justificando-se assim a necessidade desta investigação. Nesse sentido, essa pesquisa qualitativa teve como sujeitos professoras de uma escola pública de Educação Infantil. A coleta de dados foi realizada através de uma entrevista semi estruturada. A análise dos dados foi desenvolvida na proposta de Análise de Conteúdo, com a produção de três quadros que expõem a narrativa das professoras sobre as cinco categorias que contextualizaram este trabalho: formação, papel da Educação Infantil, papel do professor, a avaliação e o que é precocidade. Após o estudo dos dados obtidos foi considerado que as professoras reconhecem a criança como precoce a partir das suas concepções sobre capacidade, talento e habilidade, bem como, percebem mais as singularidades da aprendizagem dos(as) alunos(as) na área acadêmica.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoFreitas, Soraia Napoleãohttp://lattes.cnpq.br/8605918251808106Figueiredo, Márcio Xavier Bonorinohttp://lattes.cnpq.br/2676816490576373Tomazzetti, Cleonice Mariahttp://lattes.cnpq.br/4821077407620769Antunes, Helenise Sangoihttp://lattes.cnpq.br/6804330341401151Dal Forno, Leticia Fleig2011-11-012011-11-012011-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfDal Forno, Leticia Fleig . Earliness in children education: and now professor?. 2011. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6965porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-05T13:42:47Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6965Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-05T13:42:47Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Precocidade na educação infantil: e agora professoras? Earliness in children education: and now professor? |
title |
Precocidade na educação infantil: e agora professoras? |
spellingShingle |
Precocidade na educação infantil: e agora professoras? Dal Forno, Leticia Fleig Educação especial Educação infantil Práticas pedagógicas Precocidade Altas habilidades/superdotação Special education Children education Pedagogical practices Earliness High abilities/gifted CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Precocidade na educação infantil: e agora professoras? |
title_full |
Precocidade na educação infantil: e agora professoras? |
title_fullStr |
Precocidade na educação infantil: e agora professoras? |
title_full_unstemmed |
Precocidade na educação infantil: e agora professoras? |
title_sort |
Precocidade na educação infantil: e agora professoras? |
author |
Dal Forno, Leticia Fleig |
author_facet |
Dal Forno, Leticia Fleig |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Freitas, Soraia Napoleão http://lattes.cnpq.br/8605918251808106 Figueiredo, Márcio Xavier Bonorino http://lattes.cnpq.br/2676816490576373 Tomazzetti, Cleonice Maria http://lattes.cnpq.br/4821077407620769 Antunes, Helenise Sangoi http://lattes.cnpq.br/6804330341401151 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dal Forno, Leticia Fleig |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação especial Educação infantil Práticas pedagógicas Precocidade Altas habilidades/superdotação Special education Children education Pedagogical practices Earliness High abilities/gifted CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação especial Educação infantil Práticas pedagógicas Precocidade Altas habilidades/superdotação Special education Children education Pedagogical practices Earliness High abilities/gifted CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study aimed to investigate the conceptualization of earliness among teachers of children education, as well determine the place that the child, characterized as precocious, occupies in this school stage and which are the resources used for their educational care. Through theoretical survey, mainly in CAPES periodicals, it was observed the existence of 6 studies between theses and dissertations produced in the last ten years about earliness in high abilities/gifted; and all of them were focused on psychological concerns instead of pedagogical ones, thus justifying the need for this research. In such sense, this qualitative research had as subjects, teachers from a public school of children´s education. The data collection was performed through a semi-structured interview. The data analysis was developed in the proposal of content analysis, with the production of three tables which expose the narratives of the teachers about the five categories which contextualize this work: formation, the role of child education, the role of teacher, the evaluation and the meaning of earliness. After studying the data collected was considered that the teachers recognize the child as precocious through their conceptions on capacity, talent and ability, as well as, they perceive more the singularities of students learning in academic area. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-11-01 2011-11-01 2011-03-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Dal Forno, Leticia Fleig . Earliness in children education: and now professor?. 2011. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6965 |
identifier_str_mv |
Dal Forno, Leticia Fleig . Earliness in children education: and now professor?. 2011. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6965 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922021389893632 |