Precocidade na educação infantil: e agora professoras?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dal Forno, Leticia Fleig
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6965
Resumo: This study aimed to investigate the conceptualization of earliness among teachers of children education, as well determine the place that the child, characterized as precocious, occupies in this school stage and which are the resources used for their educational care. Through theoretical survey, mainly in CAPES periodicals, it was observed the existence of 6 studies between theses and dissertations produced in the last ten years about earliness in high abilities/gifted; and all of them were focused on psychological concerns instead of pedagogical ones, thus justifying the need for this research. In such sense, this qualitative research had as subjects, teachers from a public school of children´s education. The data collection was performed through a semi-structured interview. The data analysis was developed in the proposal of content analysis, with the production of three tables which expose the narratives of the teachers about the five categories which contextualize this work: formation, the role of child education, the role of teacher, the evaluation and the meaning of earliness. After studying the data collected was considered that the teachers recognize the child as precocious through their conceptions on capacity, talent and ability, as well as, they perceive more the singularities of students learning in academic area.
id UFSM_ac5ae546e808ab6a32fcb3272e22cba7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6965
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Precocidade na educação infantil: e agora professoras?Earliness in children education: and now professor?Educação especialEducação infantilPráticas pedagógicasPrecocidadeAltas habilidades/superdotaçãoSpecial educationChildren educationPedagogical practicesEarlinessHigh abilities/giftedCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis study aimed to investigate the conceptualization of earliness among teachers of children education, as well determine the place that the child, characterized as precocious, occupies in this school stage and which are the resources used for their educational care. Through theoretical survey, mainly in CAPES periodicals, it was observed the existence of 6 studies between theses and dissertations produced in the last ten years about earliness in high abilities/gifted; and all of them were focused on psychological concerns instead of pedagogical ones, thus justifying the need for this research. In such sense, this qualitative research had as subjects, teachers from a public school of children´s education. The data collection was performed through a semi-structured interview. The data analysis was developed in the proposal of content analysis, with the production of three tables which expose the narratives of the teachers about the five categories which contextualize this work: formation, the role of child education, the role of teacher, the evaluation and the meaning of earliness. After studying the data collected was considered that the teachers recognize the child as precocious through their conceptions on capacity, talent and ability, as well as, they perceive more the singularities of students learning in academic area.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEste estudo teve como investigação a conceitualização de precocidade entre os professores de Educação Infantil, bem como buscou determinar o lugar que a criança, dita precoce, ocupa nessa etapa escolar e quais os recursos utilizados para seu atendimento educacional. Apresenta-se como objetivo geral desta pesquisa: investigar se a criança é reconhecida como precoce e qual é o seu lugar no seu processo de escolarização. Pelo referencial teórico buscado, principalmente nos periódicos CAPES, foi possível constatar a existência de dez estudos entre teses e dissertações produzidas nos últimos dez anos sobre as altas habilidades/superdotação com relação à Educação Infantil ou à precocidade infantil; destes dez trabalhos, seis possuíam um enfoque psicológico e não pedagógico nos mesmos, justificando-se assim a necessidade desta investigação. Nesse sentido, essa pesquisa qualitativa teve como sujeitos professoras de uma escola pública de Educação Infantil. A coleta de dados foi realizada através de uma entrevista semi estruturada. A análise dos dados foi desenvolvida na proposta de Análise de Conteúdo, com a produção de três quadros que expõem a narrativa das professoras sobre as cinco categorias que contextualizaram este trabalho: formação, papel da Educação Infantil, papel do professor, a avaliação e o que é precocidade. Após o estudo dos dados obtidos foi considerado que as professoras reconhecem a criança como precoce a partir das suas concepções sobre capacidade, talento e habilidade, bem como, percebem mais as singularidades da aprendizagem dos(as) alunos(as) na área acadêmica.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoFreitas, Soraia Napoleãohttp://lattes.cnpq.br/8605918251808106Figueiredo, Márcio Xavier Bonorinohttp://lattes.cnpq.br/2676816490576373Tomazzetti, Cleonice Mariahttp://lattes.cnpq.br/4821077407620769Antunes, Helenise Sangoihttp://lattes.cnpq.br/6804330341401151Dal Forno, Leticia Fleig2011-11-012011-11-012011-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfDal Forno, Leticia Fleig . Earliness in children education: and now professor?. 2011. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6965porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-05T13:42:47Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6965Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-05T13:42:47Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Precocidade na educação infantil: e agora professoras?
Earliness in children education: and now professor?
title Precocidade na educação infantil: e agora professoras?
spellingShingle Precocidade na educação infantil: e agora professoras?
Dal Forno, Leticia Fleig
Educação especial
Educação infantil
Práticas pedagógicas
Precocidade
Altas habilidades/superdotação
Special education
Children education
Pedagogical practices
Earliness
High abilities/gifted
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Precocidade na educação infantil: e agora professoras?
title_full Precocidade na educação infantil: e agora professoras?
title_fullStr Precocidade na educação infantil: e agora professoras?
title_full_unstemmed Precocidade na educação infantil: e agora professoras?
title_sort Precocidade na educação infantil: e agora professoras?
author Dal Forno, Leticia Fleig
author_facet Dal Forno, Leticia Fleig
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Freitas, Soraia Napoleão
http://lattes.cnpq.br/8605918251808106
Figueiredo, Márcio Xavier Bonorino
http://lattes.cnpq.br/2676816490576373
Tomazzetti, Cleonice Maria
http://lattes.cnpq.br/4821077407620769
Antunes, Helenise Sangoi
http://lattes.cnpq.br/6804330341401151
dc.contributor.author.fl_str_mv Dal Forno, Leticia Fleig
dc.subject.por.fl_str_mv Educação especial
Educação infantil
Práticas pedagógicas
Precocidade
Altas habilidades/superdotação
Special education
Children education
Pedagogical practices
Earliness
High abilities/gifted
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação especial
Educação infantil
Práticas pedagógicas
Precocidade
Altas habilidades/superdotação
Special education
Children education
Pedagogical practices
Earliness
High abilities/gifted
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study aimed to investigate the conceptualization of earliness among teachers of children education, as well determine the place that the child, characterized as precocious, occupies in this school stage and which are the resources used for their educational care. Through theoretical survey, mainly in CAPES periodicals, it was observed the existence of 6 studies between theses and dissertations produced in the last ten years about earliness in high abilities/gifted; and all of them were focused on psychological concerns instead of pedagogical ones, thus justifying the need for this research. In such sense, this qualitative research had as subjects, teachers from a public school of children´s education. The data collection was performed through a semi-structured interview. The data analysis was developed in the proposal of content analysis, with the production of three tables which expose the narratives of the teachers about the five categories which contextualize this work: formation, the role of child education, the role of teacher, the evaluation and the meaning of earliness. After studying the data collected was considered that the teachers recognize the child as precocious through their conceptions on capacity, talent and ability, as well as, they perceive more the singularities of students learning in academic area.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-01
2011-11-01
2011-03-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Dal Forno, Leticia Fleig . Earliness in children education: and now professor?. 2011. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6965
identifier_str_mv Dal Forno, Leticia Fleig . Earliness in children education: and now professor?. 2011. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6965
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922021389893632