Arte contemporânea e experiências: um diálogo com professoras de educação infantil e ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7014 |
Resumo: | This task s purpose was to discuss the experiences of four female teachers, being teacher 1 a pedagogue of child education, teachers 2 and 3 pedagogues of initial years and teacher 4 a bachelor in art education. Monthly meetings were used to promote a dialog with their experiences and with contemporary art. It was a qualitative study, through the Education Cultural Studies theoretical-methodological approach. This research results from the need to think a formative process which may address contemporary questions about art and education. A conclusion is that despite their lack of profound experiences with contemporary art, there are inquietudes which lead to glimpses of such experience, allowing, then, discussions about it. |
id |
UFSM_b592a86a6796dbed3dac1a1d511a02eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7014 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Arte contemporânea e experiências: um diálogo com professoras de educação infantil e ensino fundamentalContemporary art and experiences: a dialog with teachers of child and fundamental educationEstudos culturaisEducaçãoExperiênciaArte contemporâneaCultural studiesEducationExperienceContemporary artCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis task s purpose was to discuss the experiences of four female teachers, being teacher 1 a pedagogue of child education, teachers 2 and 3 pedagogues of initial years and teacher 4 a bachelor in art education. Monthly meetings were used to promote a dialog with their experiences and with contemporary art. It was a qualitative study, through the Education Cultural Studies theoretical-methodological approach. This research results from the need to think a formative process which may address contemporary questions about art and education. A conclusion is that despite their lack of profound experiences with contemporary art, there are inquietudes which lead to glimpses of such experience, allowing, then, discussions about it.A proposta deste trabalho foi problematizar as experiências de quatro professoras, sendo a professora 1, pedagoga de educação infantil, a professora 2, pedagoga dos anos iniciais, a professora 3, pedagoga também dos anos iniciais e a professora 4, licenciada em educação artística. A partir de encontros mensais buscou-se um diálogo entre a experiência dessas professoras e a arte contemporânea. O estudo foi de cunho qualitativo, a partir da abordagem teórico-metodológica dos Estudos Culturais em Educação. Este estudo decorre da necessidade de se pensar um processo formativo que contemple as questões da contemporaneidade no que se refere à arte e à educação. Conclui-se que apesar de não existir uma experiência aprofundada com a arte contemporânea, há inquietações que vislumbram tal experiência, permitindo, assim, problematizá-las.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoLazzarin, Luís Fernandohttp://lattes.cnpq.br/8243844643378763Oliveira, Marilda Oliveira dehttp://lattes.cnpq.br/7835230852202032Loponte, Luciana Gruppellihttp://lattes.cnpq.br/8279463652781521Louro-hettwer, Ana Lúcia de Marques ehttp://lattes.cnpq.br/8744911424416533Coelho, Roseane Martinshttp://lattes.cnpq.br/9825202046650599Ferreira, Adriana Maria do Nascimento2013-03-082013-03-082012-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfFERREIRA, Adriana Maria do Nascimento. Contemporary art and experiences: a dialog with teachers of child and fundamental education. 2012. 79 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7014porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-05-25T17:07:54Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7014Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-05-25T17:07:54Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Arte contemporânea e experiências: um diálogo com professoras de educação infantil e ensino fundamental Contemporary art and experiences: a dialog with teachers of child and fundamental education |
title |
Arte contemporânea e experiências: um diálogo com professoras de educação infantil e ensino fundamental |
spellingShingle |
Arte contemporânea e experiências: um diálogo com professoras de educação infantil e ensino fundamental Ferreira, Adriana Maria do Nascimento Estudos culturais Educação Experiência Arte contemporânea Cultural studies Education Experience Contemporary art CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Arte contemporânea e experiências: um diálogo com professoras de educação infantil e ensino fundamental |
title_full |
Arte contemporânea e experiências: um diálogo com professoras de educação infantil e ensino fundamental |
title_fullStr |
Arte contemporânea e experiências: um diálogo com professoras de educação infantil e ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Arte contemporânea e experiências: um diálogo com professoras de educação infantil e ensino fundamental |
title_sort |
Arte contemporânea e experiências: um diálogo com professoras de educação infantil e ensino fundamental |
author |
Ferreira, Adriana Maria do Nascimento |
author_facet |
Ferreira, Adriana Maria do Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lazzarin, Luís Fernando http://lattes.cnpq.br/8243844643378763 Oliveira, Marilda Oliveira de http://lattes.cnpq.br/7835230852202032 Loponte, Luciana Gruppelli http://lattes.cnpq.br/8279463652781521 Louro-hettwer, Ana Lúcia de Marques e http://lattes.cnpq.br/8744911424416533 Coelho, Roseane Martins http://lattes.cnpq.br/9825202046650599 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Adriana Maria do Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudos culturais Educação Experiência Arte contemporânea Cultural studies Education Experience Contemporary art CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Estudos culturais Educação Experiência Arte contemporânea Cultural studies Education Experience Contemporary art CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This task s purpose was to discuss the experiences of four female teachers, being teacher 1 a pedagogue of child education, teachers 2 and 3 pedagogues of initial years and teacher 4 a bachelor in art education. Monthly meetings were used to promote a dialog with their experiences and with contemporary art. It was a qualitative study, through the Education Cultural Studies theoretical-methodological approach. This research results from the need to think a formative process which may address contemporary questions about art and education. A conclusion is that despite their lack of profound experiences with contemporary art, there are inquietudes which lead to glimpses of such experience, allowing, then, discussions about it. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-03-30 2013-03-08 2013-03-08 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, Adriana Maria do Nascimento. Contemporary art and experiences: a dialog with teachers of child and fundamental education. 2012. 79 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7014 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Adriana Maria do Nascimento. Contemporary art and experiences: a dialog with teachers of child and fundamental education. 2012. 79 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922128261808128 |