Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000dpjc |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8818 |
Resumo: | This work analyzes and contemplates about the knowledge and the teachers of the schools of agricultural teaching of the area of the missions actions on the change of the model difusionista for the one of the sustentabilidade, taking in consideration the historical process and the challenges front to the new ones presupposed scientific and technological and its repercussions about the formation for sustentabilidade. Inicialmente, made herself a bibliographical rising regarding you fear it involved with the problem, focusing with prominence the rural education the difusionismo and the sustentabilidade. Later on a field study was accomplished in which participated the teachers of the agricultural schools of the area of the missions different pictures, where he worked him with samples that approached 70% of the teachers' universe. Of ownership of the data it was possible to visualize a reading of the moment in that meet these schools.Com base in the exposed they were pointed suggestions that contributed to shorten it it distances and the time where you/they can happen practices pedagogic that make possible the maintainable processes. |
id |
UFSM_ba71b9107e87586eff0036415a6788d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/8818 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das MissõesKnowledge are actions of the teachers of the schools of agricultural teaching for the change of the model difucionista for the one of sustentabilidade. the case of the MissionsExtensão ruralEnsino agrícolaEducaçãoEscola agrícolaSustentabilidadeCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIAThis work analyzes and contemplates about the knowledge and the teachers of the schools of agricultural teaching of the area of the missions actions on the change of the model difusionista for the one of the sustentabilidade, taking in consideration the historical process and the challenges front to the new ones presupposed scientific and technological and its repercussions about the formation for sustentabilidade. Inicialmente, made herself a bibliographical rising regarding you fear it involved with the problem, focusing with prominence the rural education the difusionismo and the sustentabilidade. Later on a field study was accomplished in which participated the teachers of the agricultural schools of the area of the missions different pictures, where he worked him with samples that approached 70% of the teachers' universe. Of ownership of the data it was possible to visualize a reading of the moment in that meet these schools.Com base in the exposed they were pointed suggestions that contributed to shorten it it distances and the time where you/they can happen practices pedagogic that make possible the maintainable processes.Este trabalho analisa e reflete sobre os conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola da região das Missões, bem como sobre a mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade, levando em consideração o processo histórico específico do espaço em questão e os desafios frente aos novos pressupostos científicos e tecnológicos e suas repercussões sobre a formação para a sustentabilidade. Inicialmente, fez-se um levantamento bibliográfico a respeito dos temas envolvidos com o problema, enfocando com destaque a educação rural o difusionismo e a sustentabilidade. Posteriormente, foi realizado um estudo de campo do qual participaram os diferentes quadros de professores das escolas agrícolas da região das Missões, onde se trabalhou com amostras que aproximaram 70% do universo de professores. De posse dos dados, foi possível visualizar uma leitura da atual situação em que se encontram estas escolas.Universidade Federal de Santa MariaBRAgronomiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Extensão RuralVela, Hugo Anibal Gonzalezhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795459H8Karnopp, Ericahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707579Y2Barcelos, Valdo Hermes de Limahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786092D6Santos, Vilson Flores dos2008-03-062008-03-062005-04-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSANTOS, Vilson Flores dos. KNOWLEDGE ARE ACTIONS OF THE TEACHERS OF THE SCHOOLS OF AGRICULTURAL TEACHING FOR THE CHANGE OF THE MODEL DIFUCIONISTA FOR THE ONE OF SUSTENTABILIDADE. THE CASE OF THE MISSIONS. 2005. 128 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8818ark:/26339/001300000dpjcporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-03T20:22:21Zoai:repositorio.ufsm.br:1/8818Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-03T20:22:21Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões Knowledge are actions of the teachers of the schools of agricultural teaching for the change of the model difucionista for the one of sustentabilidade. the case of the Missions |
title |
Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões |
spellingShingle |
Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões Santos, Vilson Flores dos Extensão rural Ensino agrícola Educação Escola agrícola Sustentabilidade CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA |
title_short |
Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões |
title_full |
Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões |
title_fullStr |
Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões |
title_full_unstemmed |
Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões |
title_sort |
Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões |
author |
Santos, Vilson Flores dos |
author_facet |
Santos, Vilson Flores dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vela, Hugo Anibal Gonzalez http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795459H8 Karnopp, Erica http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707579Y2 Barcelos, Valdo Hermes de Lima http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786092D6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Vilson Flores dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Extensão rural Ensino agrícola Educação Escola agrícola Sustentabilidade CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA |
topic |
Extensão rural Ensino agrícola Educação Escola agrícola Sustentabilidade CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA |
description |
This work analyzes and contemplates about the knowledge and the teachers of the schools of agricultural teaching of the area of the missions actions on the change of the model difusionista for the one of the sustentabilidade, taking in consideration the historical process and the challenges front to the new ones presupposed scientific and technological and its repercussions about the formation for sustentabilidade. Inicialmente, made herself a bibliographical rising regarding you fear it involved with the problem, focusing with prominence the rural education the difusionismo and the sustentabilidade. Later on a field study was accomplished in which participated the teachers of the agricultural schools of the area of the missions different pictures, where he worked him with samples that approached 70% of the teachers' universe. Of ownership of the data it was possible to visualize a reading of the moment in that meet these schools.Com base in the exposed they were pointed suggestions that contributed to shorten it it distances and the time where you/they can happen practices pedagogic that make possible the maintainable processes. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-04-27 2008-03-06 2008-03-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Vilson Flores dos. KNOWLEDGE ARE ACTIONS OF THE TEACHERS OF THE SCHOOLS OF AGRICULTURAL TEACHING FOR THE CHANGE OF THE MODEL DIFUCIONISTA FOR THE ONE OF SUSTENTABILIDADE. THE CASE OF THE MISSIONS. 2005. 128 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8818 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000dpjc |
identifier_str_mv |
SANTOS, Vilson Flores dos. KNOWLEDGE ARE ACTIONS OF THE TEACHERS OF THE SCHOOLS OF AGRICULTURAL TEACHING FOR THE CHANGE OF THE MODEL DIFUCIONISTA FOR THE ONE OF SUSTENTABILIDADE. THE CASE OF THE MISSIONS. 2005. 128 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. ark:/26339/001300000dpjc |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8818 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Agronomia UFSM Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Agronomia UFSM Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172328568389632 |