Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Vilson Flores dos
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000dpjc
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8818
Resumo: This work analyzes and contemplates about the knowledge and the teachers of the schools of agricultural teaching of the area of the missions actions on the change of the model difusionista for the one of the sustentabilidade, taking in consideration the historical process and the challenges front to the new ones presupposed scientific and technological and its repercussions about the formation for sustentabilidade. Inicialmente, made herself a bibliographical rising regarding you fear it involved with the problem, focusing with prominence the rural education the difusionismo and the sustentabilidade. Later on a field study was accomplished in which participated the teachers of the agricultural schools of the area of the missions different pictures, where he worked him with samples that approached 70% of the teachers' universe. Of ownership of the data it was possible to visualize a reading of the moment in that meet these schools.Com base in the exposed they were pointed suggestions that contributed to shorten it it distances and the time where you/they can happen practices pedagogic that make possible the maintainable processes.
id UFSM_ba71b9107e87586eff0036415a6788d8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/8818
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das MissõesKnowledge are actions of the teachers of the schools of agricultural teaching for the change of the model difucionista for the one of sustentabilidade. the case of the MissionsExtensão ruralEnsino agrícolaEducaçãoEscola agrícolaSustentabilidadeCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIAThis work analyzes and contemplates about the knowledge and the teachers of the schools of agricultural teaching of the area of the missions actions on the change of the model difusionista for the one of the sustentabilidade, taking in consideration the historical process and the challenges front to the new ones presupposed scientific and technological and its repercussions about the formation for sustentabilidade. Inicialmente, made herself a bibliographical rising regarding you fear it involved with the problem, focusing with prominence the rural education the difusionismo and the sustentabilidade. Later on a field study was accomplished in which participated the teachers of the agricultural schools of the area of the missions different pictures, where he worked him with samples that approached 70% of the teachers' universe. Of ownership of the data it was possible to visualize a reading of the moment in that meet these schools.Com base in the exposed they were pointed suggestions that contributed to shorten it it distances and the time where you/they can happen practices pedagogic that make possible the maintainable processes.Este trabalho analisa e reflete sobre os conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola da região das Missões, bem como sobre a mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade, levando em consideração o processo histórico específico do espaço em questão e os desafios frente aos novos pressupostos científicos e tecnológicos e suas repercussões sobre a formação para a sustentabilidade. Inicialmente, fez-se um levantamento bibliográfico a respeito dos temas envolvidos com o problema, enfocando com destaque a educação rural o difusionismo e a sustentabilidade. Posteriormente, foi realizado um estudo de campo do qual participaram os diferentes quadros de professores das escolas agrícolas da região das Missões, onde se trabalhou com amostras que aproximaram 70% do universo de professores. De posse dos dados, foi possível visualizar uma leitura da atual situação em que se encontram estas escolas.Universidade Federal de Santa MariaBRAgronomiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Extensão RuralVela, Hugo Anibal Gonzalezhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795459H8Karnopp, Ericahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707579Y2Barcelos, Valdo Hermes de Limahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786092D6Santos, Vilson Flores dos2008-03-062008-03-062005-04-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSANTOS, Vilson Flores dos. KNOWLEDGE ARE ACTIONS OF THE TEACHERS OF THE SCHOOLS OF AGRICULTURAL TEACHING FOR THE CHANGE OF THE MODEL DIFUCIONISTA FOR THE ONE OF SUSTENTABILIDADE. THE CASE OF THE MISSIONS. 2005. 128 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8818ark:/26339/001300000dpjcporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-03T20:22:21Zoai:repositorio.ufsm.br:1/8818Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-03T20:22:21Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões
Knowledge are actions of the teachers of the schools of agricultural teaching for the change of the model difucionista for the one of sustentabilidade. the case of the Missions
title Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões
spellingShingle Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões
Santos, Vilson Flores dos
Extensão rural
Ensino agrícola
Educação
Escola agrícola
Sustentabilidade
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA
title_short Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões
title_full Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões
title_fullStr Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões
title_full_unstemmed Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões
title_sort Conhecimentos e ações dos professores das escolas de ensino agrícola: mudança do modelo difusionista para o da sustentabilidade - o caso das Missões
author Santos, Vilson Flores dos
author_facet Santos, Vilson Flores dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vela, Hugo Anibal Gonzalez
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795459H8
Karnopp, Erica
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707579Y2
Barcelos, Valdo Hermes de Lima
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786092D6
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Vilson Flores dos
dc.subject.por.fl_str_mv Extensão rural
Ensino agrícola
Educação
Escola agrícola
Sustentabilidade
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA
topic Extensão rural
Ensino agrícola
Educação
Escola agrícola
Sustentabilidade
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA
description This work analyzes and contemplates about the knowledge and the teachers of the schools of agricultural teaching of the area of the missions actions on the change of the model difusionista for the one of the sustentabilidade, taking in consideration the historical process and the challenges front to the new ones presupposed scientific and technological and its repercussions about the formation for sustentabilidade. Inicialmente, made herself a bibliographical rising regarding you fear it involved with the problem, focusing with prominence the rural education the difusionismo and the sustentabilidade. Later on a field study was accomplished in which participated the teachers of the agricultural schools of the area of the missions different pictures, where he worked him with samples that approached 70% of the teachers' universe. Of ownership of the data it was possible to visualize a reading of the moment in that meet these schools.Com base in the exposed they were pointed suggestions that contributed to shorten it it distances and the time where you/they can happen practices pedagogic that make possible the maintainable processes.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-04-27
2008-03-06
2008-03-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Vilson Flores dos. KNOWLEDGE ARE ACTIONS OF THE TEACHERS OF THE SCHOOLS OF AGRICULTURAL TEACHING FOR THE CHANGE OF THE MODEL DIFUCIONISTA FOR THE ONE OF SUSTENTABILIDADE. THE CASE OF THE MISSIONS. 2005. 128 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8818
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000dpjc
identifier_str_mv SANTOS, Vilson Flores dos. KNOWLEDGE ARE ACTIONS OF THE TEACHERS OF THE SCHOOLS OF AGRICULTURAL TEACHING FOR THE CHANGE OF THE MODEL DIFUCIONISTA FOR THE ONE OF SUSTENTABILIDADE. THE CASE OF THE MISSIONS. 2005. 128 f. Dissertação (Mestrado em Agronomia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
ark:/26339/001300000dpjc
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8818
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Agronomia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Agronomia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172328568389632