O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conte, Elaine
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7072
Resumo: The present work seeks to understand the sense of the public opinion concept in the education and inquire of that way the Haberma s proposal of public sphere can contribute in the production of the educational democracy. The study discusses the professor paper in a society marked by the improvement of the communication technologies, in that is make necessary the emergency of active a public sphere. It is treated to not only enrich the inquiry about the education, but also understand the implications, unfoldings and possibilities of this type of linguistic-pragmatic analysis in the formative process. The theoretical bases of this hermeneutic work are in the reconstruction undertaken by Gadamer and Habermas for that we be able to establish analytical judgments about the concept of public opinion and create news horizons for the interpretation of the educative rationalities. From the analysis about the constitution of the formative knowing of the modern rationality, intends to rethink the formation of the professors by means of critic to the process of knowledge rationalization and mercantilization, in the attempt of enable to release professor of the scientific superlanguage and the massive communication sublanguage. Think about the pedagogical commitment with the formation of will public clarified is the starting point for transformation of the canonized mentalities in the education in direction to access of the cultural property in the public space of argument.
id UFSM_bf435c3cc5f225b88eb88a3cf995f147
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7072
network_acronym_str UFSM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
repository_id_str
spelling 2007-03-202007-03-202005-05-12CONTE, Elaine. THE PEDAGOGICAL COMMITMENT WITH THE FORMATION OF THE CRITICAL PUBLIC OPINION. 2005. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7072The present work seeks to understand the sense of the public opinion concept in the education and inquire of that way the Haberma s proposal of public sphere can contribute in the production of the educational democracy. The study discusses the professor paper in a society marked by the improvement of the communication technologies, in that is make necessary the emergency of active a public sphere. It is treated to not only enrich the inquiry about the education, but also understand the implications, unfoldings and possibilities of this type of linguistic-pragmatic analysis in the formative process. The theoretical bases of this hermeneutic work are in the reconstruction undertaken by Gadamer and Habermas for that we be able to establish analytical judgments about the concept of public opinion and create news horizons for the interpretation of the educative rationalities. From the analysis about the constitution of the formative knowing of the modern rationality, intends to rethink the formation of the professors by means of critic to the process of knowledge rationalization and mercantilization, in the attempt of enable to release professor of the scientific superlanguage and the massive communication sublanguage. Think about the pedagogical commitment with the formation of will public clarified is the starting point for transformation of the canonized mentalities in the education in direction to access of the cultural property in the public space of argument.O presente trabalho busca compreender o sentido do conceito de opinião pública na educação e averiguar de que modo a proposta de esfera pública de Habermas pode contribuir na produção da democracia educacional. O estudo discute o papel do professor numa sociedade marcada pelo aprimoramento das tecnologias de comunicação, em que se faz necessária a emergência de uma esfera pública ativa. Tratase de enriquecer não só a investigação sobre a educação, mas também entender as implicações, desdobramentos e possibilidades desse tipo de análise lingüísticopragmática no processo formativo. As bases teóricas desse trabalho hermenêutico estão na reconstrução empreendida por Gadamer e Habermas para que possamos estabelecer juízos analíticos sobre o conceito de opinião pública e criar novos horizontes para a interpretação das racionalidades educativas. A partir da análise sobre a constituição do saber formativo da racionalidade moderna, pretende-se repensar a formação dos professores mediante a crítica ao processo de racionalização e mercantilização dos conhecimentos, na tentativa de possibilitar ao professor a libertação da superlinguagem científica e da sublinguagem da comunicação massiva. Pensar sobre o compromisso pedagógico com a formação da vontade pública esclarecida é o ponto de partida para a transformação das mentalidades canonizadas na educação em direção ao acesso dos bens culturais no espaço público de discussão.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoOpinião públicaEducaçãoFormação de professoresHermenêuticaPublic opinionEducationFormation of professorsHermeneuticsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO compromisso pedagógico com a formação da opinião pública críticaThe pedagogical commitment with the formation of the critical public opinioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTrevisan, Amarildo Luizhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804Z1#BancasHermann, Nadja Mara Amilibiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728788E4Bellochio, Cláudia Ribeirohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804H4http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777536Z9Conte, Elaine700800000006400500300300500d89eb085-4184-4078-b26a-646eb9ff6d4501c09026-d182-42c2-a62e-e3e0818a79c96b6eb9e4-0bc2-44ea-af35-45998b29d2988c1239c0-f7cb-450d-990a-a81d96952650info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALELAINECONTE.pdfapplication/pdf443283http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/1/ELAINECONTE.pdfa4d532bf3770e5b222074128173e1849MD51TEXTELAINECONTE.pdf.txtELAINECONTE.pdf.txtExtracted texttext/plain250575http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/2/ELAINECONTE.pdf.txt9db13ff56ee6dfcada1afa8e64f7fa00MD52THUMBNAILELAINECONTE.pdf.jpgELAINECONTE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4578http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/3/ELAINECONTE.pdf.jpg736bf2be4270fb9f763dc04811cf3517MD531/70722022-03-03 17:25:10.154oai:repositorio.ufsm.br:1/7072Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-03T20:25:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.por.fl_str_mv O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The pedagogical commitment with the formation of the critical public opinion
title O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica
spellingShingle O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica
Conte, Elaine
Opinião pública
Educação
Formação de professores
Hermenêutica
Public opinion
Education
Formation of professors
Hermeneutics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica
title_full O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica
title_fullStr O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica
title_full_unstemmed O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica
title_sort O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica
author Conte, Elaine
author_facet Conte, Elaine
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Trevisan, Amarildo Luiz
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804Z1#Bancas
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Hermann, Nadja Mara Amilibia
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728788E4
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Bellochio, Cláudia Ribeiro
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804H4
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777536Z9
dc.contributor.author.fl_str_mv Conte, Elaine
contributor_str_mv Trevisan, Amarildo Luiz
Hermann, Nadja Mara Amilibia
Bellochio, Cláudia Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Opinião pública
Educação
Formação de professores
Hermenêutica
topic Opinião pública
Educação
Formação de professores
Hermenêutica
Public opinion
Education
Formation of professors
Hermeneutics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Public opinion
Education
Formation of professors
Hermeneutics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work seeks to understand the sense of the public opinion concept in the education and inquire of that way the Haberma s proposal of public sphere can contribute in the production of the educational democracy. The study discusses the professor paper in a society marked by the improvement of the communication technologies, in that is make necessary the emergency of active a public sphere. It is treated to not only enrich the inquiry about the education, but also understand the implications, unfoldings and possibilities of this type of linguistic-pragmatic analysis in the formative process. The theoretical bases of this hermeneutic work are in the reconstruction undertaken by Gadamer and Habermas for that we be able to establish analytical judgments about the concept of public opinion and create news horizons for the interpretation of the educative rationalities. From the analysis about the constitution of the formative knowing of the modern rationality, intends to rethink the formation of the professors by means of critic to the process of knowledge rationalization and mercantilization, in the attempt of enable to release professor of the scientific superlanguage and the massive communication sublanguage. Think about the pedagogical commitment with the formation of will public clarified is the starting point for transformation of the canonized mentalities in the education in direction to access of the cultural property in the public space of argument.
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-05-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2007-03-20
dc.date.available.fl_str_mv 2007-03-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CONTE, Elaine. THE PEDAGOGICAL COMMITMENT WITH THE FORMATION OF THE CRITICAL PUBLIC OPINION. 2005. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7072
identifier_str_mv CONTE, Elaine. THE PEDAGOGICAL COMMITMENT WITH THE FORMATION OF THE CRITICAL PUBLIC OPINION. 2005. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7072
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 700800000006
dc.relation.confidence.fl_str_mv 400
500
300
300
500
dc.relation.authority.fl_str_mv d89eb085-4184-4078-b26a-646eb9ff6d45
01c09026-d182-42c2-a62e-e3e0818a79c9
6b6eb9e4-0bc2-44ea-af35-45998b29d298
8c1239c0-f7cb-450d-990a-a81d96952650
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/1/ELAINECONTE.pdf
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/2/ELAINECONTE.pdf.txt
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/3/ELAINECONTE.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a4d532bf3770e5b222074128173e1849
9db13ff56ee6dfcada1afa8e64f7fa00
736bf2be4270fb9f763dc04811cf3517
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1801485200043016192