O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7072 |
Resumo: | The present work seeks to understand the sense of the public opinion concept in the education and inquire of that way the Haberma s proposal of public sphere can contribute in the production of the educational democracy. The study discusses the professor paper in a society marked by the improvement of the communication technologies, in that is make necessary the emergency of active a public sphere. It is treated to not only enrich the inquiry about the education, but also understand the implications, unfoldings and possibilities of this type of linguistic-pragmatic analysis in the formative process. The theoretical bases of this hermeneutic work are in the reconstruction undertaken by Gadamer and Habermas for that we be able to establish analytical judgments about the concept of public opinion and create news horizons for the interpretation of the educative rationalities. From the analysis about the constitution of the formative knowing of the modern rationality, intends to rethink the formation of the professors by means of critic to the process of knowledge rationalization and mercantilization, in the attempt of enable to release professor of the scientific superlanguage and the massive communication sublanguage. Think about the pedagogical commitment with the formation of will public clarified is the starting point for transformation of the canonized mentalities in the education in direction to access of the cultural property in the public space of argument. |
id |
UFSM_bf435c3cc5f225b88eb88a3cf995f147 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7072 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2007-03-202007-03-202005-05-12CONTE, Elaine. THE PEDAGOGICAL COMMITMENT WITH THE FORMATION OF THE CRITICAL PUBLIC OPINION. 2005. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7072The present work seeks to understand the sense of the public opinion concept in the education and inquire of that way the Haberma s proposal of public sphere can contribute in the production of the educational democracy. The study discusses the professor paper in a society marked by the improvement of the communication technologies, in that is make necessary the emergency of active a public sphere. It is treated to not only enrich the inquiry about the education, but also understand the implications, unfoldings and possibilities of this type of linguistic-pragmatic analysis in the formative process. The theoretical bases of this hermeneutic work are in the reconstruction undertaken by Gadamer and Habermas for that we be able to establish analytical judgments about the concept of public opinion and create news horizons for the interpretation of the educative rationalities. From the analysis about the constitution of the formative knowing of the modern rationality, intends to rethink the formation of the professors by means of critic to the process of knowledge rationalization and mercantilization, in the attempt of enable to release professor of the scientific superlanguage and the massive communication sublanguage. Think about the pedagogical commitment with the formation of will public clarified is the starting point for transformation of the canonized mentalities in the education in direction to access of the cultural property in the public space of argument.O presente trabalho busca compreender o sentido do conceito de opinião pública na educação e averiguar de que modo a proposta de esfera pública de Habermas pode contribuir na produção da democracia educacional. O estudo discute o papel do professor numa sociedade marcada pelo aprimoramento das tecnologias de comunicação, em que se faz necessária a emergência de uma esfera pública ativa. Tratase de enriquecer não só a investigação sobre a educação, mas também entender as implicações, desdobramentos e possibilidades desse tipo de análise lingüísticopragmática no processo formativo. As bases teóricas desse trabalho hermenêutico estão na reconstrução empreendida por Gadamer e Habermas para que possamos estabelecer juízos analíticos sobre o conceito de opinião pública e criar novos horizontes para a interpretação das racionalidades educativas. A partir da análise sobre a constituição do saber formativo da racionalidade moderna, pretende-se repensar a formação dos professores mediante a crítica ao processo de racionalização e mercantilização dos conhecimentos, na tentativa de possibilitar ao professor a libertação da superlinguagem científica e da sublinguagem da comunicação massiva. Pensar sobre o compromisso pedagógico com a formação da vontade pública esclarecida é o ponto de partida para a transformação das mentalidades canonizadas na educação em direção ao acesso dos bens culturais no espaço público de discussão.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoOpinião públicaEducaçãoFormação de professoresHermenêuticaPublic opinionEducationFormation of professorsHermeneuticsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO compromisso pedagógico com a formação da opinião pública críticaThe pedagogical commitment with the formation of the critical public opinioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTrevisan, Amarildo Luizhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804Z1#BancasHermann, Nadja Mara Amilibiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728788E4Bellochio, Cláudia Ribeirohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804H4http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777536Z9Conte, Elaine700800000006400500300300500d89eb085-4184-4078-b26a-646eb9ff6d4501c09026-d182-42c2-a62e-e3e0818a79c96b6eb9e4-0bc2-44ea-af35-45998b29d2988c1239c0-f7cb-450d-990a-a81d96952650info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALELAINECONTE.pdfapplication/pdf443283http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/1/ELAINECONTE.pdfa4d532bf3770e5b222074128173e1849MD51TEXTELAINECONTE.pdf.txtELAINECONTE.pdf.txtExtracted texttext/plain250575http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/2/ELAINECONTE.pdf.txt9db13ff56ee6dfcada1afa8e64f7fa00MD52THUMBNAILELAINECONTE.pdf.jpgELAINECONTE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4578http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/3/ELAINECONTE.pdf.jpg736bf2be4270fb9f763dc04811cf3517MD531/70722022-03-03 17:25:10.154oai:repositorio.ufsm.br:1/7072Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-03T20:25:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The pedagogical commitment with the formation of the critical public opinion |
title |
O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica |
spellingShingle |
O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica Conte, Elaine Opinião pública Educação Formação de professores Hermenêutica Public opinion Education Formation of professors Hermeneutics CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica |
title_full |
O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica |
title_fullStr |
O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica |
title_full_unstemmed |
O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica |
title_sort |
O compromisso pedagógico com a formação da opinião pública crítica |
author |
Conte, Elaine |
author_facet |
Conte, Elaine |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Trevisan, Amarildo Luiz |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804Z1#Bancas |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Hermann, Nadja Mara Amilibia |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728788E4 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Bellochio, Cláudia Ribeiro |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804H4 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777536Z9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conte, Elaine |
contributor_str_mv |
Trevisan, Amarildo Luiz Hermann, Nadja Mara Amilibia Bellochio, Cláudia Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Opinião pública Educação Formação de professores Hermenêutica |
topic |
Opinião pública Educação Formação de professores Hermenêutica Public opinion Education Formation of professors Hermeneutics CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Public opinion Education Formation of professors Hermeneutics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present work seeks to understand the sense of the public opinion concept in the education and inquire of that way the Haberma s proposal of public sphere can contribute in the production of the educational democracy. The study discusses the professor paper in a society marked by the improvement of the communication technologies, in that is make necessary the emergency of active a public sphere. It is treated to not only enrich the inquiry about the education, but also understand the implications, unfoldings and possibilities of this type of linguistic-pragmatic analysis in the formative process. The theoretical bases of this hermeneutic work are in the reconstruction undertaken by Gadamer and Habermas for that we be able to establish analytical judgments about the concept of public opinion and create news horizons for the interpretation of the educative rationalities. From the analysis about the constitution of the formative knowing of the modern rationality, intends to rethink the formation of the professors by means of critic to the process of knowledge rationalization and mercantilization, in the attempt of enable to release professor of the scientific superlanguage and the massive communication sublanguage. Think about the pedagogical commitment with the formation of will public clarified is the starting point for transformation of the canonized mentalities in the education in direction to access of the cultural property in the public space of argument. |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-05-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2007-03-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-03-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CONTE, Elaine. THE PEDAGOGICAL COMMITMENT WITH THE FORMATION OF THE CRITICAL PUBLIC OPINION. 2005. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7072 |
identifier_str_mv |
CONTE, Elaine. THE PEDAGOGICAL COMMITMENT WITH THE FORMATION OF THE CRITICAL PUBLIC OPINION. 2005. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 300 300 500 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
d89eb085-4184-4078-b26a-646eb9ff6d45 01c09026-d182-42c2-a62e-e3e0818a79c9 6b6eb9e4-0bc2-44ea-af35-45998b29d298 8c1239c0-f7cb-450d-990a-a81d96952650 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/1/ELAINECONTE.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/2/ELAINECONTE.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/7072/3/ELAINECONTE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a4d532bf3770e5b222074128173e1849 9db13ff56ee6dfcada1afa8e64f7fa00 736bf2be4270fb9f763dc04811cf3517 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1801485200043016192 |