Processos construtivos da identidade profissional do pedagogo: formação inicial, prática profissional e políticas públicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000q61t |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7052 |
Resumo: | Master Dissertation presented to Programa de Pós-Graduação em Educação of Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). It is developed inside the research line Práticas Escolares e Políticas Públicas (School Practices and Public Policies). The theme is configured by the constructive processes of the professional identity of the pedagogue, and it is justified through the comprehension that every profession holds an identity and, in our present social configuration, it is in crises. Thus, we try to investigate the constructive processes that mark the identity configurations of the pedagogue, such as: the initial and continued formation, the pedagogical practice and the public policies. For this reason, we will interview five pedagogues with professional experience in the context of Children Education and The First Grades of Elementary School of Santa Maria RS. We will use the methodological approach the modality - Oral Report of Life History (Meihy, 2007 and Thompson, 1992), aveng the narrative recorded and transcribed with data collection instrument. The theoretical foundation and the analysis will have the theoretical approach such as: (Nóvoa, 1992, 2009; Abraham, 1986; Libâneo, 2003, 2006; Saviani, 2007, 2008 end Gadamer, 1993). |
id |
UFSM_c2100f279cf184eb86f5217d73f25139 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7052 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Processos construtivos da identidade profissional do pedagogo: formação inicial, prática profissional e políticas públicasThe constructive processes of the professional identity of the pedagogue: initial formation, practice professional and public policiesProcessos identitáriosFormação do pedagogoHistória oral de vidaIdentity processesPedagogue formationOral report of life historyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOMaster Dissertation presented to Programa de Pós-Graduação em Educação of Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). It is developed inside the research line Práticas Escolares e Políticas Públicas (School Practices and Public Policies). The theme is configured by the constructive processes of the professional identity of the pedagogue, and it is justified through the comprehension that every profession holds an identity and, in our present social configuration, it is in crises. Thus, we try to investigate the constructive processes that mark the identity configurations of the pedagogue, such as: the initial and continued formation, the pedagogical practice and the public policies. For this reason, we will interview five pedagogues with professional experience in the context of Children Education and The First Grades of Elementary School of Santa Maria RS. We will use the methodological approach the modality - Oral Report of Life History (Meihy, 2007 and Thompson, 1992), aveng the narrative recorded and transcribed with data collection instrument. The theoretical foundation and the analysis will have the theoretical approach such as: (Nóvoa, 1992, 2009; Abraham, 1986; Libâneo, 2003, 2006; Saviani, 2007, 2008 end Gadamer, 1993).Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), desenvolvida na Linha de Pesquisa Práticas Escolares e Políticas Públicas. A temática configura-se pelos processos construtivos da identidade profissional do pedagogo, justificando-se a partir da compreensão de que toda profissão assegura uma identidade e, na atual conjuntura social, encontra-se em crise. Assim sendo, buscamos investigar a formação, a prática profissional e as políticas públicas como processos construtivos que marcam a configuração identitária do pedagogo. Para isso, entrevistamos cinco pedagogos com experiência profissional no contexto da Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental, da cidade de Santa Maria RS. Utilizamos como abordagem metodológica a modalidade História Oral de Vida, (Meihy, 2007 e Thompson, 1992), tendo a narrativa gravada e transcrita com instrumento de coleta de dados. A fundamentação teórica e as análises têm o aporte teórico em autores como (Nóvoa, 1992, 2009; Abraham, 1986; Libâneo, 2003, 2006; Saviani, 2007, 2008 e Gadamer, 1993).Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCunha, Jorge Luiz dahttp://lattes.cnpq.br/7227767555433465Souza, Elizeu Clementino dehttp://lattes.cnpq.br/3968241717391173Veiga, Adriana Moreira da Rochahttp://lattes.cnpq.br/9245252793422468Oliveira, Valeska Maria Fortes dehttp://lattes.cnpq.br/3628223248832085Silva, Valmir da2014-02-202014-02-202013-02-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Valmir da. THE CONSTRUCTIVE PROCESSES OF THE PROFESSIONAL IDENTITY OF THE PEDAGOGUE: INITIAL FORMATION, PRACTICE PROFESSIONAL AND PUBLIC POLICIES. 2013. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7052ark:/26339/001300000q61tporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-01-03T15:45:17Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7052Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-01-03T15:45:17Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Processos construtivos da identidade profissional do pedagogo: formação inicial, prática profissional e políticas públicas The constructive processes of the professional identity of the pedagogue: initial formation, practice professional and public policies |
title |
Processos construtivos da identidade profissional do pedagogo: formação inicial, prática profissional e políticas públicas |
spellingShingle |
Processos construtivos da identidade profissional do pedagogo: formação inicial, prática profissional e políticas públicas Silva, Valmir da Processos identitários Formação do pedagogo História oral de vida Identity processes Pedagogue formation Oral report of life history CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Processos construtivos da identidade profissional do pedagogo: formação inicial, prática profissional e políticas públicas |
title_full |
Processos construtivos da identidade profissional do pedagogo: formação inicial, prática profissional e políticas públicas |
title_fullStr |
Processos construtivos da identidade profissional do pedagogo: formação inicial, prática profissional e políticas públicas |
title_full_unstemmed |
Processos construtivos da identidade profissional do pedagogo: formação inicial, prática profissional e políticas públicas |
title_sort |
Processos construtivos da identidade profissional do pedagogo: formação inicial, prática profissional e políticas públicas |
author |
Silva, Valmir da |
author_facet |
Silva, Valmir da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Cunha, Jorge Luiz da http://lattes.cnpq.br/7227767555433465 Souza, Elizeu Clementino de http://lattes.cnpq.br/3968241717391173 Veiga, Adriana Moreira da Rocha http://lattes.cnpq.br/9245252793422468 Oliveira, Valeska Maria Fortes de http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Valmir da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processos identitários Formação do pedagogo História oral de vida Identity processes Pedagogue formation Oral report of life history CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Processos identitários Formação do pedagogo História oral de vida Identity processes Pedagogue formation Oral report of life history CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Master Dissertation presented to Programa de Pós-Graduação em Educação of Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). It is developed inside the research line Práticas Escolares e Políticas Públicas (School Practices and Public Policies). The theme is configured by the constructive processes of the professional identity of the pedagogue, and it is justified through the comprehension that every profession holds an identity and, in our present social configuration, it is in crises. Thus, we try to investigate the constructive processes that mark the identity configurations of the pedagogue, such as: the initial and continued formation, the pedagogical practice and the public policies. For this reason, we will interview five pedagogues with professional experience in the context of Children Education and The First Grades of Elementary School of Santa Maria RS. We will use the methodological approach the modality - Oral Report of Life History (Meihy, 2007 and Thompson, 1992), aveng the narrative recorded and transcribed with data collection instrument. The theoretical foundation and the analysis will have the theoretical approach such as: (Nóvoa, 1992, 2009; Abraham, 1986; Libâneo, 2003, 2006; Saviani, 2007, 2008 end Gadamer, 1993). |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-20 2014-02-20 2014-02-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Valmir da. THE CONSTRUCTIVE PROCESSES OF THE PROFESSIONAL IDENTITY OF THE PEDAGOGUE: INITIAL FORMATION, PRACTICE PROFESSIONAL AND PUBLIC POLICIES. 2013. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7052 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000q61t |
identifier_str_mv |
SILVA, Valmir da. THE CONSTRUCTIVE PROCESSES OF THE PROFESSIONAL IDENTITY OF THE PEDAGOGUE: INITIAL FORMATION, PRACTICE PROFESSIONAL AND PUBLIC POLICIES. 2013. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. ark:/26339/001300000q61t |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7052 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172377627066368 |