Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000ftpr |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26793 |
Resumo: | The research search to identify indicators of the Social Representation of a group of twelve teachers, distributed in three different schools, in Santa Maria/RS's city, in 2001. The theoretical referencial repairs the history of the Special Education, it looks for to define Deficiency and handicap, Integration and Inclusion and elements of the Theory of the Social Representation. The used method is glimpsed semi-structured. The picked material was organized in categories and indicators for its posterior analysis. The categories and its indicators are: a) Feelings: fear, grieves, relief, overproteccion; b) Deficiency: diagnosis, imaginary associations, the students' future; c) Inclusion: Previous existences, special Class, partial Inclusion, difficulties; The conclusion points close to for the subjective construction of that group, its difficulties and indications for a possible approach the group for the process of school inclusion. |
id |
UFSM_c7412bd9f740f96ce4517f077ef190cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/26793 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolarA study on indicators of the social representation of teachers front to the process of school inclusionInclusão escolarProfessoresRepresentação socialSchool inclusionTeachersSocial representationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe research search to identify indicators of the Social Representation of a group of twelve teachers, distributed in three different schools, in Santa Maria/RS's city, in 2001. The theoretical referencial repairs the history of the Special Education, it looks for to define Deficiency and handicap, Integration and Inclusion and elements of the Theory of the Social Representation. The used method is glimpsed semi-structured. The picked material was organized in categories and indicators for its posterior analysis. The categories and its indicators are: a) Feelings: fear, grieves, relief, overproteccion; b) Deficiency: diagnosis, imaginary associations, the students' future; c) Inclusion: Previous existences, special Class, partial Inclusion, difficulties; The conclusion points close to for the subjective construction of that group, its difficulties and indications for a possible approach the group for the process of school inclusion.A pesquisa busca identificar indicadores da Representação Social de um grupo de doze professores, distribuídos em três escolas diferentes, na cidade de Santa Maria/RS, em 2001. O referencial teórico remonta a história da Educação Especial, busca definir Deficiência e Handicap, Integração e Inclusão e elementos da Teoria da Representação Social. O método utilizado é a entrevista semi-estruturada. O material colhido foi organizado em categorias e indicadores para sua análise posterior. As categorias e seus indicadores são: a) Sentimentos: medo, pena, alívio, superproteção; b) Deficiência: Diagnóstico, Associações Imaginárias, Futuro dos alunos; c) Inclusão: Vivências anteriores, Classe especial, Inclusão parcial, Dificuldades; A conclusão aponta para a construção subjetiva desse grupo, suas dificuldades e indicações para uma possível abordagem junto ao grupo para o processo de inclusão escolar.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoNaujorks, Maria Inêshttp://lattes.cnpq.br/2633349506600991Amaral, LígiaBaptista, Claudio RobertoBridi Filho, César Augusto Nunes2022-11-08T13:59:17Z2022-11-08T13:59:17Z2002-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/26793ark:/26339/001300000ftprporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-11-08T13:59:17Zoai:repositorio.ufsm.br:1/26793Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-11-08T13:59:17Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar A study on indicators of the social representation of teachers front to the process of school inclusion |
title |
Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar |
spellingShingle |
Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar Bridi Filho, César Augusto Nunes Inclusão escolar Professores Representação social School inclusion Teachers Social representation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar |
title_full |
Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar |
title_fullStr |
Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar |
title_full_unstemmed |
Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar |
title_sort |
Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar |
author |
Bridi Filho, César Augusto Nunes |
author_facet |
Bridi Filho, César Augusto Nunes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Naujorks, Maria Inês http://lattes.cnpq.br/2633349506600991 Amaral, Lígia Baptista, Claudio Roberto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bridi Filho, César Augusto Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão escolar Professores Representação social School inclusion Teachers Social representation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Inclusão escolar Professores Representação social School inclusion Teachers Social representation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The research search to identify indicators of the Social Representation of a group of twelve teachers, distributed in three different schools, in Santa Maria/RS's city, in 2001. The theoretical referencial repairs the history of the Special Education, it looks for to define Deficiency and handicap, Integration and Inclusion and elements of the Theory of the Social Representation. The used method is glimpsed semi-structured. The picked material was organized in categories and indicators for its posterior analysis. The categories and its indicators are: a) Feelings: fear, grieves, relief, overproteccion; b) Deficiency: diagnosis, imaginary associations, the students' future; c) Inclusion: Previous existences, special Class, partial Inclusion, difficulties; The conclusion points close to for the subjective construction of that group, its difficulties and indications for a possible approach the group for the process of school inclusion. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-05 2022-11-08T13:59:17Z 2022-11-08T13:59:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26793 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000ftpr |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26793 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000ftpr |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172335434465280 |