Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bridi Filho, César Augusto Nunes
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26793
Resumo: The research search to identify indicators of the Social Representation of a group of twelve teachers, distributed in three different schools, in Santa Maria/RS's city, in 2001. The theoretical referencial repairs the history of the Special Education, it looks for to define Deficiency and handicap, Integration and Inclusion and elements of the Theory of the Social Representation. The used method is glimpsed semi-structured. The picked material was organized in categories and indicators for its posterior analysis. The categories and its indicators are: a) Feelings: fear, grieves, relief, overproteccion; b) Deficiency: diagnosis, imaginary associations, the students' future; c) Inclusion: Previous existences, special Class, partial Inclusion, difficulties; The conclusion points close to for the subjective construction of that group, its difficulties and indications for a possible approach the group for the process of school inclusion.
id UFSM_c7412bd9f740f96ce4517f077ef190cb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/26793
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolarA study on indicators of the social representation of teachers front to the process of school inclusionInclusão escolarProfessoresRepresentação socialSchool inclusionTeachersSocial representationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe research search to identify indicators of the Social Representation of a group of twelve teachers, distributed in three different schools, in Santa Maria/RS's city, in 2001. The theoretical referencial repairs the history of the Special Education, it looks for to define Deficiency and handicap, Integration and Inclusion and elements of the Theory of the Social Representation. The used method is glimpsed semi-structured. The picked material was organized in categories and indicators for its posterior analysis. The categories and its indicators are: a) Feelings: fear, grieves, relief, overproteccion; b) Deficiency: diagnosis, imaginary associations, the students' future; c) Inclusion: Previous existences, special Class, partial Inclusion, difficulties; The conclusion points close to for the subjective construction of that group, its difficulties and indications for a possible approach the group for the process of school inclusion.A pesquisa busca identificar indicadores da Representação Social de um grupo de doze professores, distribuídos em três escolas diferentes, na cidade de Santa Maria/RS, em 2001. O referencial teórico remonta a história da Educação Especial, busca definir Deficiência e Handicap, Integração e Inclusão e elementos da Teoria da Representação Social. O método utilizado é a entrevista semi-estruturada. O material colhido foi organizado em categorias e indicadores para sua análise posterior. As categorias e seus indicadores são: a) Sentimentos: medo, pena, alívio, superproteção; b) Deficiência: Diagnóstico, Associações Imaginárias, Futuro dos alunos; c) Inclusão: Vivências anteriores, Classe especial, Inclusão parcial, Dificuldades; A conclusão aponta para a construção subjetiva desse grupo, suas dificuldades e indicações para uma possível abordagem junto ao grupo para o processo de inclusão escolar.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoNaujorks, Maria Inêshttp://lattes.cnpq.br/2633349506600991Amaral, LígiaBaptista, Claudio RobertoBridi Filho, César Augusto Nunes2022-11-08T13:59:17Z2022-11-08T13:59:17Z2002-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/26793porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-11-08T13:59:17Zoai:repositorio.ufsm.br:1/26793Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-11-08T13:59:17Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar
A study on indicators of the social representation of teachers front to the process of school inclusion
title Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar
spellingShingle Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar
Bridi Filho, César Augusto Nunes
Inclusão escolar
Professores
Representação social
School inclusion
Teachers
Social representation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar
title_full Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar
title_fullStr Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar
title_full_unstemmed Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar
title_sort Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar
author Bridi Filho, César Augusto Nunes
author_facet Bridi Filho, César Augusto Nunes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Naujorks, Maria Inês
http://lattes.cnpq.br/2633349506600991
Amaral, Lígia
Baptista, Claudio Roberto
dc.contributor.author.fl_str_mv Bridi Filho, César Augusto Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão escolar
Professores
Representação social
School inclusion
Teachers
Social representation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Inclusão escolar
Professores
Representação social
School inclusion
Teachers
Social representation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The research search to identify indicators of the Social Representation of a group of twelve teachers, distributed in three different schools, in Santa Maria/RS's city, in 2001. The theoretical referencial repairs the history of the Special Education, it looks for to define Deficiency and handicap, Integration and Inclusion and elements of the Theory of the Social Representation. The used method is glimpsed semi-structured. The picked material was organized in categories and indicators for its posterior analysis. The categories and its indicators are: a) Feelings: fear, grieves, relief, overproteccion; b) Deficiency: diagnosis, imaginary associations, the students' future; c) Inclusion: Previous existences, special Class, partial Inclusion, difficulties; The conclusion points close to for the subjective construction of that group, its difficulties and indications for a possible approach the group for the process of school inclusion.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-05
2022-11-08T13:59:17Z
2022-11-08T13:59:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26793
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26793
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922074914455552