Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lüersen, Angélica
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/0013000001889
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6302
Resumo: Photography is a language. Insofar as language, it produces meanings and senses, as discourse about a social phenomenon. The communicational process, in which we are inserted, incorporates the images in your own existence. So that, the photography will compose strategies of organization and production of meanings and senses. The images are not loose , nor are disproved of intentionality and regulations, but are composites of others linguistics forms to construction of meaning to way of live cultural and social. The photograph, enunciation iconovisual integrates communications strategies that are established in the media. The reading's imagery can be through the theories that deal of the iconicity is understand here as plastic signification from the aspect of morphological elements, that is, points, lines, planes, shapes, textures and colors . Besides the theoretical approach, this dissertation is a methodological approach to morphological analysis of a photographic corpus produced by me as a freelance reporter (to understand the strategies of production), and offered to editors of newspapers Folha de São Paulo, Zero Hora and Diário de Santa Maria pointed to the selected images and the selection criteria for publication (to found and know the criteria and values of the editorial selection of photo).
id UFSM_c86ef252b5d27ed4d68b154b675899c5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6302
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciaçãoProduction of meanings in iconic language: media and enunciation s strategiesMídiaLinguagem icônicaFotografiaElementos morfológicosProdução de sentidosMediaIconic languagePhotographyVisual enunciationProduction of meaningsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOPhotography is a language. Insofar as language, it produces meanings and senses, as discourse about a social phenomenon. The communicational process, in which we are inserted, incorporates the images in your own existence. So that, the photography will compose strategies of organization and production of meanings and senses. The images are not loose , nor are disproved of intentionality and regulations, but are composites of others linguistics forms to construction of meaning to way of live cultural and social. The photograph, enunciation iconovisual integrates communications strategies that are established in the media. The reading's imagery can be through the theories that deal of the iconicity is understand here as plastic signification from the aspect of morphological elements, that is, points, lines, planes, shapes, textures and colors . Besides the theoretical approach, this dissertation is a methodological approach to morphological analysis of a photographic corpus produced by me as a freelance reporter (to understand the strategies of production), and offered to editors of newspapers Folha de São Paulo, Zero Hora and Diário de Santa Maria pointed to the selected images and the selection criteria for publication (to found and know the criteria and values of the editorial selection of photo).A fotografia é uma linguagem. Enquanto linguagem, produz significados e sentidos, isto é, é um discurso sobre um fenômeno sociocultural. O processo comunicacional humano incorpora as imagens ao seu modo de ser, de tal modo que as fotografias passam a compor as estratégias de organização e produção de sentidos e significados midiáticos. As imagens não estão soltas , tampouco vêm desprovidas de intencionalidades e ordenamentos, mas compõem-se com outras formas de linguagem na construção dos sentidos do viver sociocultural. A fotografia, como enunciação iconovisual integra as estratégias comunicacionais que se estabelecem nas mídias. A leitura imagética possível através das teorias que versam sobre a iconicidade é observada aqui como significação plástica sob o prisma dos elementos morfológicos, ou seja, pontos, linhas, planos, formas, texturas e cores observados em análise fotográfica. Além da abordagem teórica, esta dissertação tem como proposta metodológica a análise morfológica de um corpus fotográfico produzido por mim enquanto repórter freelancer (para compreender as estratégias de produção), e ofertado aos editores dos jornais Folha de São Paulo, Zero Hora e Diário de Santa Maria para que apontassem as imagens selecionadas e os critérios de escolha para publicação (para conhecer os critérios e valores de seleção nas editorias de fotografia).Universidade Federal de Santa MariaBRComunicaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoPeruzzolo, Adair Caetanohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6Silva, Alexandre Rocha dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700304Y9Miotto, Gaspar Bianorhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781768E7Amaral, Márcia Franzhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784907U6Lüersen, Angélica2010-05-202010-05-202010-03-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfLÜERSEN, Angélica. Production of meanings in iconic language: media and enunciation s strategies. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6302ark:/26339/0013000001889porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-02-21T17:59:51Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6302Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-02-21T17:59:51Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação
Production of meanings in iconic language: media and enunciation s strategies
title Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação
spellingShingle Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação
Lüersen, Angélica
Mídia
Linguagem icônica
Fotografia
Elementos morfológicos
Produção de sentidos
Media
Iconic language
Photography
Visual enunciation
Production of meanings
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação
title_full Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação
title_fullStr Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação
title_full_unstemmed Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação
title_sort Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação
author Lüersen, Angélica
author_facet Lüersen, Angélica
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Peruzzolo, Adair Caetano
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6
Silva, Alexandre Rocha da
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700304Y9
Miotto, Gaspar Bianor
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781768E7
Amaral, Márcia Franz
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784907U6
dc.contributor.author.fl_str_mv Lüersen, Angélica
dc.subject.por.fl_str_mv Mídia
Linguagem icônica
Fotografia
Elementos morfológicos
Produção de sentidos
Media
Iconic language
Photography
Visual enunciation
Production of meanings
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
topic Mídia
Linguagem icônica
Fotografia
Elementos morfológicos
Produção de sentidos
Media
Iconic language
Photography
Visual enunciation
Production of meanings
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description Photography is a language. Insofar as language, it produces meanings and senses, as discourse about a social phenomenon. The communicational process, in which we are inserted, incorporates the images in your own existence. So that, the photography will compose strategies of organization and production of meanings and senses. The images are not loose , nor are disproved of intentionality and regulations, but are composites of others linguistics forms to construction of meaning to way of live cultural and social. The photograph, enunciation iconovisual integrates communications strategies that are established in the media. The reading's imagery can be through the theories that deal of the iconicity is understand here as plastic signification from the aspect of morphological elements, that is, points, lines, planes, shapes, textures and colors . Besides the theoretical approach, this dissertation is a methodological approach to morphological analysis of a photographic corpus produced by me as a freelance reporter (to understand the strategies of production), and offered to editors of newspapers Folha de São Paulo, Zero Hora and Diário de Santa Maria pointed to the selected images and the selection criteria for publication (to found and know the criteria and values of the editorial selection of photo).
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-20
2010-05-20
2010-03-04
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LÜERSEN, Angélica. Production of meanings in iconic language: media and enunciation s strategies. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6302
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/0013000001889
identifier_str_mv LÜERSEN, Angélica. Production of meanings in iconic language: media and enunciation s strategies. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.
ark:/26339/0013000001889
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6302
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Comunicação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Comunicação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172262418972672