Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000001889 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6302 |
Resumo: | Photography is a language. Insofar as language, it produces meanings and senses, as discourse about a social phenomenon. The communicational process, in which we are inserted, incorporates the images in your own existence. So that, the photography will compose strategies of organization and production of meanings and senses. The images are not loose , nor are disproved of intentionality and regulations, but are composites of others linguistics forms to construction of meaning to way of live cultural and social. The photograph, enunciation iconovisual integrates communications strategies that are established in the media. The reading's imagery can be through the theories that deal of the iconicity is understand here as plastic signification from the aspect of morphological elements, that is, points, lines, planes, shapes, textures and colors . Besides the theoretical approach, this dissertation is a methodological approach to morphological analysis of a photographic corpus produced by me as a freelance reporter (to understand the strategies of production), and offered to editors of newspapers Folha de São Paulo, Zero Hora and Diário de Santa Maria pointed to the selected images and the selection criteria for publication (to found and know the criteria and values of the editorial selection of photo). |
id |
UFSM_c86ef252b5d27ed4d68b154b675899c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6302 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciaçãoProduction of meanings in iconic language: media and enunciation s strategiesMídiaLinguagem icônicaFotografiaElementos morfológicosProdução de sentidosMediaIconic languagePhotographyVisual enunciationProduction of meaningsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOPhotography is a language. Insofar as language, it produces meanings and senses, as discourse about a social phenomenon. The communicational process, in which we are inserted, incorporates the images in your own existence. So that, the photography will compose strategies of organization and production of meanings and senses. The images are not loose , nor are disproved of intentionality and regulations, but are composites of others linguistics forms to construction of meaning to way of live cultural and social. The photograph, enunciation iconovisual integrates communications strategies that are established in the media. The reading's imagery can be through the theories that deal of the iconicity is understand here as plastic signification from the aspect of morphological elements, that is, points, lines, planes, shapes, textures and colors . Besides the theoretical approach, this dissertation is a methodological approach to morphological analysis of a photographic corpus produced by me as a freelance reporter (to understand the strategies of production), and offered to editors of newspapers Folha de São Paulo, Zero Hora and Diário de Santa Maria pointed to the selected images and the selection criteria for publication (to found and know the criteria and values of the editorial selection of photo).A fotografia é uma linguagem. Enquanto linguagem, produz significados e sentidos, isto é, é um discurso sobre um fenômeno sociocultural. O processo comunicacional humano incorpora as imagens ao seu modo de ser, de tal modo que as fotografias passam a compor as estratégias de organização e produção de sentidos e significados midiáticos. As imagens não estão soltas , tampouco vêm desprovidas de intencionalidades e ordenamentos, mas compõem-se com outras formas de linguagem na construção dos sentidos do viver sociocultural. A fotografia, como enunciação iconovisual integra as estratégias comunicacionais que se estabelecem nas mídias. A leitura imagética possível através das teorias que versam sobre a iconicidade é observada aqui como significação plástica sob o prisma dos elementos morfológicos, ou seja, pontos, linhas, planos, formas, texturas e cores observados em análise fotográfica. Além da abordagem teórica, esta dissertação tem como proposta metodológica a análise morfológica de um corpus fotográfico produzido por mim enquanto repórter freelancer (para compreender as estratégias de produção), e ofertado aos editores dos jornais Folha de São Paulo, Zero Hora e Diário de Santa Maria para que apontassem as imagens selecionadas e os critérios de escolha para publicação (para conhecer os critérios e valores de seleção nas editorias de fotografia).Universidade Federal de Santa MariaBRComunicaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoPeruzzolo, Adair Caetanohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6Silva, Alexandre Rocha dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700304Y9Miotto, Gaspar Bianorhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781768E7Amaral, Márcia Franzhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784907U6Lüersen, Angélica2010-05-202010-05-202010-03-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfLÜERSEN, Angélica. Production of meanings in iconic language: media and enunciation s strategies. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6302ark:/26339/0013000001889porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-02-21T17:59:51Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6302Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-02-21T17:59:51Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação Production of meanings in iconic language: media and enunciation s strategies |
title |
Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação |
spellingShingle |
Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação Lüersen, Angélica Mídia Linguagem icônica Fotografia Elementos morfológicos Produção de sentidos Media Iconic language Photography Visual enunciation Production of meanings CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação |
title_full |
Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação |
title_fullStr |
Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação |
title_full_unstemmed |
Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação |
title_sort |
Produção de sentidos na linguagem icônica: mídia e estratégias de enunciação |
author |
Lüersen, Angélica |
author_facet |
Lüersen, Angélica |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Peruzzolo, Adair Caetano http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6 Silva, Alexandre Rocha da http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700304Y9 Miotto, Gaspar Bianor http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781768E7 Amaral, Márcia Franz http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784907U6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lüersen, Angélica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mídia Linguagem icônica Fotografia Elementos morfológicos Produção de sentidos Media Iconic language Photography Visual enunciation Production of meanings CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
topic |
Mídia Linguagem icônica Fotografia Elementos morfológicos Produção de sentidos Media Iconic language Photography Visual enunciation Production of meanings CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
Photography is a language. Insofar as language, it produces meanings and senses, as discourse about a social phenomenon. The communicational process, in which we are inserted, incorporates the images in your own existence. So that, the photography will compose strategies of organization and production of meanings and senses. The images are not loose , nor are disproved of intentionality and regulations, but are composites of others linguistics forms to construction of meaning to way of live cultural and social. The photograph, enunciation iconovisual integrates communications strategies that are established in the media. The reading's imagery can be through the theories that deal of the iconicity is understand here as plastic signification from the aspect of morphological elements, that is, points, lines, planes, shapes, textures and colors . Besides the theoretical approach, this dissertation is a methodological approach to morphological analysis of a photographic corpus produced by me as a freelance reporter (to understand the strategies of production), and offered to editors of newspapers Folha de São Paulo, Zero Hora and Diário de Santa Maria pointed to the selected images and the selection criteria for publication (to found and know the criteria and values of the editorial selection of photo). |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-05-20 2010-05-20 2010-03-04 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LÜERSEN, Angélica. Production of meanings in iconic language: media and enunciation s strategies. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6302 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000001889 |
identifier_str_mv |
LÜERSEN, Angélica. Production of meanings in iconic language: media and enunciation s strategies. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. ark:/26339/0013000001889 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6302 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Comunicação UFSM Programa de Pós-Graduação em Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Comunicação UFSM Programa de Pós-Graduação em Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172262418972672 |