O cinema Disney agente da história: a cultura nas relações internacionais entre Estados Unidos, Brasil e Argentina (1942-1945)
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9696 |
Resumo: | To conceive a movie as a document and as a historic tool is important nowadays, when images are considered fundamental in the acceptance and reception of specific purposes in the teaching level or in people s everyday lives. This dissertation intends to study the representative connections of the American approach policies in the 40 s through a cinematographic perspective, especially through the Disney movies Saludos, amigos! (1942) and The three caballeros (1945). These movies highlight some aspects of the Argentinean and Brazilian history, as well as of some other Latin-American countries, revealing the American impressions about South American countries and Mexico during World War II. This period featured the approximation of the North American and Latin American politics. This dissertation intends to provide a critical analysis of the historical and political fields in relation to the cultural and cinematographic universes, highlighting their closeness and detachments, taking in consideration the theoretic studies that relate the movies as an advertisement tool, spreader of ideologies, of moral codes, of philosophical divagations and of political propositions that would result in the spectator s acceptance and abidance. |
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O cinema Disney agente da história: a cultura nas relações internacionais entre Estados Unidos, Brasil e Argentina (1942-1945)Disney movies as history s agents: culture in the international relationships among the United States, Brazil and Argentina (1942-1945)Cinema-históriaWalt DisneyPolítica de boa vizinhançaRelações internacionaisCinema historyGood neighbor policyInternational relationsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOTo conceive a movie as a document and as a historic tool is important nowadays, when images are considered fundamental in the acceptance and reception of specific purposes in the teaching level or in people s everyday lives. This dissertation intends to study the representative connections of the American approach policies in the 40 s through a cinematographic perspective, especially through the Disney movies Saludos, amigos! (1942) and The three caballeros (1945). These movies highlight some aspects of the Argentinean and Brazilian history, as well as of some other Latin-American countries, revealing the American impressions about South American countries and Mexico during World War II. This period featured the approximation of the North American and Latin American politics. This dissertation intends to provide a critical analysis of the historical and political fields in relation to the cultural and cinematographic universes, highlighting their closeness and detachments, taking in consideration the theoretic studies that relate the movies as an advertisement tool, spreader of ideologies, of moral codes, of philosophical divagations and of political propositions that would result in the spectator s acceptance and abidance.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorConceber um filme como documento e instrumento da história é importante nos tempos de hoje em que as imagens são tratadas como fundamentais na aceitação e na recepção de determinados propósitos sejam eles em nível de docência ou no cotidiano das pessoas. Esta dissertação pretende estudar os vínculos representativos das políticas de aproximação dos Estados Unidos na década de 1940 a partir do viés cinematográfico, em especial o cinema de Walt Disney nos filmes Saludos, amigos! (1942) e The three caballeros (1945). Esses filmes evidenciam aspectos da história da Argentina e do Brasil e de outros países latino-americanos -, a partir de questões culturais e históricas, revelando, também, uma visão dos Estados Unidos sobre os países sul americanos e sobre o México, durante o período da Segunda Guerra Mundial. Esse momento se caracterizou pelo estreitamento dos laços entre a política norte-americana e a América Latina. Desse modo, a realização desta dissertação visa proporcionar uma análise crítica entre os campos históricos e políticos com os universos culturais e cinematográficos, evidenciando suas proximidades, seus distanciamentos e, levando em conta os estudos de teóricos que relacionam o cinema enquanto instrumento de propaganda, divulgador de ideologias, de questões morais, de divagações filosóficas e de proposições políticas que remeteriam à aceitação e a cooptação do espectador.Universidade Federal de Santa MariaBRDireitoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Integração Latino-AmericanaSantos, Julio Ricardo Quevedo doshttp://lattes.cnpq.br/6418022027415183Koff, Rogério Ferrerhttp://lattes.cnpq.br/8417237966218350Biasoli, Vitor Otávio Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/6729909256766404Ferreira, Alexandre Maccari2008-12-112008-12-112008-05-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfFERREIRA, Alexandre Maccari. Disney movies as history s agents: culture in the international relationships among the United States, Brazil and Argentina (1942-1945). 2008. 145 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9696ark:/26339/001300000j5d9porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-16T18:29:30Zoai:repositorio.ufsm.br:1/9696Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-16T18:29:30Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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