Clínica saúde e educação: estratégias de cuidado com usuários de drogas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15126 |
Resumo: | This study has as a proposal to present some crossings from educational clinical issues within th cara with the users of alcohol and other drugs. Through a clinical perspective, patients, professionals, families, stagg and whoever the agents involved are, the can inaugurate clinic educational strategies. Through a clinical trial analysis of field constructed diaries from caring strategies with users, cartography assumes na experimentation time and clinical invention. Cartography made possible to think the clinic as educational attitude, without leaving aside its relationship with health. The multiplicity of life boosted by care strategies enhanced a willingness learning (STIRNER, 2001) where therapist-apprentice-patient-professor had coexisted. Here Everyone involved have established multiple roles, without depending exclusively on a formal recognition. The opening of space for invention for which the one who is attending tbe Psychosocial Attention Center (CAPS-AD) could experience new possibilities of care, voiced the dormant caregiver inside the patient once mere drug user – here it is noticed the education as a horizon of possibilities. |
id |
UFSM_dcacd3bd23456df87034e8f966342e53 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/15126 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Clínica saúde e educação: estratégias de cuidado com usuários de drogasHealth and education clinic: drug user care strategiesCartografiaInvençãoClínicaEstratégia de cuidadoEducaçãoCartographyInventionClinicalCare strategyEducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis study has as a proposal to present some crossings from educational clinical issues within th cara with the users of alcohol and other drugs. Through a clinical perspective, patients, professionals, families, stagg and whoever the agents involved are, the can inaugurate clinic educational strategies. Through a clinical trial analysis of field constructed diaries from caring strategies with users, cartography assumes na experimentation time and clinical invention. Cartography made possible to think the clinic as educational attitude, without leaving aside its relationship with health. The multiplicity of life boosted by care strategies enhanced a willingness learning (STIRNER, 2001) where therapist-apprentice-patient-professor had coexisted. Here Everyone involved have established multiple roles, without depending exclusively on a formal recognition. The opening of space for invention for which the one who is attending tbe Psychosocial Attention Center (CAPS-AD) could experience new possibilities of care, voiced the dormant caregiver inside the patient once mere drug user – here it is noticed the education as a horizon of possibilities.Este trabalho tem como proposta apresentar alguns atravessamentos educacionais a partir de questões clínicas no âmbito do cuidado junto a usuários de álcool e outras drogas. Através de uma perspectiva clínica, pacientes, profissionais, familiares, equipe e quaisquer que sejam os agentes envolvidos inauguram estratégias clínicas educacionais. Por meio da análise de uma clínica da experimentação dos diários de campo construídos a partir das estratégias de cuidado com os usuários, a cartografia assume um momento de experimentação e invenção clínica. Com a cartografia foi possível pensar a clínica como atitude educacional, sem que isso deixasse de lado a sua relação com a saúde. A multiplicidade dos movimentos de vida impulsionada através das estratégias de cuidado potencializou um aprender com vontade (STIRNER, 2001) no qual coexistem terapeuta-aprendiz-paciente-professor. Aqui todos os envolvidos estabelecem múltiplos papéis, sem que isso dependesse exclusivamente de um reconhecimento formal. A abertura de espaço de invenção, para que o frequentador do Centro de Atenção Psicossocial (CAPS AD) pudesse experimentar novas possibilidades de cuidado, deu voz à potência de cuidador adormecido no paciente, outrora mero usuário de drogas – aqui se percebe a educação como horizonte de possibilidade.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoCorrêa, Guilherme Carloshttp://lattes.cnpq.br/6795467308135033Preve, Ana Maria Hoepershttp://lattes.cnpq.br/6730026617590457Eichelberger, Michelehttp://lattes.cnpq.br/1322022679470324Oliveira, Leonardo Kozoroski2018-12-18T14:45:04Z2018-12-18T14:45:04Z2017-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/15126porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-12-19T05:00:54Zoai:repositorio.ufsm.br:1/15126Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-12-19T05:00:54Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Clínica saúde e educação: estratégias de cuidado com usuários de drogas Health and education clinic: drug user care strategies |
title |
Clínica saúde e educação: estratégias de cuidado com usuários de drogas |
spellingShingle |
Clínica saúde e educação: estratégias de cuidado com usuários de drogas Oliveira, Leonardo Kozoroski Cartografia Invenção Clínica Estratégia de cuidado Educação Cartography Invention Clinical Care strategy Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Clínica saúde e educação: estratégias de cuidado com usuários de drogas |
title_full |
Clínica saúde e educação: estratégias de cuidado com usuários de drogas |
title_fullStr |
Clínica saúde e educação: estratégias de cuidado com usuários de drogas |
title_full_unstemmed |
Clínica saúde e educação: estratégias de cuidado com usuários de drogas |
title_sort |
Clínica saúde e educação: estratégias de cuidado com usuários de drogas |
author |
Oliveira, Leonardo Kozoroski |
author_facet |
Oliveira, Leonardo Kozoroski |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Corrêa, Guilherme Carlos http://lattes.cnpq.br/6795467308135033 Preve, Ana Maria Hoepers http://lattes.cnpq.br/6730026617590457 Eichelberger, Michele http://lattes.cnpq.br/1322022679470324 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Leonardo Kozoroski |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cartografia Invenção Clínica Estratégia de cuidado Educação Cartography Invention Clinical Care strategy Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Cartografia Invenção Clínica Estratégia de cuidado Educação Cartography Invention Clinical Care strategy Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study has as a proposal to present some crossings from educational clinical issues within th cara with the users of alcohol and other drugs. Through a clinical perspective, patients, professionals, families, stagg and whoever the agents involved are, the can inaugurate clinic educational strategies. Through a clinical trial analysis of field constructed diaries from caring strategies with users, cartography assumes na experimentation time and clinical invention. Cartography made possible to think the clinic as educational attitude, without leaving aside its relationship with health. The multiplicity of life boosted by care strategies enhanced a willingness learning (STIRNER, 2001) where therapist-apprentice-patient-professor had coexisted. Here Everyone involved have established multiple roles, without depending exclusively on a formal recognition. The opening of space for invention for which the one who is attending tbe Psychosocial Attention Center (CAPS-AD) could experience new possibilities of care, voiced the dormant caregiver inside the patient once mere drug user – here it is noticed the education as a horizon of possibilities. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-19 2018-12-18T14:45:04Z 2018-12-18T14:45:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15126 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15126 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922155985108992 |