Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gobbi, Rodrigo
Data de Publicação: 2020
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000tw16
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24238
Resumo: This paper presents a case study, involving the application of the Scratch tool to support the teaching and learning processes that comprise Computational Thinking. It is expected that, with the application of this tool, classes will be more interactive, dynamic and intuitive, enhancing learning. The work comprises the qualification of teachers for the application of Scratch in their pedagogical practices.The case study participating teachers work in high school and also in elementary school, these teachers work in more than two classes and teach classes for more than one subject. Only one teacher had heard about Computational Thinking and two teachers already knew the Scratch tool. It is important to note that all teachers who responded to the research instrument claim that they intend to adopt the Scratch tool in any of their classes.
id UFSM_e06361a764c30c09feb4f03b7238813c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/24238
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacionalPensamento computacionalScratchCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThis paper presents a case study, involving the application of the Scratch tool to support the teaching and learning processes that comprise Computational Thinking. It is expected that, with the application of this tool, classes will be more interactive, dynamic and intuitive, enhancing learning. The work comprises the qualification of teachers for the application of Scratch in their pedagogical practices.The case study participating teachers work in high school and also in elementary school, these teachers work in more than two classes and teach classes for more than one subject. Only one teacher had heard about Computational Thinking and two teachers already knew the Scratch tool. It is important to note that all teachers who responded to the research instrument claim that they intend to adopt the Scratch tool in any of their classes.Este artigo apresenta um estudo de caso, envolvendo a aplicação da ferramenta Scratch para apoiar os processos de ensino e de aprendizagem que compreendem o Pensamento Computacional. Espera-se que, com a aplicação desta ferramenta, as aulas sejam mais interativas, dinâmicas e intuitivas, potencializando a aprendizagem. O trabalho compreende a qualificação dos docentes para a aplicação do Scratch em suas práticas pedagógicas. Os professores participantes deste estudo de caso atuam no Ensino Médio e também no Ensino Fundamental, em mais de duas turmas e ministram aula para mais de uma disciplina. Somente um dos professores participantes já tinha ouvido falar sobre Pensamento Computacional. Os resultados apontam que todos os professores participantes do estudo pretendem adotar a ferramenta Scratch em alguma de suas aulas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilUFSMUFSM Frederico WestphalenSilveira, Sidnei RenatoGobbi, Rodrigo2022-05-02T22:45:41Z2022-05-02T22:45:41Z2020-12-102020-12-10Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24238ark:/26339/001300000tw16porAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-08-18T14:11:18Zoai:repositorio.ufsm.br:1/24238Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-08-18T14:11:18Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacional
title Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacional
spellingShingle Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacional
Gobbi, Rodrigo
Pensamento computacional
Scratch
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacional
title_full Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacional
title_fullStr Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacional
title_full_unstemmed Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacional
title_sort Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacional
author Gobbi, Rodrigo
author_facet Gobbi, Rodrigo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silveira, Sidnei Renato
dc.contributor.author.fl_str_mv Gobbi, Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento computacional
Scratch
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Pensamento computacional
Scratch
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description This paper presents a case study, involving the application of the Scratch tool to support the teaching and learning processes that comprise Computational Thinking. It is expected that, with the application of this tool, classes will be more interactive, dynamic and intuitive, enhancing learning. The work comprises the qualification of teachers for the application of Scratch in their pedagogical practices.The case study participating teachers work in high school and also in elementary school, these teachers work in more than two classes and teach classes for more than one subject. Only one teacher had heard about Computational Thinking and two teachers already knew the Scratch tool. It is important to note that all teachers who responded to the research instrument claim that they intend to adopt the Scratch tool in any of their classes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-10
2020-12-10
2022-05-02T22:45:41Z
2022-05-02T22:45:41Z
dc.type.driver.fl_str_mv Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24238
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000tw16
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24238
identifier_str_mv ark:/26339/001300000tw16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
UFSM
UFSM Frederico Westphalen
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
UFSM
UFSM Frederico Westphalen
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172398244167680