Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacional
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Data de Publicação: | 2020 |
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Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24238 |
Resumo: | This paper presents a case study, involving the application of the Scratch tool to support the teaching and learning processes that comprise Computational Thinking. It is expected that, with the application of this tool, classes will be more interactive, dynamic and intuitive, enhancing learning. The work comprises the qualification of teachers for the application of Scratch in their pedagogical practices.The case study participating teachers work in high school and also in elementary school, these teachers work in more than two classes and teach classes for more than one subject. Only one teacher had heard about Computational Thinking and two teachers already knew the Scratch tool. It is important to note that all teachers who responded to the research instrument claim that they intend to adopt the Scratch tool in any of their classes. |
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Utilização do Scratch como ferramenta para apoiar o desenvolvimento do pensamento computacionalPensamento computacionalScratchCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThis paper presents a case study, involving the application of the Scratch tool to support the teaching and learning processes that comprise Computational Thinking. It is expected that, with the application of this tool, classes will be more interactive, dynamic and intuitive, enhancing learning. The work comprises the qualification of teachers for the application of Scratch in their pedagogical practices.The case study participating teachers work in high school and also in elementary school, these teachers work in more than two classes and teach classes for more than one subject. Only one teacher had heard about Computational Thinking and two teachers already knew the Scratch tool. It is important to note that all teachers who responded to the research instrument claim that they intend to adopt the Scratch tool in any of their classes.Este artigo apresenta um estudo de caso, envolvendo a aplicação da ferramenta Scratch para apoiar os processos de ensino e de aprendizagem que compreendem o Pensamento Computacional. Espera-se que, com a aplicação desta ferramenta, as aulas sejam mais interativas, dinâmicas e intuitivas, potencializando a aprendizagem. O trabalho compreende a qualificação dos docentes para a aplicação do Scratch em suas práticas pedagógicas. Os professores participantes deste estudo de caso atuam no Ensino Médio e também no Ensino Fundamental, em mais de duas turmas e ministram aula para mais de uma disciplina. Somente um dos professores participantes já tinha ouvido falar sobre Pensamento Computacional. Os resultados apontam que todos os professores participantes do estudo pretendem adotar a ferramenta Scratch em alguma de suas aulas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilUFSMUFSM Frederico WestphalenSilveira, Sidnei RenatoGobbi, Rodrigo2022-05-02T22:45:41Z2022-05-02T22:45:41Z2020-12-102020-12-10Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24238ark:/26339/001300000tw16porAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-08-18T14:11:18Zoai:repositorio.ufsm.br:1/24238Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-08-18T14:11:18Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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