O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000vcwg |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26972 |
Resumo: | The appropriation of skills for learning happens through stages that are meaningful to the individual, gradually and individually, thus characterizing it as a process. This study has the general objective of “Understanding the role of the special education teacher in the literacy process of a student with an intellectual disability (ID) in a regular classroom context in order to identify practical actions that provide opportunities for the literacy of the student with ID." Twelve special education teachers working in regular education schools with students with ID and a minimum experience of one (01) year with these students participated in this research. This is a descriptive exploratory study carried out in 2020 and 2021 in Santa Maria, Rio Grande do Sul State; due to sanitary issues imposed by the COVID-19 pandemic, data collection was performed using a Google Forms questionnaire. Data analysis was done through the categories “Skills needed by the student with ID for literacy” and “Relevant aspects of the pedagogical practice of the special education teacher aimed at the acquisition of skills needed for literacy,” where it was possible to observe that the special education teachers provide pedagogical strategies aimed at the literacy of the student with ID, stimulating the necessary skills for this process, enhancing all forms of learning |
id |
UFSM_e1fbabe962cdb78bb857978df2c2964d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/26972 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectualEducação Especial. Professor de educação especial. Deficiência Intelectual. Alfabetização.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIALThe appropriation of skills for learning happens through stages that are meaningful to the individual, gradually and individually, thus characterizing it as a process. This study has the general objective of “Understanding the role of the special education teacher in the literacy process of a student with an intellectual disability (ID) in a regular classroom context in order to identify practical actions that provide opportunities for the literacy of the student with ID." Twelve special education teachers working in regular education schools with students with ID and a minimum experience of one (01) year with these students participated in this research. This is a descriptive exploratory study carried out in 2020 and 2021 in Santa Maria, Rio Grande do Sul State; due to sanitary issues imposed by the COVID-19 pandemic, data collection was performed using a Google Forms questionnaire. Data analysis was done through the categories “Skills needed by the student with ID for literacy” and “Relevant aspects of the pedagogical practice of the special education teacher aimed at the acquisition of skills needed for literacy,” where it was possible to observe that the special education teachers provide pedagogical strategies aimed at the literacy of the student with ID, stimulating the necessary skills for this process, enhancing all forms of learningA apropriação de habilidades para as aprendizagens acontece através de etapas significativas ao indivíduo. De forma gradual e individual, se caracterizando dessa forma como um processo. Esta pesquisa tem como objetivo geral, “Compreender o papel do professor de educação especial no processo de alfabetização de estudante com deficiência intelectual (DI) em um contexto de sala regular, a fim de identificar ações práticas que oportunizem a alfabetização do estudante com DI”. Participam dessa pesquisa doze professores de educação especial, atuantes em escolas de ensino regular com alunos com DI com experiência mínima de um (01) ano com esses estudantes. O estudo se configura como uma pesquisa exploratória descritiva realizada, nos anos de 2020 e 2021, no município de Santa Maria no estado do Rio Grande do Sul, e, por questões sanitárias impostas pela pandemia do CORONAVÍRUS (COVID 19), teve como instrumento de coleta de dados um questionário Google Forms. A análise dos dados se deu através das categorias, “Habilidades necessárias ao estudante DI para a alfabetização” e “Aspectos relevantes da prática pedagógica do professor de educação especial visando a aquisição de habilidades necessárias para a alfabetização”, onde foi possível observar que, os professores de educação especial proporcionam estratégias pedagógicas com vistas à alfabetização do estudante com DI, estimulando as habilidades necessárias para esse processo, potencializando todas as formas de aprendizagens.Universidade Federal de Santa MariaBrasilUFSMCentro de EducaçãoCastro, Sabrina Fernandes deSantos, Sandra Regina Zambrano dos2022-11-17T13:09:13Z2022-11-17T13:09:13Z2021-11-042021-11-04Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/26972ark:/26339/001300000vcwgporhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-11-17T13:09:13Zoai:repositorio.ufsm.br:1/26972Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-11-17T13:09:13Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual |
title |
O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual |
spellingShingle |
O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual Santos, Sandra Regina Zambrano dos Educação Especial. Professor de educação especial. Deficiência Intelectual. Alfabetização. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
title_short |
O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual |
title_full |
O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual |
title_fullStr |
O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual |
title_full_unstemmed |
O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual |
title_sort |
O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual |
author |
Santos, Sandra Regina Zambrano dos |
author_facet |
Santos, Sandra Regina Zambrano dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Castro, Sabrina Fernandes de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Sandra Regina Zambrano dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial. Professor de educação especial. Deficiência Intelectual. Alfabetização. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
topic |
Educação Especial. Professor de educação especial. Deficiência Intelectual. Alfabetização. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
description |
The appropriation of skills for learning happens through stages that are meaningful to the individual, gradually and individually, thus characterizing it as a process. This study has the general objective of “Understanding the role of the special education teacher in the literacy process of a student with an intellectual disability (ID) in a regular classroom context in order to identify practical actions that provide opportunities for the literacy of the student with ID." Twelve special education teachers working in regular education schools with students with ID and a minimum experience of one (01) year with these students participated in this research. This is a descriptive exploratory study carried out in 2020 and 2021 in Santa Maria, Rio Grande do Sul State; due to sanitary issues imposed by the COVID-19 pandemic, data collection was performed using a Google Forms questionnaire. Data analysis was done through the categories “Skills needed by the student with ID for literacy” and “Relevant aspects of the pedagogical practice of the special education teacher aimed at the acquisition of skills needed for literacy,” where it was possible to observe that the special education teachers provide pedagogical strategies aimed at the literacy of the student with ID, stimulating the necessary skills for this process, enhancing all forms of learning |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-04 2021-11-04 2022-11-17T13:09:13Z 2022-11-17T13:09:13Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26972 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000vcwg |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26972 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000vcwg |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil UFSM Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil UFSM Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172401182277632 |