O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Sandra Regina Zambrano dos
Data de Publicação: 2021
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000vcwg
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26972
Resumo: The appropriation of skills for learning happens through stages that are meaningful to the individual, gradually and individually, thus characterizing it as a process. This study has the general objective of “Understanding the role of the special education teacher in the literacy process of a student with an intellectual disability (ID) in a regular classroom context in order to identify practical actions that provide opportunities for the literacy of the student with ID." Twelve special education teachers working in regular education schools with students with ID and a minimum experience of one (01) year with these students participated in this research. This is a descriptive exploratory study carried out in 2020 and 2021 in Santa Maria, Rio Grande do Sul State; due to sanitary issues imposed by the COVID-19 pandemic, data collection was performed using a Google Forms questionnaire. Data analysis was done through the categories “Skills needed by the student with ID for literacy” and “Relevant aspects of the pedagogical practice of the special education teacher aimed at the acquisition of skills needed for literacy,” where it was possible to observe that the special education teachers provide pedagogical strategies aimed at the literacy of the student with ID, stimulating the necessary skills for this process, enhancing all forms of learning
id UFSM_e1fbabe962cdb78bb857978df2c2964d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/26972
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectualEducação Especial. Professor de educação especial. Deficiência Intelectual. Alfabetização.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIALThe appropriation of skills for learning happens through stages that are meaningful to the individual, gradually and individually, thus characterizing it as a process. This study has the general objective of “Understanding the role of the special education teacher in the literacy process of a student with an intellectual disability (ID) in a regular classroom context in order to identify practical actions that provide opportunities for the literacy of the student with ID." Twelve special education teachers working in regular education schools with students with ID and a minimum experience of one (01) year with these students participated in this research. This is a descriptive exploratory study carried out in 2020 and 2021 in Santa Maria, Rio Grande do Sul State; due to sanitary issues imposed by the COVID-19 pandemic, data collection was performed using a Google Forms questionnaire. Data analysis was done through the categories “Skills needed by the student with ID for literacy” and “Relevant aspects of the pedagogical practice of the special education teacher aimed at the acquisition of skills needed for literacy,” where it was possible to observe that the special education teachers provide pedagogical strategies aimed at the literacy of the student with ID, stimulating the necessary skills for this process, enhancing all forms of learningA apropriação de habilidades para as aprendizagens acontece através de etapas significativas ao indivíduo. De forma gradual e individual, se caracterizando dessa forma como um processo. Esta pesquisa tem como objetivo geral, “Compreender o papel do professor de educação especial no processo de alfabetização de estudante com deficiência intelectual (DI) em um contexto de sala regular, a fim de identificar ações práticas que oportunizem a alfabetização do estudante com DI”. Participam dessa pesquisa doze professores de educação especial, atuantes em escolas de ensino regular com alunos com DI com experiência mínima de um (01) ano com esses estudantes. O estudo se configura como uma pesquisa exploratória descritiva realizada, nos anos de 2020 e 2021, no município de Santa Maria no estado do Rio Grande do Sul, e, por questões sanitárias impostas pela pandemia do CORONAVÍRUS (COVID 19), teve como instrumento de coleta de dados um questionário Google Forms. A análise dos dados se deu através das categorias, “Habilidades necessárias ao estudante DI para a alfabetização” e “Aspectos relevantes da prática pedagógica do professor de educação especial visando a aquisição de habilidades necessárias para a alfabetização”, onde foi possível observar que, os professores de educação especial proporcionam estratégias pedagógicas com vistas à alfabetização do estudante com DI, estimulando as habilidades necessárias para esse processo, potencializando todas as formas de aprendizagens.Universidade Federal de Santa MariaBrasilUFSMCentro de EducaçãoCastro, Sabrina Fernandes deSantos, Sandra Regina Zambrano dos2022-11-17T13:09:13Z2022-11-17T13:09:13Z2021-11-042021-11-04Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/26972ark:/26339/001300000vcwgporhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-11-17T13:09:13Zoai:repositorio.ufsm.br:1/26972Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-11-17T13:09:13Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual
title O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual
spellingShingle O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual
Santos, Sandra Regina Zambrano dos
Educação Especial. Professor de educação especial. Deficiência Intelectual. Alfabetização.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
title_short O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual
title_full O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual
title_fullStr O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual
title_full_unstemmed O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual
title_sort O papel do professor de educação especial na alfabetização de estudantes com deficiência intelectual
author Santos, Sandra Regina Zambrano dos
author_facet Santos, Sandra Regina Zambrano dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Castro, Sabrina Fernandes de
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Sandra Regina Zambrano dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial. Professor de educação especial. Deficiência Intelectual. Alfabetização.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
topic Educação Especial. Professor de educação especial. Deficiência Intelectual. Alfabetização.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
description The appropriation of skills for learning happens through stages that are meaningful to the individual, gradually and individually, thus characterizing it as a process. This study has the general objective of “Understanding the role of the special education teacher in the literacy process of a student with an intellectual disability (ID) in a regular classroom context in order to identify practical actions that provide opportunities for the literacy of the student with ID." Twelve special education teachers working in regular education schools with students with ID and a minimum experience of one (01) year with these students participated in this research. This is a descriptive exploratory study carried out in 2020 and 2021 in Santa Maria, Rio Grande do Sul State; due to sanitary issues imposed by the COVID-19 pandemic, data collection was performed using a Google Forms questionnaire. Data analysis was done through the categories “Skills needed by the student with ID for literacy” and “Relevant aspects of the pedagogical practice of the special education teacher aimed at the acquisition of skills needed for literacy,” where it was possible to observe that the special education teachers provide pedagogical strategies aimed at the literacy of the student with ID, stimulating the necessary skills for this process, enhancing all forms of learning
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-04
2021-11-04
2022-11-17T13:09:13Z
2022-11-17T13:09:13Z
dc.type.driver.fl_str_mv Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26972
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000vcwg
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26972
identifier_str_mv ark:/26339/001300000vcwg
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
UFSM
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
UFSM
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172401182277632