Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de Geografia
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9387 |
Resumo: | Geography in the school has a high degree transdisciplinary and for that to occur it is necessary allow the student comprehend the space through new pedagogical tools that make it able to investigate and understand about their actions in the world. In that context, this work aims to understand how general the Geographic Information System (GIS) as a teaching tool allows students the first year of high school integrated into the technical course in agriculture contextualize geographical knowledge and how this process occurs. Specific objectives included (a) developing GIS applications simulated as learning objects (LO), thus allowing the student to be able to contextualize the geographical knowledge through the complexity that covers the items present in the GIS, (b) include in the learning object elements interactive, with features such as simulators very similar to GIS and (c) make the learning object an application made entirely online. Methodologically, we performed the literature related to the topic under discussion. Subsequently, the data were collected and created space for the LO be applied with students. With the result of the research, it was observed that the GIS as LO has great potential to put knowledge into context, regarding teaching in geography. |
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Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de GeografiaLearning objects: an essay for the use of geographic information systems in the teaching of GeographyEnsino de geografiaObjetos de aprendizagemSistemas de informações geográficasCartografiaInteratividade e conhecimento pertinenteGeography teachingLearning objectsGeographic information systemsCartographyInteractivity and pertinent knowledgeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAGeography in the school has a high degree transdisciplinary and for that to occur it is necessary allow the student comprehend the space through new pedagogical tools that make it able to investigate and understand about their actions in the world. In that context, this work aims to understand how general the Geographic Information System (GIS) as a teaching tool allows students the first year of high school integrated into the technical course in agriculture contextualize geographical knowledge and how this process occurs. Specific objectives included (a) developing GIS applications simulated as learning objects (LO), thus allowing the student to be able to contextualize the geographical knowledge through the complexity that covers the items present in the GIS, (b) include in the learning object elements interactive, with features such as simulators very similar to GIS and (c) make the learning object an application made entirely online. Methodologically, we performed the literature related to the topic under discussion. Subsequently, the data were collected and created space for the LO be applied with students. With the result of the research, it was observed that the GIS as LO has great potential to put knowledge into context, regarding teaching in geography.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA Geografia na escola tem um alto grau transdisciplinar e para que isso ocorra é preciso permitir ao aluno compreender o espaço por meio de novas ferramentas pedagógicas que tornem o mesmo capaz de investigar e compreender sobre suas ações no mundo. Nesse contexto, o presente trabalho tem como objetivo geral entender como o Sistema de Informações Geográficas (SIG) enquanto ferramenta pedagógica permite ao aluno do primeiro ano do ensino médio integrado ao curso técnico em agropecuária contextualizar o conhecimento geográfico e de que forma ocorre esse processo. Como objetivos específicos (a) desenvolver aplicações simuladas de SIG como objetos de aprendizagem (OA), permitindo assim ao aluno ser capaz de contextualizar o conhecimento geográfico através da complexidade que abrange os itens presentes no SIG, (b) incluir no objeto de aprendizagem elementos interativos, como simuladores com recursos muito semelhantes aos SIG e (c) tornar o objeto de aprendizagem uma aplicação realizada totalmente online. Metodologicamente, foi realizado o levantamento bibliográfico referente à temática em análise. Posteriormente, foram coletados os dados espaciais e criado os OA para ser aplicado com os alunos. Com o resultado da pesquisa, observou-se que o SIG como OA tem grande potencial em colocar o conhecimento no contexto, no que tange o ensino em Geografia.Universidade Federal de Santa MariaBRGeografiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em GeografiaCassol, Robertohttp://lattes.cnpq.br/0745996287597257Caten, Alexandre tenhttp://lattes.cnpq.br/4065267714747712Benaduce, Gilda Maria Cabralhttp://lattes.cnpq.br/0879049524486787Quoos, João Henrique2014-10-012014-10-012013-08-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfQUOOS, João Henrique. Learning objects: an essay for the use of geographic information systems in the teaching of Geography. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Geociências) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9387ark:/26339/001300000q6gwporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-06-16T17:30:22Zoai:repositorio.ufsm.br:1/9387Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2024-07-29T10:49:49.003164Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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