Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de Geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quoos, João Henrique
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9387
Resumo: Geography in the school has a high degree transdisciplinary and for that to occur it is necessary allow the student comprehend the space through new pedagogical tools that make it able to investigate and understand about their actions in the world. In that context, this work aims to understand how general the Geographic Information System (GIS) as a teaching tool allows students the first year of high school integrated into the technical course in agriculture contextualize geographical knowledge and how this process occurs. Specific objectives included (a) developing GIS applications simulated as learning objects (LO), thus allowing the student to be able to contextualize the geographical knowledge through the complexity that covers the items present in the GIS, (b) include in the learning object elements interactive, with features such as simulators very similar to GIS and (c) make the learning object an application made entirely online. Methodologically, we performed the literature related to the topic under discussion. Subsequently, the data were collected and created space for the LO be applied with students. With the result of the research, it was observed that the GIS as LO has great potential to put knowledge into context, regarding teaching in geography.
id UFSM_e4f74757aa68b65c164adc16c9cafb50
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/9387
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de GeografiaLearning objects: an essay for the use of geographic information systems in the teaching of GeographyEnsino de geografiaObjetos de aprendizagemSistemas de informações geográficasCartografiaInteratividade e conhecimento pertinenteGeography teachingLearning objectsGeographic information systemsCartographyInteractivity and pertinent knowledgeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAGeography in the school has a high degree transdisciplinary and for that to occur it is necessary allow the student comprehend the space through new pedagogical tools that make it able to investigate and understand about their actions in the world. In that context, this work aims to understand how general the Geographic Information System (GIS) as a teaching tool allows students the first year of high school integrated into the technical course in agriculture contextualize geographical knowledge and how this process occurs. Specific objectives included (a) developing GIS applications simulated as learning objects (LO), thus allowing the student to be able to contextualize the geographical knowledge through the complexity that covers the items present in the GIS, (b) include in the learning object elements interactive, with features such as simulators very similar to GIS and (c) make the learning object an application made entirely online. Methodologically, we performed the literature related to the topic under discussion. Subsequently, the data were collected and created space for the LO be applied with students. With the result of the research, it was observed that the GIS as LO has great potential to put knowledge into context, regarding teaching in geography.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA Geografia na escola tem um alto grau transdisciplinar e para que isso ocorra é preciso permitir ao aluno compreender o espaço por meio de novas ferramentas pedagógicas que tornem o mesmo capaz de investigar e compreender sobre suas ações no mundo. Nesse contexto, o presente trabalho tem como objetivo geral entender como o Sistema de Informações Geográficas (SIG) enquanto ferramenta pedagógica permite ao aluno do primeiro ano do ensino médio integrado ao curso técnico em agropecuária contextualizar o conhecimento geográfico e de que forma ocorre esse processo. Como objetivos específicos (a) desenvolver aplicações simuladas de SIG como objetos de aprendizagem (OA), permitindo assim ao aluno ser capaz de contextualizar o conhecimento geográfico através da complexidade que abrange os itens presentes no SIG, (b) incluir no objeto de aprendizagem elementos interativos, como simuladores com recursos muito semelhantes aos SIG e (c) tornar o objeto de aprendizagem uma aplicação realizada totalmente online. Metodologicamente, foi realizado o levantamento bibliográfico referente à temática em análise. Posteriormente, foram coletados os dados espaciais e criado os OA para ser aplicado com os alunos. Com o resultado da pesquisa, observou-se que o SIG como OA tem grande potencial em colocar o conhecimento no contexto, no que tange o ensino em Geografia.Universidade Federal de Santa MariaBRGeografiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em GeografiaCassol, Robertohttp://lattes.cnpq.br/0745996287597257Caten, Alexandre tenhttp://lattes.cnpq.br/4065267714747712Benaduce, Gilda Maria Cabralhttp://lattes.cnpq.br/0879049524486787Quoos, João Henrique2014-10-012014-10-012013-08-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfQUOOS, João Henrique. Learning objects: an essay for the use of geographic information systems in the teaching of Geography. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Geociências) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9387porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-06-16T17:30:22Zoai:repositorio.ufsm.br:1/9387Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-06-16T17:30:22Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de Geografia
Learning objects: an essay for the use of geographic information systems in the teaching of Geography
title Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de Geografia
spellingShingle Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de Geografia
Quoos, João Henrique
Ensino de geografia
Objetos de aprendizagem
Sistemas de informações geográficas
Cartografia
Interatividade e conhecimento pertinente
Geography teaching
Learning objects
Geographic information systems
Cartography
Interactivity and pertinent knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de Geografia
title_full Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de Geografia
title_fullStr Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de Geografia
title_full_unstemmed Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de Geografia
title_sort Objetos de aprendizagem: um ensaio para o uso de sistemas de informações geográficas no ensino de Geografia
author Quoos, João Henrique
author_facet Quoos, João Henrique
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cassol, Roberto
http://lattes.cnpq.br/0745996287597257
Caten, Alexandre ten
http://lattes.cnpq.br/4065267714747712
Benaduce, Gilda Maria Cabral
http://lattes.cnpq.br/0879049524486787
dc.contributor.author.fl_str_mv Quoos, João Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de geografia
Objetos de aprendizagem
Sistemas de informações geográficas
Cartografia
Interatividade e conhecimento pertinente
Geography teaching
Learning objects
Geographic information systems
Cartography
Interactivity and pertinent knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
topic Ensino de geografia
Objetos de aprendizagem
Sistemas de informações geográficas
Cartografia
Interatividade e conhecimento pertinente
Geography teaching
Learning objects
Geographic information systems
Cartography
Interactivity and pertinent knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description Geography in the school has a high degree transdisciplinary and for that to occur it is necessary allow the student comprehend the space through new pedagogical tools that make it able to investigate and understand about their actions in the world. In that context, this work aims to understand how general the Geographic Information System (GIS) as a teaching tool allows students the first year of high school integrated into the technical course in agriculture contextualize geographical knowledge and how this process occurs. Specific objectives included (a) developing GIS applications simulated as learning objects (LO), thus allowing the student to be able to contextualize the geographical knowledge through the complexity that covers the items present in the GIS, (b) include in the learning object elements interactive, with features such as simulators very similar to GIS and (c) make the learning object an application made entirely online. Methodologically, we performed the literature related to the topic under discussion. Subsequently, the data were collected and created space for the LO be applied with students. With the result of the research, it was observed that the GIS as LO has great potential to put knowledge into context, regarding teaching in geography.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-08-09
2014-10-01
2014-10-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv QUOOS, João Henrique. Learning objects: an essay for the use of geographic information systems in the teaching of Geography. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Geociências) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9387
identifier_str_mv QUOOS, João Henrique. Learning objects: an essay for the use of geographic information systems in the teaching of Geography. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Geociências) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9387
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Geografia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Geografia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Geografia
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Geografia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922172310388736