Análise do comportamento estrutural de pavimentos rodoviários e urbanos construídos na região de Santa Maria
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26722 |
Resumo: | In this work, it was analyzed, under the light of the resistance and resilience, the structural behavior of the pavements of Santa Maria Contour, BR-158, executed in 1971 and 1973 and the executed reinforcements in 1977 and 2001 and compared to other structures of road pavements constructed in the region of Santa Maria in the last 30 years. Also, it was studied the structural behaviors of the urban pavements of Santa Maria with different structures, through deflectometric surveys before and after the reinforcements of the existing pavements with hot planted bituminous concrete. This measurements permitted to separate the group of studied streets in distinct groups according to their pavement structure. All them present reduction of the elastic deformation, in viable degrees, but increasing, according to the variation of the existing covering, of the hot planted bituminous concrete. The measures of the elastic deformations will be great worth for adequate management of them, because they express very well the elastic behavior of the several structures of urban pavements, permitting global and punctual analysis for the elaboration of recommendations, procedures and sizing. |
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Análise do comportamento estrutural de pavimentos rodoviários e urbanos construídos na região de Santa MariaAnalysis of the structural behavior of road and urban pavements constructed in the region of Santa MariaEngenharia rodoviáriaPavimentaçãoPavimentos de betumeEstradas de rodagemPavimentação de rodoviasPavimentação de estradasEngenharia de transportesCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILIn this work, it was analyzed, under the light of the resistance and resilience, the structural behavior of the pavements of Santa Maria Contour, BR-158, executed in 1971 and 1973 and the executed reinforcements in 1977 and 2001 and compared to other structures of road pavements constructed in the region of Santa Maria in the last 30 years. Also, it was studied the structural behaviors of the urban pavements of Santa Maria with different structures, through deflectometric surveys before and after the reinforcements of the existing pavements with hot planted bituminous concrete. This measurements permitted to separate the group of studied streets in distinct groups according to their pavement structure. All them present reduction of the elastic deformation, in viable degrees, but increasing, according to the variation of the existing covering, of the hot planted bituminous concrete. The measures of the elastic deformations will be great worth for adequate management of them, because they express very well the elastic behavior of the several structures of urban pavements, permitting global and punctual analysis for the elaboration of recommendations, procedures and sizing.Neste trabalho, são analisados, sob a luz da resistência e da resiliência, os comportamentos estruturais dos pavimentos do Contorno de Santa Maria, BR-158, executados em 1971 e 1973 além dos reforços executados em 1977 e 2001 e comparados com outras estruturas de pavimentos rodoviários construídos na região de Santa Maria, nos últimos 30 anos. Também foram estudados os comportamentos estruturais dos pavimentos urbanos de Santa Maria com diferentes estruturas, através de levantamentos deflectométricos, antes e depois dos reforços dos pavimentos existentes com concreto betuminoso usinado a quente. Essas medições permitiram classificar o conjunto de ruas estudadas em grupos distintos, segundo suas estruturas de pavimento. Todos apresentaram redução da deformação elástica, em graus variáveis, porém crescentes conforme variação do revestimento existente, de concreto betuminoso usinado a quente para a alvenaria poliédrica. As medidas das deformações elásticas serão de grande valia para um gerenciamento adequado dos mesmos, pois expressam muito bem o comportamento elástico das diversas estruturas de pavimentos urbanos, permitindo análises globais e pontuais para a elaboração de recomendações, procedimentos e dimensionamentos.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEngenharia CivilUFSMPrograma de Pós-Graduação em Engenharia CivilCentro de TecnologiaPinheiro, Rinaldo Jose Barbosahttp://lattes.cnpq.br/1539316781096410Soares, José Mario DoleysNúñez, Washington PeresBrondani, Valmir2022-11-01T12:37:52Z2022-11-01T12:37:52Z2003-09-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/26722ark:/26339/001300000dvzrporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-11-01T12:37:52Zoai:repositorio.ufsm.br:1/26722Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-11-01T12:37:52Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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