Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eckhardt, Jonara Raquiel
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000fffz
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20488
Resumo: The writing of this master’s thesis was materialized as I constructed myself in search of experience (LARROSA, 1994, 2003, 2014) about teaching in Visual Arts. I imagined myself as home, making use of Bachelard’s (1998) metaphor, discussed in the educational field by Veiga-Neto (2012). Teaching in Visual Arts has become the main territory in which the research was developed. This teaching was thought in words by the practice of writing (BARTHES, 2004, 2007, 2013) and by the ongoing search for living the experience (VAN MANEN, 2003). Moved by the very own sensitivity of action and the relation established with the other, as collective force, I operated with the concept of friction (CASA NOVA 2008), meaning exchange of signs, of what touches us. The methodology was the research practice itself, the construction of an autobiographical writing in search of reflecting on the conditions and the way I construct myself as a Visual Arts teacher. Supported by Souza (2007, 2014), I develop an analysis, aiming to be simultaneously character and author of my own teaching experience.
id UFSM_f6cac260bbecd587457dc30f8e416ff9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/20488
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docenteProcesso de escritaFricçõesAutobiografiaConstrução docenteWriting processFrictionsAutobiographyTeaching constructionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe writing of this master’s thesis was materialized as I constructed myself in search of experience (LARROSA, 1994, 2003, 2014) about teaching in Visual Arts. I imagined myself as home, making use of Bachelard’s (1998) metaphor, discussed in the educational field by Veiga-Neto (2012). Teaching in Visual Arts has become the main territory in which the research was developed. This teaching was thought in words by the practice of writing (BARTHES, 2004, 2007, 2013) and by the ongoing search for living the experience (VAN MANEN, 2003). Moved by the very own sensitivity of action and the relation established with the other, as collective force, I operated with the concept of friction (CASA NOVA 2008), meaning exchange of signs, of what touches us. The methodology was the research practice itself, the construction of an autobiographical writing in search of reflecting on the conditions and the way I construct myself as a Visual Arts teacher. Supported by Souza (2007, 2014), I develop an analysis, aiming to be simultaneously character and author of my own teaching experience.Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqA escrita desta dissertação se materializou enquanto me construía em busca da experiência (LARROSA, 1994, 2003, 2014) com a docência em artes visuais. Imaginei-me casa, utilizando-me da metáfora trazida por Bachelard (1998) e discutida no âmbito educacional por Veiga-Neto (2012). A docência em artes visuais tornou-se território principal onde a pesquisa se desenvolveu. Docência que foi pensada em palavras pela prática da escrita (BARTHES, 2004, 2007, 2013), e pela busca constante de viver a experiência (VAN MANEN, 2003). Movida pela própria sensibilidade da ação e da relação estabelecida com o(s) outro(s), enquanto força coletiva, operei com o conceito de fricção (CASA NOVA 2008), no sentido de troca, de marcas, daquilo que nos toca. A metodologia foi a própria prática de pesquisa, a construção de uma escrita autobiográfica, em busca de refletir sobre as condições e do modo como me construo professora de artes visuais. Amparada por Souza (2007, 2014), desempenho uma análise buscando ser simultaneamente personagem e autora de minha própria experiência docente.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoCharréu, Leonardo Augusto Verde Reishttp://lattes.cnpq.br/5572405424467953Loponte, Luciana GrupelliXXXXXXXXXXXXXXXCardonetti, Vivien KellingXXXXXXXXXXXXXXXXXXEckhardt, Jonara Raquiel2021-04-06T19:13:40Z2021-04-06T19:13:40Z2016-12-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/20488ark:/26339/001300000fffzporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-04-07T06:01:13Zoai:repositorio.ufsm.br:1/20488Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-04-07T06:01:13Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente
title Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente
spellingShingle Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente
Eckhardt, Jonara Raquiel
Processo de escrita
Fricções
Autobiografia
Construção docente
Writing process
Frictions
Autobiography
Teaching construction
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente
title_full Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente
title_fullStr Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente
title_full_unstemmed Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente
title_sort Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente
author Eckhardt, Jonara Raquiel
author_facet Eckhardt, Jonara Raquiel
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Charréu, Leonardo Augusto Verde Reis
http://lattes.cnpq.br/5572405424467953
Loponte, Luciana Grupelli
XXXXXXXXXXXXXXX
Cardonetti, Vivien Kelling
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
dc.contributor.author.fl_str_mv Eckhardt, Jonara Raquiel
dc.subject.por.fl_str_mv Processo de escrita
Fricções
Autobiografia
Construção docente
Writing process
Frictions
Autobiography
Teaching construction
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Processo de escrita
Fricções
Autobiografia
Construção docente
Writing process
Frictions
Autobiography
Teaching construction
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The writing of this master’s thesis was materialized as I constructed myself in search of experience (LARROSA, 1994, 2003, 2014) about teaching in Visual Arts. I imagined myself as home, making use of Bachelard’s (1998) metaphor, discussed in the educational field by Veiga-Neto (2012). Teaching in Visual Arts has become the main territory in which the research was developed. This teaching was thought in words by the practice of writing (BARTHES, 2004, 2007, 2013) and by the ongoing search for living the experience (VAN MANEN, 2003). Moved by the very own sensitivity of action and the relation established with the other, as collective force, I operated with the concept of friction (CASA NOVA 2008), meaning exchange of signs, of what touches us. The methodology was the research practice itself, the construction of an autobiographical writing in search of reflecting on the conditions and the way I construct myself as a Visual Arts teacher. Supported by Souza (2007, 2014), I develop an analysis, aiming to be simultaneously character and author of my own teaching experience.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-12
2021-04-06T19:13:40Z
2021-04-06T19:13:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20488
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000fffz
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20488
identifier_str_mv ark:/26339/001300000fffz
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1822612434691555328