Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000fffz |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20488 |
Resumo: | The writing of this master’s thesis was materialized as I constructed myself in search of experience (LARROSA, 1994, 2003, 2014) about teaching in Visual Arts. I imagined myself as home, making use of Bachelard’s (1998) metaphor, discussed in the educational field by Veiga-Neto (2012). Teaching in Visual Arts has become the main territory in which the research was developed. This teaching was thought in words by the practice of writing (BARTHES, 2004, 2007, 2013) and by the ongoing search for living the experience (VAN MANEN, 2003). Moved by the very own sensitivity of action and the relation established with the other, as collective force, I operated with the concept of friction (CASA NOVA 2008), meaning exchange of signs, of what touches us. The methodology was the research practice itself, the construction of an autobiographical writing in search of reflecting on the conditions and the way I construct myself as a Visual Arts teacher. Supported by Souza (2007, 2014), I develop an analysis, aiming to be simultaneously character and author of my own teaching experience. |
id |
UFSM_f6cac260bbecd587457dc30f8e416ff9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/20488 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docenteProcesso de escritaFricçõesAutobiografiaConstrução docenteWriting processFrictionsAutobiographyTeaching constructionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe writing of this master’s thesis was materialized as I constructed myself in search of experience (LARROSA, 1994, 2003, 2014) about teaching in Visual Arts. I imagined myself as home, making use of Bachelard’s (1998) metaphor, discussed in the educational field by Veiga-Neto (2012). Teaching in Visual Arts has become the main territory in which the research was developed. This teaching was thought in words by the practice of writing (BARTHES, 2004, 2007, 2013) and by the ongoing search for living the experience (VAN MANEN, 2003). Moved by the very own sensitivity of action and the relation established with the other, as collective force, I operated with the concept of friction (CASA NOVA 2008), meaning exchange of signs, of what touches us. The methodology was the research practice itself, the construction of an autobiographical writing in search of reflecting on the conditions and the way I construct myself as a Visual Arts teacher. Supported by Souza (2007, 2014), I develop an analysis, aiming to be simultaneously character and author of my own teaching experience.Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqA escrita desta dissertação se materializou enquanto me construía em busca da experiência (LARROSA, 1994, 2003, 2014) com a docência em artes visuais. Imaginei-me casa, utilizando-me da metáfora trazida por Bachelard (1998) e discutida no âmbito educacional por Veiga-Neto (2012). A docência em artes visuais tornou-se território principal onde a pesquisa se desenvolveu. Docência que foi pensada em palavras pela prática da escrita (BARTHES, 2004, 2007, 2013), e pela busca constante de viver a experiência (VAN MANEN, 2003). Movida pela própria sensibilidade da ação e da relação estabelecida com o(s) outro(s), enquanto força coletiva, operei com o conceito de fricção (CASA NOVA 2008), no sentido de troca, de marcas, daquilo que nos toca. A metodologia foi a própria prática de pesquisa, a construção de uma escrita autobiográfica, em busca de refletir sobre as condições e do modo como me construo professora de artes visuais. Amparada por Souza (2007, 2014), desempenho uma análise buscando ser simultaneamente personagem e autora de minha própria experiência docente.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoCharréu, Leonardo Augusto Verde Reishttp://lattes.cnpq.br/5572405424467953Loponte, Luciana GrupelliXXXXXXXXXXXXXXXCardonetti, Vivien KellingXXXXXXXXXXXXXXXXXXEckhardt, Jonara Raquiel2021-04-06T19:13:40Z2021-04-06T19:13:40Z2016-12-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/20488ark:/26339/001300000fffzporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-04-07T06:01:13Zoai:repositorio.ufsm.br:1/20488Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-04-07T06:01:13Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente |
title |
Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente |
spellingShingle |
Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente Eckhardt, Jonara Raquiel Processo de escrita Fricções Autobiografia Construção docente Writing process Frictions Autobiography Teaching construction CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente |
title_full |
Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente |
title_fullStr |
Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente |
title_full_unstemmed |
Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente |
title_sort |
Fricções em educação das artes visuais: uma experiência de escrita autobiográfica e construção docente |
author |
Eckhardt, Jonara Raquiel |
author_facet |
Eckhardt, Jonara Raquiel |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Charréu, Leonardo Augusto Verde Reis http://lattes.cnpq.br/5572405424467953 Loponte, Luciana Grupelli XXXXXXXXXXXXXXX Cardonetti, Vivien Kelling XXXXXXXXXXXXXXXXXX |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Eckhardt, Jonara Raquiel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processo de escrita Fricções Autobiografia Construção docente Writing process Frictions Autobiography Teaching construction CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Processo de escrita Fricções Autobiografia Construção docente Writing process Frictions Autobiography Teaching construction CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The writing of this master’s thesis was materialized as I constructed myself in search of experience (LARROSA, 1994, 2003, 2014) about teaching in Visual Arts. I imagined myself as home, making use of Bachelard’s (1998) metaphor, discussed in the educational field by Veiga-Neto (2012). Teaching in Visual Arts has become the main territory in which the research was developed. This teaching was thought in words by the practice of writing (BARTHES, 2004, 2007, 2013) and by the ongoing search for living the experience (VAN MANEN, 2003). Moved by the very own sensitivity of action and the relation established with the other, as collective force, I operated with the concept of friction (CASA NOVA 2008), meaning exchange of signs, of what touches us. The methodology was the research practice itself, the construction of an autobiographical writing in search of reflecting on the conditions and the way I construct myself as a Visual Arts teacher. Supported by Souza (2007, 2014), I develop an analysis, aiming to be simultaneously character and author of my own teaching experience. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-12 2021-04-06T19:13:40Z 2021-04-06T19:13:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20488 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000fffz |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20488 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000fffz |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1822612434691555328 |