Estudo de caso sobre a educação ambiental nas escolas do meio rural, em Santana do Livramento/RS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29687 |
Resumo: | In view of the importance of Environmental Education as a way of mitigating the negative consequences related to climate change, Resolution No. 363 of 2021 was instituted by the State Education Commission of Rio Grande do Sul (RS). It contains the curricular guidelines for environmental education in RS. Education has a transforming role in society, in which rural education seeks to value traditional knowledge and fight against the hegemony imposed by the current capitalist system. Thus, the objective of the work was to identify the main macrotrend of environmental education being developed in eight rural schools in Santana do Livramento/RS. For this, a descriptive-exploratory research was carried out in eight schools in the rural area of the municipality of Santana do Livramento (RS) through interviews and analysis of the political pedagogical projects of each of the schools. Afterwards, a content analysis of the transcription of the interviews and a documental analysis of the Political Pedagogical Projects (PPP) of the schools were carried out. In the schools' PPPs, principles and concepts of the macrotrend of critical environmental education were found, however the practices aimed at environmental education were predominantly conservative and pragmatic. |
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Estudo de caso sobre a educação ambiental nas escolas do meio rural, em Santana do Livramento/RSCase study on environmental education in rural schools, in Santana do Livramento/RSEducação ambientalEscola ruralSantana do LivramentoEnvironmental educationRural schoolSantana of LivramentoCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURALIn view of the importance of Environmental Education as a way of mitigating the negative consequences related to climate change, Resolution No. 363 of 2021 was instituted by the State Education Commission of Rio Grande do Sul (RS). It contains the curricular guidelines for environmental education in RS. Education has a transforming role in society, in which rural education seeks to value traditional knowledge and fight against the hegemony imposed by the current capitalist system. Thus, the objective of the work was to identify the main macrotrend of environmental education being developed in eight rural schools in Santana do Livramento/RS. For this, a descriptive-exploratory research was carried out in eight schools in the rural area of the municipality of Santana do Livramento (RS) through interviews and analysis of the political pedagogical projects of each of the schools. Afterwards, a content analysis of the transcription of the interviews and a documental analysis of the Political Pedagogical Projects (PPP) of the schools were carried out. In the schools' PPPs, principles and concepts of the macrotrend of critical environmental education were found, however the practices aimed at environmental education were predominantly conservative and pragmatic.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESTendo em vista a importância da Educação Ambiental como forma de amenizar as consequências negativas relacionadas à mudança climática, foi instituída a Resolução nº 363 de 2021, pela Comissão Estadual de Educação do Rio Grande do Sul (RS). Nesta, estão dispostas as diretrizes curriculares para a educação ambiental no RS. A educação possui um papel transformador na sociedade, em que a educação do campo busca a valorização dos saberes tradicionais e a luta contra a hegemonia imposta pelo sistema capitalista atual. Dessa forma, o objetivo do trabalho foi identificar qual macrotendência principal de educação ambiental está sendo desenvolvida em oito escolas rurais de Santana do Livramento/RS. Para tal, foi realizada uma pesquisa de caráter descritivo-exploratório em oito escolas do meio rural do município de Santana do Livramento (RS), por meio de entrevistas e análise dos Projetos políticos pedagógicos de cada uma das escolas. Após, foi feita uma análise de conteúdo da transcrição das entrevistas e análise documental dos Projetos Políticos Pedagógicos (PPP) das escolas. Nos PPPs das escolas, foram encontrados princípios e conceitos da macrotendência de educação ambiental crítica, entretanto as práticas voltadas para a educação ambiental foram predominantemente conservadoras e pragmáticas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilExtensão Rural e DesenvolvimentoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Extensão RuralCentro de Ciências RuraisMedeiros, Liziany Mülerhttp://lattes.cnpq.br/1486004582806497Germani, Alessandra Regina MullerFlores, Carmen RejanePaust, Kathleen da Silva2023-07-14T12:52:08Z2023-07-14T12:52:08Z2023-05-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/29687ark:/26339/001300000qjcwporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-07-14T12:52:08Zoai:repositorio.ufsm.br:1/29687Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-07-14T12:52:08Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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