Inovação no sistema de informações gerenciais: o caso do Colégio Politécnico da UFSM
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15791 |
Resumo: | The present study search to evaluate the system of Solicitation of Demands in Projects – SDP, based in the perceptions of the users of this system, and, based in this evaluation propose innovations that may improve the process of budgetary planning, executing and controlling of the institution. The research is guided by the idea that the innovation in process in the public sector, using Information and Communication Technologies may contribute to increase the quality of the service delivered to the population, through a budgetary process more agile, practical and transparent. In order to achieve this goal, it was realized a case study in the Colégio Politécnico da UFSM, unity that created the SDP to plan, execute and control its budget. The activities related to the budgetary process of the unity were observed, and it was elaborated and applied a survey with the users of the system, in other words, the proponents of projects, searching to better comprehend how the system can become more efficient and evaluate the perception of this users about the system. In order to process the data obtained in the survey, it where made frequency and mean analysis, comparisons of means using t test, and reliability tests using Cronbach alpha. After analyzing the results found, it where observed that the use of SDP has contributed to improve the budget process in the institution, and that the users have a very positive perception about the system. |
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Inovação no sistema de informações gerenciais: o caso do Colégio Politécnico da UFSMInnovation in a management information system: the case of the Colégio Politécnico da UFSMGestão públicaSistemas de informaçãoInovaçãoPublic managementInformation systemsInnovationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICAThe present study search to evaluate the system of Solicitation of Demands in Projects – SDP, based in the perceptions of the users of this system, and, based in this evaluation propose innovations that may improve the process of budgetary planning, executing and controlling of the institution. The research is guided by the idea that the innovation in process in the public sector, using Information and Communication Technologies may contribute to increase the quality of the service delivered to the population, through a budgetary process more agile, practical and transparent. In order to achieve this goal, it was realized a case study in the Colégio Politécnico da UFSM, unity that created the SDP to plan, execute and control its budget. The activities related to the budgetary process of the unity were observed, and it was elaborated and applied a survey with the users of the system, in other words, the proponents of projects, searching to better comprehend how the system can become more efficient and evaluate the perception of this users about the system. In order to process the data obtained in the survey, it where made frequency and mean analysis, comparisons of means using t test, and reliability tests using Cronbach alpha. After analyzing the results found, it where observed that the use of SDP has contributed to improve the budget process in the institution, and that the users have a very positive perception about the system.O presente estudo procura avaliar o sistema de Solicitação de Demandas em Projetos - SDP a partir da percepção dos usuários desse sistema e, com base nessa avaliação, propor inovações que possam melhorar o processo de planejamento, execução e controle orçamentário da instituição. A pesquisa é norteada pela ideia de que a inovação em processos no setor público, fazendo uso de tecnologias de informação e comunicação, pode contribuir para o aumento da qualidade do serviço prestado à população, através de um processo orçamentário mais ágil, prático e transparente. Para atingir esse objetivo, foi realizado um estudo de caso no Colégio Politécnico da UFSM, unidade que criou o SDP para planejar, executar e controlar o seu orçamento. Foram observadas as atividades relacionadas ao processo orçamentário da unidade e foi elaborado e aplicado um questionário aos usuários do sistema, ou seja, aos proponentes de projetos, procurando compreender melhor de que forma o sistema pode se tornar mais eficiente e avaliar a percepção desses usuários quanto ao sistema. Para tratar os dados obtidos nos questionários foram realizadas análises de média e frequência, comparações de médias através do teste t e testes de confiabilidade através do alpha de Cronbach. Após a análise dos resultados encontrados, observou-se que a utilização do SDP tem contribuído para melhorar o processo orçamentário na instituição, e que os usuários tem uma percepção bastante positiva do sistema.Universidade Federal de Santa MariaBrasilAdministração PúblicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Gestão de Organizações PúblicasCentro de Ciências Sociais e HumanasFreitas, Clailton Ataídes dehttp://lattes.cnpq.br/6595942544054710Coronel, Daniel Arrudahttp://lattes.cnpq.br/9265604274170933Leonardi, Alexhttp://lattes.cnpq.br/6742142553790562Barros, Cristiano Gattermann de2019-02-27T20:29:02Z2019-02-27T20:29:02Z2018-11-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/15791porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-04-18T13:43:32Zoai:repositorio.ufsm.br:1/15791Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-04-18T13:43:32Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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