Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000400014 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6558 |
Resumo: | The study aimed to understand Nursing teachers' perception about the theory-practice relation experienced in Nursing education on children and adolescents' health, in an integrated curriculum. A qualitative and descriptive study was developed, grounded on Vázquez, Freire and Bakhtin's theoretical models. Unstructured interviews were used to collect data. Discourse analysis unveiled the following categories: Nursing education based on interdisciplinary approaches; child care teaching in the context of family health, in different settings of care; teachers' praxis engendering a dialectical movement of theory and practice. Approaches for Nursing education are pointed out in order to support teaching practice and rethink the strategies adopted to integrate theory and practice in pedagogical projects. |
id |
UFSP_0bf9cf1adebc5834f92c56af36d552e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6558 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescenteTheory-practice unit in an integrated curriculum praxis: Nursing teachers' perception in children and teenagers' healthUnidad teórico-práctica en la praxis de un currículo integrado: percepción de docentes de Enfermería en la salud de niños y adolescentesNursing educationCurriculumChild healthAdolescent healthQualitative researchEducação em enfermagemCurrículoSaúde da criançaSaúde do adolescentePesquisa qualitativaThe study aimed to understand Nursing teachers' perception about the theory-practice relation experienced in Nursing education on children and adolescents' health, in an integrated curriculum. A qualitative and descriptive study was developed, grounded on Vázquez, Freire and Bakhtin's theoretical models. Unstructured interviews were used to collect data. Discourse analysis unveiled the following categories: Nursing education based on interdisciplinary approaches; child care teaching in the context of family health, in different settings of care; teachers' praxis engendering a dialectical movement of theory and practice. Approaches for Nursing education are pointed out in order to support teaching practice and rethink the strategies adopted to integrate theory and practice in pedagogical projects.El estudio objetivo comprender la percepción de los docentes sobre la relación teoría-práctica vivenciada en la enseñanza de Enfermería en la salud de niños y adolescentes, en el currículo integrado. Es una investigación cualitativa-descriptiva sustentada en los referenciales teóricos de Vázquez, Freire y Bakhtin. Se utilizo la entrevista no estructurada para la recolección de datos. La análisis del discurso desveló las categorías: la enseñanza de Enfermería bajo el foco de la interdisciplinaridad; la enseñanza de los cuidados con los niños contextualizada en la salud de la familia, en diferentes campos de la práctica asistencial; la práctica docente engendrando el movimiento dialéctico de la unidad teoría-práctica. Se indican perspectivas para la enseñanza de Enfermería, con vistas a subsidiar la práctica pedagógica y repensar las estrategias adoptadas en relación a la integración teoría-práctica en proyectos pedagógicos.Este estudo objetivou compreender a percepção de docentes de um currículo integrado sobre a relação teoria-prática vivenciada no ensino de Enfermagem na área da saúde da criança e do adolescente no. Trata-se de pesquisa qualitativa e descritiva, ancorada nos referenciais teóricos de Vázquez, Freire e Bakhtin. A coleta de dados ocorreu por meio de entrevista não estruturada. A análise do discurso desvelou as categorias: o ensino de enfermagem sob o foco da interdisciplinaridade; o ensino do cuidado à criança contextualizado na saúde da família, em diferentes cenários da prática assistencial; a práxis docente engendrando um movimento dialético da unidade teoria-prática. Sinalizam-se perspectivas para o ensino de Enfermagem, com vistas a subsidiar a prática pedagógica, e repensar as estratégias adotadas em relação à integração teoria-prática nos projetos pedagógicos.Universidade Estadual de Montes Claros Departamento de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Escola Paulista de EnfermagemUNIFESP, EPESciELOAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade Estadual de Montes Claros Departamento de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Leite, Maisa Tavares De SouzaOhara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]Kakehashi, Tereza Yoshiko [UNIFESP]Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]2015-06-14T13:43:12Z2015-06-14T13:43:12Z2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion717-724application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000400014Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 64, n. 4, p. 717-724, 2011.10.1590/S0034-71672011000400014S0034-71672011000400014.pdf0034-7167S0034-71672011000400014http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6558porRevista Brasileira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T18:49:46Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6558Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T18:49:46Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente Theory-practice unit in an integrated curriculum praxis: Nursing teachers' perception in children and teenagers' health Unidad teórico-práctica en la praxis de un currículo integrado: percepción de docentes de Enfermería en la salud de niños y adolescentes |
title |
Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente |
spellingShingle |
Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente Leite, Maisa Tavares De Souza Nursing education Curriculum Child health Adolescent health Qualitative research Educação em enfermagem Currículo Saúde da criança Saúde do adolescente Pesquisa qualitativa |
title_short |
Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente |
title_full |
Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente |
title_fullStr |
Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente |
title_full_unstemmed |
Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente |
title_sort |
Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente |
author |
Leite, Maisa Tavares De Souza |
author_facet |
Leite, Maisa Tavares De Souza Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP] Kakehashi, Tereza Yoshiko [UNIFESP] Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP] Kakehashi, Tereza Yoshiko [UNIFESP] Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Montes Claros Departamento de Enfermagem Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Maisa Tavares De Souza Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP] Kakehashi, Tereza Yoshiko [UNIFESP] Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing education Curriculum Child health Adolescent health Qualitative research Educação em enfermagem Currículo Saúde da criança Saúde do adolescente Pesquisa qualitativa |
topic |
Nursing education Curriculum Child health Adolescent health Qualitative research Educação em enfermagem Currículo Saúde da criança Saúde do adolescente Pesquisa qualitativa |
description |
The study aimed to understand Nursing teachers' perception about the theory-practice relation experienced in Nursing education on children and adolescents' health, in an integrated curriculum. A qualitative and descriptive study was developed, grounded on Vázquez, Freire and Bakhtin's theoretical models. Unstructured interviews were used to collect data. Discourse analysis unveiled the following categories: Nursing education based on interdisciplinary approaches; child care teaching in the context of family health, in different settings of care; teachers' praxis engendering a dialectical movement of theory and practice. Approaches for Nursing education are pointed out in order to support teaching practice and rethink the strategies adopted to integrate theory and practice in pedagogical projects. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-01 2015-06-14T13:43:12Z 2015-06-14T13:43:12Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000400014 Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 64, n. 4, p. 717-724, 2011. 10.1590/S0034-71672011000400014 S0034-71672011000400014.pdf 0034-7167 S0034-71672011000400014 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6558 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000400014 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6558 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 64, n. 4, p. 717-724, 2011. 10.1590/S0034-71672011000400014 S0034-71672011000400014.pdf 0034-7167 S0034-71672011000400014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Enfermagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
717-724 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268283411496960 |