Investigando os distúrbios de aquisição de linguagem a partir das queixas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Oshiro, Lívia Tamie [UNIFESP], Kawano, Cinthya Eiko [UNIFESP], Okumura, Marie [UNIFESP], Ghiringhelli, Rosângela [UNIFESP], Minaguchi, Talitha [UNIFESP], Rosa, Luana Araújo [UNIFESP], Sanchez, Marina [UNIFESP], Perissinoto, Jacy [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912011000200008
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6248
Resumo: PURPOSE: To investigate complaints commonly reported by parents of children with language disorders. In addition, we have analyzed the conditions of verbal production and comprehension of these children. METHODS: The sample comprised 55 children of both genders with ages between 2 and 12 years old. The complaints reported by their families at the beginning of therapeutic intervention were analyzed and subdivided, considering deficits on verbal production, verbal comprehension and both (mixed comprehension and production deficits). Subsequently, we analyzed the performance of these children in verbal comprehension and production tests, in phonological, semantic, grammatical and pragmatic levels. RESULTS: By analyzing the performance of children whose families complained about verbal production (82.6%), it was found that 55.2% of them also presented verbal comprehension deficits. Verbal production deficits occurred at phonological (97.3%), semantic (76.3%), grammatical (78.9%) and pragmatic (5.2%) levels. CONCLUSION: Although complaints regarding verbal production deficits are more common, verbal comprehension deficits are also evident in children with language disorders. These findings evidence the importance of careful evaluation based on the complaints presented by the families.
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Subsequently, we analyzed the performance of these children in verbal comprehension and production tests, in phonological, semantic, grammatical and pragmatic levels. RESULTS: By analyzing the performance of children whose families complained about verbal production (82.6%), it was found that 55.2% of them also presented verbal comprehension deficits. Verbal production deficits occurred at phonological (97.3%), semantic (76.3%), grammatical (78.9%) and pragmatic (5.2%) levels. CONCLUSION: Although complaints regarding verbal production deficits are more common, verbal comprehension deficits are also evident in children with language disorders. These findings evidence the importance of careful evaluation based on the complaints presented by the families.OBJETIVO: Investigar as queixas comumente relatadas por pais de crianças com Distúrbio de Linguagem. Além disso, buscou-se analisar as condições de recepção e expressão verbais destas crianças. MÉTODOS: A amostra foi constituída por 55 crianças, na faixa etária entre 2 e 12 anos, de ambos os gêneros. As queixas relatadas pela família no inicio da intervenção terapêutica foram analisadas e subdivididas, considerando-se prejuízo de produção verbal, compreensão verbal e misto (compreensão e produção). Posteriormente, foram analisados os desempenhos das crianças em provas de compreensão verbal e produção nos níveis fonológico, semântico, gramatical e pragmático. RESULTADOS: Ao analisarmos o desempenho de crianças cujos familiares apresentavam queixa quanto à produção verbal (82,6%), observamos que 55,2% delas também apresentavam desvios na compreensão verbal. O comprometimento da produção verbal ocorreu em nível fonológico (97,3%), semântico (76,3%), gramatical (78,9%) e pragmático (5,2%). CONCLUSÃO: Embora a queixa sobre prejuízos na produção verbal seja mais mencionada pelos familiares, os prejuízos na compreensão verbal também são evidenciados em crianças com Distúrbio de Linguagem. Esses achados confirmam a importância da realização de uma avaliação cuidadosa a partir da investigação da queixa relatada pelas famílias.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de Psiquiatria Programa de Pós-graduação (Pós-Doutorado) em Psiquiatria da Infância e AdolescênciaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de Fonoaudiologia Curso de FonoaudiologiaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de Fonoaudiologia Programa de Pós-graduação (Especialização) em Distúrbios da Comunicação HumanaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Programa de Pós-graduação em Distúrbios da Comunicação HumanaUNIFESP, Depto. de Psiquiatria Programa de Pós-graduação (Pós-Doutorado) em Psiquiatria da Infância e AdolescênciaUNIFESP, Depto. de Fonoaudiologia Curso de FonoaudiologiaUNIFESP, Depto. de Fonoaudiologia Programa de Pós-graduação (Especialização) em Distúrbios da Comunicação HumanaUNIFESP, Programa de Pós-graduação em Distúrbios da Comunicação HumanaSciELOSociedade Brasileira de FonoaudiologiaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP]Oshiro, Lívia Tamie [UNIFESP]Kawano, Cinthya Eiko [UNIFESP]Okumura, Marie [UNIFESP]Ghiringhelli, Rosângela [UNIFESP]Minaguchi, Talitha [UNIFESP]Rosa, Luana Araújo [UNIFESP]Sanchez, Marina [UNIFESP]Perissinoto, Jacy [UNIFESP]2015-06-14T13:42:52Z2015-06-14T13:42:52Z2011-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion124-138application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912011000200008Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. 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