O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700044 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6225 |
Resumo: | This research assessed the satisfaction of the users of São Carlos Hospital School in its first six months of functioning. A sample of 137 users was grouped according to the service used: hospital admittance, home care, emergency medical assistance, spontaneous emergency and shelter. Inferential statistics were realized by Chi-Square and Fischer Exact tests. The majority of users were women and aged 18 to 45 years-old. The users were very satisfied (46.2%) with attendance agility and with the team (52.6%). A number of 59.2% of the users were very satisfied with the hospital and 68.8% considered the service better than expected. Less clarity concerning health was reported for shelter regarding hospital admittance and home care (p<0.05). Users under hospital admittance presented greater satisfaction and better expectation compared to acceptance and emergency medical assistance (p<0.05). User profile characteristics as skin color and health plan presented statistical differences regarding general satisfaction. The study showed that the adoption of a humanized model of assistance in healthcare as the proposal of this Hospital resulted in user satisfaction. |
id |
UFSP_1292cb82ce34d507dd8df17cd486319d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6225 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuáriosThe São Carlos Hospital School: assessment of its functioning by means of user satisfactionHospital servicesHospital-patient relationsQuality of health careHospital careServiços hospitalaresRelações hospital-pacienteQualidade de assistência à saúdeAssistência hospitalarThis research assessed the satisfaction of the users of São Carlos Hospital School in its first six months of functioning. A sample of 137 users was grouped according to the service used: hospital admittance, home care, emergency medical assistance, spontaneous emergency and shelter. Inferential statistics were realized by Chi-Square and Fischer Exact tests. The majority of users were women and aged 18 to 45 years-old. The users were very satisfied (46.2%) with attendance agility and with the team (52.6%). A number of 59.2% of the users were very satisfied with the hospital and 68.8% considered the service better than expected. Less clarity concerning health was reported for shelter regarding hospital admittance and home care (p<0.05). Users under hospital admittance presented greater satisfaction and better expectation compared to acceptance and emergency medical assistance (p<0.05). User profile characteristics as skin color and health plan presented statistical differences regarding general satisfaction. The study showed that the adoption of a humanized model of assistance in healthcare as the proposal of this Hospital resulted in user satisfaction.O objetivo deste estudo é avaliar a satisfação dos usuários com o hospital-escola de São Carlos nos seis primeiros meses de funcionamento. Amostra é composta por 137 usuários divididos pelo serviço utilizado (internação hospitalar, internação domiciliar, emergência SAMU, emergência demanda espontânea e acolhimento) no hospital. Os usuários foram entrevistados quanto ao perfil sociodemográfico e clínico e avaliação da satisfação com o hospital. A maioria dos usuários era do sexo feminino e na faixa etária de 18 a 45 anos. Os usuários ficaram muito satisfeitos (46,2%) com a agilidade no atendimento e com a equipe (52,6%). 59,2% dos usuários ficaram muito satisfeitos com o hospital e 68,6% o consideraram melhor do que imaginavam. Não houve diferença entre serviços na satisfação com a agilidade, ambiente físico e equipe. Houve menor esclarecimento sobre a saúde no acolhimento em relação à internação hospitalar e domiciliar (p<0,05). Os usuários da internação hospitalar apresentaram maior satisfação e melhor expectativa do que o acolhimento e emergência SAMU (p<0,05). As características do perfil do usuário com diferenças estatísticas quanto à satisfação foram a cor da pele e plano de saúde. O estudo demonstra que a adoção do modelo de assistência humanizada à saúde, como a proposta do hospital-escola, resulta em satisfação dos seus usuários.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de Otorrinolaringologia e Distúrbios da Comunicação HumanaSecretaria Municipal da Saúde de São CarlosUNIFESP, Depto. de Otorrinolaringologia e Distúrbios da Comunicação HumanaSciELOABRASCO - Associação Brasileira de Saúde ColetivaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria Municipal da Saúde de São CarlosRicci, Natalia Aquaroni [UNIFESP]Wanderley, Fábio da Silva [UNIFESP]Oliveira, Marilda Siriani deRebelatto, José Rubens [UNIFESP]2015-06-14T13:42:50Z2015-06-14T13:42:50Z2011-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion1125-1134application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700044Ciência & Saúde Coletiva. ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, v. 16, p. 1125-1134, 2011.10.1590/S1413-81232011000700044S1413-81232011000700044.pdf1413-8123S1413-81232011000700044http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6225WOS:000289644000044porCiência & Saúde Coletivainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T02:12:22Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6225Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T02:12:22Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários The São Carlos Hospital School: assessment of its functioning by means of user satisfaction |
title |
O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários |
spellingShingle |
O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários Ricci, Natalia Aquaroni [UNIFESP] Hospital services Hospital-patient relations Quality of health care Hospital care Serviços hospitalares Relações hospital-paciente Qualidade de assistência à saúde Assistência hospitalar |
title_short |
O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários |
title_full |
O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários |
title_fullStr |
O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários |
title_full_unstemmed |
O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários |
title_sort |
O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários |
author |
Ricci, Natalia Aquaroni [UNIFESP] |
author_facet |
Ricci, Natalia Aquaroni [UNIFESP] Wanderley, Fábio da Silva [UNIFESP] Oliveira, Marilda Siriani de Rebelatto, José Rubens [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Wanderley, Fábio da Silva [UNIFESP] Oliveira, Marilda Siriani de Rebelatto, José Rubens [UNIFESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Secretaria Municipal da Saúde de São Carlos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ricci, Natalia Aquaroni [UNIFESP] Wanderley, Fábio da Silva [UNIFESP] Oliveira, Marilda Siriani de Rebelatto, José Rubens [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hospital services Hospital-patient relations Quality of health care Hospital care Serviços hospitalares Relações hospital-paciente Qualidade de assistência à saúde Assistência hospitalar |
topic |
Hospital services Hospital-patient relations Quality of health care Hospital care Serviços hospitalares Relações hospital-paciente Qualidade de assistência à saúde Assistência hospitalar |
description |
This research assessed the satisfaction of the users of São Carlos Hospital School in its first six months of functioning. A sample of 137 users was grouped according to the service used: hospital admittance, home care, emergency medical assistance, spontaneous emergency and shelter. Inferential statistics were realized by Chi-Square and Fischer Exact tests. The majority of users were women and aged 18 to 45 years-old. The users were very satisfied (46.2%) with attendance agility and with the team (52.6%). A number of 59.2% of the users were very satisfied with the hospital and 68.8% considered the service better than expected. Less clarity concerning health was reported for shelter regarding hospital admittance and home care (p<0.05). Users under hospital admittance presented greater satisfaction and better expectation compared to acceptance and emergency medical assistance (p<0.05). User profile characteristics as skin color and health plan presented statistical differences regarding general satisfaction. The study showed that the adoption of a humanized model of assistance in healthcare as the proposal of this Hospital resulted in user satisfaction. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-01-01 2015-06-14T13:42:50Z 2015-06-14T13:42:50Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700044 Ciência & Saúde Coletiva. ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, v. 16, p. 1125-1134, 2011. 10.1590/S1413-81232011000700044 S1413-81232011000700044.pdf 1413-8123 S1413-81232011000700044 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6225 WOS:000289644000044 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700044 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6225 |
identifier_str_mv |
Ciência & Saúde Coletiva. ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, v. 16, p. 1125-1134, 2011. 10.1590/S1413-81232011000700044 S1413-81232011000700044.pdf 1413-8123 S1413-81232011000700044 WOS:000289644000044 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Saúde Coletiva |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1125-1134 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva |
publisher.none.fl_str_mv |
ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268375091642368 |