O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ricci, Natalia Aquaroni [UNIFESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Wanderley, Fábio da Silva [UNIFESP], Oliveira, Marilda Siriani de, Rebelatto, José Rubens [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700044
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6225
Resumo: This research assessed the satisfaction of the users of São Carlos Hospital School in its first six months of functioning. A sample of 137 users was grouped according to the service used: hospital admittance, home care, emergency medical assistance, spontaneous emergency and shelter. Inferential statistics were realized by Chi-Square and Fischer Exact tests. The majority of users were women and aged 18 to 45 years-old. The users were very satisfied (46.2%) with attendance agility and with the team (52.6%). A number of 59.2% of the users were very satisfied with the hospital and 68.8% considered the service better than expected. Less clarity concerning health was reported for shelter regarding hospital admittance and home care (p<0.05). Users under hospital admittance presented greater satisfaction and better expectation compared to acceptance and emergency medical assistance (p<0.05). User profile characteristics as skin color and health plan presented statistical differences regarding general satisfaction. The study showed that the adoption of a humanized model of assistance in healthcare as the proposal of this Hospital resulted in user satisfaction.
id UFSP_1292cb82ce34d507dd8df17cd486319d
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6225
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuáriosThe São Carlos Hospital School: assessment of its functioning by means of user satisfactionHospital servicesHospital-patient relationsQuality of health careHospital careServiços hospitalaresRelações hospital-pacienteQualidade de assistência à saúdeAssistência hospitalarThis research assessed the satisfaction of the users of São Carlos Hospital School in its first six months of functioning. A sample of 137 users was grouped according to the service used: hospital admittance, home care, emergency medical assistance, spontaneous emergency and shelter. Inferential statistics were realized by Chi-Square and Fischer Exact tests. The majority of users were women and aged 18 to 45 years-old. The users were very satisfied (46.2%) with attendance agility and with the team (52.6%). A number of 59.2% of the users were very satisfied with the hospital and 68.8% considered the service better than expected. Less clarity concerning health was reported for shelter regarding hospital admittance and home care (p<0.05). Users under hospital admittance presented greater satisfaction and better expectation compared to acceptance and emergency medical assistance (p<0.05). User profile characteristics as skin color and health plan presented statistical differences regarding general satisfaction. The study showed that the adoption of a humanized model of assistance in healthcare as the proposal of this Hospital resulted in user satisfaction.O objetivo deste estudo é avaliar a satisfação dos usuários com o hospital-escola de São Carlos nos seis primeiros meses de funcionamento. Amostra é composta por 137 usuários divididos pelo serviço utilizado (internação hospitalar, internação domiciliar, emergência SAMU, emergência demanda espontânea e acolhimento) no hospital. Os usuários foram entrevistados quanto ao perfil sociodemográfico e clínico e avaliação da satisfação com o hospital. A maioria dos usuários era do sexo feminino e na faixa etária de 18 a 45 anos. Os usuários ficaram muito satisfeitos (46,2%) com a agilidade no atendimento e com a equipe (52,6%). 59,2% dos usuários ficaram muito satisfeitos com o hospital e 68,6% o consideraram melhor do que imaginavam. Não houve diferença entre serviços na satisfação com a agilidade, ambiente físico e equipe. Houve menor esclarecimento sobre a saúde no acolhimento em relação à internação hospitalar e domiciliar (p<0,05). Os usuários da internação hospitalar apresentaram maior satisfação e melhor expectativa do que o acolhimento e emergência SAMU (p<0,05). As características do perfil do usuário com diferenças estatísticas quanto à satisfação foram a cor da pele e plano de saúde. O estudo demonstra que a adoção do modelo de assistência humanizada à saúde, como a proposta do hospital-escola, resulta em satisfação dos seus usuários.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de Otorrinolaringologia e Distúrbios da Comunicação HumanaSecretaria Municipal da Saúde de São CarlosUNIFESP, Depto. de Otorrinolaringologia e Distúrbios da Comunicação HumanaSciELOABRASCO - Associação Brasileira de Saúde ColetivaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria Municipal da Saúde de São CarlosRicci, Natalia Aquaroni [UNIFESP]Wanderley, Fábio da Silva [UNIFESP]Oliveira, Marilda Siriani deRebelatto, José Rubens [UNIFESP]2015-06-14T13:42:50Z2015-06-14T13:42:50Z2011-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion1125-1134application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700044Ciência & Saúde Coletiva. ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, v. 16, p. 1125-1134, 2011.10.1590/S1413-81232011000700044S1413-81232011000700044.pdf1413-8123S1413-81232011000700044http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6225WOS:000289644000044porCiência & Saúde Coletivainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T02:12:22Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6225Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T02:12:22Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários
The São Carlos Hospital School: assessment of its functioning by means of user satisfaction
title O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários
spellingShingle O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários
Ricci, Natalia Aquaroni [UNIFESP]
Hospital services
Hospital-patient relations
Quality of health care
Hospital care
Serviços hospitalares
Relações hospital-paciente
Qualidade de assistência à saúde
Assistência hospitalar
title_short O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários
title_full O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários
title_fullStr O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários
title_full_unstemmed O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários
title_sort O hospital-escola de São Carlos: análise do funcionamento por meio da satisfação dos usuários
author Ricci, Natalia Aquaroni [UNIFESP]
author_facet Ricci, Natalia Aquaroni [UNIFESP]
Wanderley, Fábio da Silva [UNIFESP]
Oliveira, Marilda Siriani de
Rebelatto, José Rubens [UNIFESP]
author_role author
author2 Wanderley, Fábio da Silva [UNIFESP]
Oliveira, Marilda Siriani de
Rebelatto, José Rubens [UNIFESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Secretaria Municipal da Saúde de São Carlos
dc.contributor.author.fl_str_mv Ricci, Natalia Aquaroni [UNIFESP]
Wanderley, Fábio da Silva [UNIFESP]
Oliveira, Marilda Siriani de
Rebelatto, José Rubens [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Hospital services
Hospital-patient relations
Quality of health care
Hospital care
Serviços hospitalares
Relações hospital-paciente
Qualidade de assistência à saúde
Assistência hospitalar
topic Hospital services
Hospital-patient relations
Quality of health care
Hospital care
Serviços hospitalares
Relações hospital-paciente
Qualidade de assistência à saúde
Assistência hospitalar
description This research assessed the satisfaction of the users of São Carlos Hospital School in its first six months of functioning. A sample of 137 users was grouped according to the service used: hospital admittance, home care, emergency medical assistance, spontaneous emergency and shelter. Inferential statistics were realized by Chi-Square and Fischer Exact tests. The majority of users were women and aged 18 to 45 years-old. The users were very satisfied (46.2%) with attendance agility and with the team (52.6%). A number of 59.2% of the users were very satisfied with the hospital and 68.8% considered the service better than expected. Less clarity concerning health was reported for shelter regarding hospital admittance and home care (p<0.05). Users under hospital admittance presented greater satisfaction and better expectation compared to acceptance and emergency medical assistance (p<0.05). User profile characteristics as skin color and health plan presented statistical differences regarding general satisfaction. The study showed that the adoption of a humanized model of assistance in healthcare as the proposal of this Hospital resulted in user satisfaction.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-01
2015-06-14T13:42:50Z
2015-06-14T13:42:50Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700044
Ciência & Saúde Coletiva. ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, v. 16, p. 1125-1134, 2011.
10.1590/S1413-81232011000700044
S1413-81232011000700044.pdf
1413-8123
S1413-81232011000700044
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6225
WOS:000289644000044
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700044
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6225
identifier_str_mv Ciência & Saúde Coletiva. ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, v. 16, p. 1125-1134, 2011.
10.1590/S1413-81232011000700044
S1413-81232011000700044.pdf
1413-8123
S1413-81232011000700044
WOS:000289644000044
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Saúde Coletiva
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1125-1134
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva
publisher.none.fl_str_mv ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268375091642368