Expressão livre de jovens por meio do Fanzine: recurso para a terapia ocupacional social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Roseli Esquerdo
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Borba, Patrícia Leme de Oliveira [UNIFESP], Monzeli, Gustavo Artur
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902013000300027
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7936
Resumo: METUIA's centre at UFSCar (Federal University of São Carlos) has developed, for more than ten years, social interventions in the youth universe based in Social Occupational Therapy regarding education and citizenship defense. This study made use of Activities Workshops with youngsters that attend to a Public School and/or a Youth Center located in the suburb. The objective was to elaborate, produce and distribute fanzines, in order to enhance alternative ways of communication, free expression and creative process, as well as to analyze the production of fanzines as a resource of social-occupational therapy, in practices that articulate both formal and non-formal spaces of education. The discussion of the intervening process, both in terms of education and of therapeutic occupational actions, has been done based in Paulo Freire and other similar authors in the field of Social Occupational Therapy. Among the results, it was found that the processes around the fanzine became a resource for promoting insights related to youngsters' experiences, a widening of repertory and individual and collective projects, allowing (and encouraging) opinions that question institutions like family, school, police, the drug traffic. The possibilities of circulating fanzines and its content weigh up this resource, that becomes, from de point of view of their producers, interesting and dangerous simultaneously, because of the exposure it determines; this results in a need for dialogue and articulation among the youngsters, community and social equipment, promoting and encouraging social technologies.
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The discussion of the intervening process, both in terms of education and of therapeutic occupational actions, has been done based in Paulo Freire and other similar authors in the field of Social Occupational Therapy. Among the results, it was found that the processes around the fanzine became a resource for promoting insights related to youngsters' experiences, a widening of repertory and individual and collective projects, allowing (and encouraging) opinions that question institutions like family, school, police, the drug traffic. The possibilities of circulating fanzines and its content weigh up this resource, that becomes, from de point of view of their producers, interesting and dangerous simultaneously, because of the exposure it determines; this results in a need for dialogue and articulation among the youngsters, community and social equipment, promoting and encouraging social technologies.Integrando as atividades do Núcleo UFSCar do METUIA que, há mais de dez anos, vem desenvolvendo intervenções sociais calcadas na terapia ocupacional social, na educação e na defesa da cidadania, voltadas para o universo juvenil, este estudo realizou Oficinas de Atividades com jovens que frequentavam uma Escola Pública e/ou um Centro da Juventude, ambos equipamentos sociais de um bairro periférico, com o intuito de elaborar, confeccionar e distribuir fanzines. Tinha-se por objetivos a potencialização de formas alternativas de comunicação, da livre expressão, da criação dentre os jovens, assim como a análise do processo da construção do fanzine como recurso para a terapia ocupacional social, em práticas que articulavam espaços formais e não formais de educação. A discussão do processo de intervenção, tanto em termos da educação quanto da ação terapêutico-ocupacional, ocorreu a partir de autores tais como Paulo Freire e aqueles do campo da Terapia Ocupacional Social. Dentre seus resultados, verificou-se que os processos em torno do fanzine constituíram-se um recurso para a promoção de reflexões relacionadas a vivências daqueles jovens, para a ampliação de seus repertórios e possíveis projetos individuais e coletivos, permitindo a expressão de opiniões que questionam instituições, como família, escola, polícia, e o tráfico de drogas. As possibilidades da circulação do fanzine e de seus conteúdos adensam esse recurso, tornando-o, do ponto de vista dos seus realizadores, paradoxalmente interessante e perigoso pela exposição que provoca, requerendo o diálogo e a articulação entre juventude, comunidade e equipamentos sociais, fomentando tecnologias sociais.Universidade Federal de São Carlos Departamento de Terapia OcupacionalUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de Saúde, Educação e SociedadeUniversidade Federal do Espírito SantoUNIFESP, Depto. de Saúde, Educação e SociedadeSciELOFaculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública.Universidade Federal de São Carlos Departamento de Terapia OcupacionalUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal do Espírito SantoLopes, Roseli EsquerdoBorba, Patrícia Leme de Oliveira [UNIFESP]Monzeli, Gustavo Artur2015-06-14T13:45:36Z2015-06-14T13:45:36Z2013-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion937-948application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902013000300027LOPES, Roseli Esquerdo; BORBA, Patrícia Leme de Oliveira; MONZELI, Gustavo Artur. 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