Um estudo comparativo das normas de um conjunto de 400 figuras entre crianças brasileiras e americanas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Mônica Carolina [UNIFESP]
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Pompéia, Sabine [UNIFESP], Bueno, Orlando Francisco Amodeo [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-44462004000400005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2323
Resumo: OBJECTIVE: This study compared Brazilian and North American children regarding naming, familiarity and visual complexity of a set of 400 pictures. METHOD: Thirty-six Brazilian children (18 boys) aged 5 to 7 were evaluated. Their characteristics and the study procedure and measures were the same as those employed for the North American population enabling direct comparison of data from the two samples through Spearman rho correlations and Student t tests. RESULTS: Positive significant correlations between overall results of Brazilian and North American children were observed for all measures. Qualitative analysis showed that both groups gave modal names that differed from the intended names for the same 59 pictures. The Brazilian children named 72 pictures differently from the intended names that were correctly named by the North American children, who named 26 pictures differently from the intended names that were correctly named by the Brazilians. CONCLUSION: The 400 picture set was shown to be an adequate tool for use in different cultures. However, it is advisable to avoid pictures that produced naming inconsistencies by the Brazilian and North American children in studies in other cultures with the same age group until specific norms are made available.
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spelling Um estudo comparativo das normas de um conjunto de 400 figuras entre crianças brasileiras e americanasA comparative study of norms for a 400 picture set between Brazilian and American childrenChild developmentMemoryCultural factorsVisual perceptionComparative studyDesenvolvimento infantilMemóriaFatores culturaisPercepção visualEstudo comparativoOBJECTIVE: This study compared Brazilian and North American children regarding naming, familiarity and visual complexity of a set of 400 pictures. METHOD: Thirty-six Brazilian children (18 boys) aged 5 to 7 were evaluated. Their characteristics and the study procedure and measures were the same as those employed for the North American population enabling direct comparison of data from the two samples through Spearman rho correlations and Student t tests. RESULTS: Positive significant correlations between overall results of Brazilian and North American children were observed for all measures. Qualitative analysis showed that both groups gave modal names that differed from the intended names for the same 59 pictures. The Brazilian children named 72 pictures differently from the intended names that were correctly named by the North American children, who named 26 pictures differently from the intended names that were correctly named by the Brazilians. CONCLUSION: The 400 picture set was shown to be an adequate tool for use in different cultures. However, it is advisable to avoid pictures that produced naming inconsistencies by the Brazilian and North American children in studies in other cultures with the same age group until specific norms are made available.OBJETIVO: Este estudo comparou os resultados entre crianças brasileiras e americanas quanto àomeação, familiaridade com o conceito representado e complexidade visual de um conjunto de 400 figuras MÉTODO: Foram avaliadas 36 crianças brasileiras (18 meninos) de 5 a 7 anos de idade com características semelhantes às crianças americanas. Os procedimentos e medidas empregados no estudo brasileiro foram os mesmos usados para a população americana permitindo comparação direta dos dados das duas amostras através de correlações rho de Spearman e testes t de Student. RESULTADOS: Foram observadas correlações positivas significativas para todas as medidas entre as amostras brasileira e americana. A análise qualitativa demonstrou que ambos os grupos deram nomes modais que diferem do proposto para 59 figuras. As crianças brasileiras utilizaram nomes que diferem do proposto para 72 figuras nomeadas corretamente pelas americanas. As americanas nomearam diferentemente do nome modal 26 figuras nomeadas corretamente pelas brasileiras. CONCLUSÃO: O conjunto de 400 figuras mostrou-se um instrumento adequado para uso em diferentes culturas. Contudo, é aconselhável evitar o uso de figuras que produziram inconsistência de nomeação nas populações brasileira e norte-americana em estudos em outras culturas com o mesmo grupo etário até que normas específicas estejam disponíveis.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de PsicobiologiaUNIFESP, Depto. de PsicobiologiaSciELOFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Associação Brasileira de Psiquiatria - ABPUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Miranda, Mônica Carolina [UNIFESP]Pompéia, Sabine [UNIFESP]Bueno, Orlando Francisco Amodeo [UNIFESP]2015-06-14T13:31:22Z2015-06-14T13:31:22Z2004-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion226-233application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-44462004000400005Revista Brasileira de Psiquiatria. Associação Brasileira de Psiquiatria - ABP, v. 26, n. 4, p. 226-233, 2004.10.1590/S1516-44462004000400005S1516-44462004000400005.pdf1516-4446S1516-44462004000400005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2323porRevista Brasileira de Psiquiatriainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T08:04:59Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/2323Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T08:04:59Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
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