Tocando o prematuro: significado para auxiliares e técnicas de enfermagem
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000500003 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6653 |
Resumo: | This study aimed to understand the meaning of touching the premature, in the nursing care, for nursing aides and technicians. The Symbolic Interaction was used as theoretical reference and the Grounded Theory as methodological reference. Data were collected through observation and semi-structured interviews, carried out with three nursing aides and two technicians. Data analysis was carried out until leading to the identification of the conceptual category Enhancing the baby's welfare and care through touch, representing the meaning of touching the premature for the nursing aides and technicians, who consider touch as the basis of caring, recognising it as part of the daily care and performing the action of touching as a way to enhance the baby's welfare. |
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Tocando o prematuro: significado para auxiliares e técnicas de enfermagemTouching the premature: the meaning for nurse's aides and techniciansTocar el prematuro: significado para auxiliares y técnicos de enfermeríaPediatric nursingPremature newborn babyTouchNeonatologyEnfermagem pediátricaRecém-nascido prematuroToqueNeonatologiaThis study aimed to understand the meaning of touching the premature, in the nursing care, for nursing aides and technicians. The Symbolic Interaction was used as theoretical reference and the Grounded Theory as methodological reference. Data were collected through observation and semi-structured interviews, carried out with three nursing aides and two technicians. Data analysis was carried out until leading to the identification of the conceptual category Enhancing the baby's welfare and care through touch, representing the meaning of touching the premature for the nursing aides and technicians, who consider touch as the basis of caring, recognising it as part of the daily care and performing the action of touching as a way to enhance the baby's welfare.Este estudio tuvo como objetivo comprender el significado de tocar el prematuro, en el contexto del cuidado, para auxiliares y técnicos de enfermería. Fueron utilizados como referencial teórico y metodológico el Interacionismo Simbólico y la Teoria Fundamentada em los Datos (Grounded Theory). Los datos fueron colectados por médio de observación participante y entrevistas semiestructuradas, con tres auxiliares y dos técnicas. El análisis de los datos fue dirigida llevano la identificación de la categoría conceptual Buscando el bienestar y el cuidado del prematuro por médio del toque, lo cual permitió comprender que las funcionárias lo consideram como base del cuidado y integrante de los cuidados, y ejecutan la acción de tocar com la finalidad de promover su bienestar.Este estudo objetivou compreender o significado de tocar o prematuro, durante a prestação do cuidado, para auxiliares e técnicas de enfermagem. Utilizaram-se, como referencial teórico, o Interacionismo Simbólico e, como referencial metodológico, a Teoria Fundamentada nos Dados (Grounded Theory). Os dados foram coletados por meio de observação participante e entrevistas semiestruturadas com três auxiliares e duas técnicas de enfermagem. A análise comparativa dos dados levou à identificação da categoria conceitual Promovendo o bem-estar e o cuidado do bebê por meio do toque, a qual permitiu compreender que as funcionárias consideram o toque como a base do cuidado, reconhecendo-o como integrante dos cuidados diários; e empreendem ações de tocar o bebê no sentido de promover o seu bem-estar.Universidade Nove de JulhoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOAssociação Brasileira de EnfermagemUniversidade Nove de JulhoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Perencin, Carla CaniattoRibeiro, Circéa Amália [UNIFESP]2015-06-14T13:43:18Z2015-06-14T13:43:18Z2011-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion817-823application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000500003Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 64, n. 5, p. 817-823, 2011.10.1590/S0034-71672011000500003S0034-71672011000500003.pdf0034-7167S0034-71672011000500003http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6653porRevista Brasileira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T23:13:46Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6653Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T23:13:46Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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This study aimed to understand the meaning of touching the premature, in the nursing care, for nursing aides and technicians. The Symbolic Interaction was used as theoretical reference and the Grounded Theory as methodological reference. Data were collected through observation and semi-structured interviews, carried out with three nursing aides and two technicians. Data analysis was carried out until leading to the identification of the conceptual category Enhancing the baby's welfare and care through touch, representing the meaning of touching the premature for the nursing aides and technicians, who consider touch as the basis of caring, recognising it as part of the daily care and performing the action of touching as a way to enhance the baby's welfare. |
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