Experiência, produção de conhecimento e formação em saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013000200009 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7760 |
Resumo: | This paper presents partial research results relating to an experience of interprofessional training for healthcare work implemented at the Baixada Santista campus of UNIFESP, in Santos, SP, Brazil. The teaching strategies for this line of study had the goal of exposing students to continuing healthcare intervention experiences, from the first undergraduate year onwards, thus enabling critical thinking with regard to the dimensions involved in healthcare work. The aims of this study were to systematize, analyze and establish strategies for following up this training. Different data gathering tools were used, such as focus groups and semi-structured interviews, and the analyses were presented to and discussed with the subjects involved. This article addresses issues relating to the topic of experience and knowledge production. The results indicate that the training contributed towards constructing a modus operandi for future professionals that takes into consideration the complexity of the health-illness-care process. |
id |
UFSP_30c09832df7b729b10a5680fd90f001d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/7760 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Experiência, produção de conhecimento e formação em saúdeExperience, knowledge production and health educationExperiencia, producción de conocimiento y formación en saludHealthcare WorkHealth EducationInterprofessional EducationExperienceTrabalho em saúdeFormação em saúdeFormação interprofissionalExperiênciaThis paper presents partial research results relating to an experience of interprofessional training for healthcare work implemented at the Baixada Santista campus of UNIFESP, in Santos, SP, Brazil. The teaching strategies for this line of study had the goal of exposing students to continuing healthcare intervention experiences, from the first undergraduate year onwards, thus enabling critical thinking with regard to the dimensions involved in healthcare work. The aims of this study were to systematize, analyze and establish strategies for following up this training. Different data gathering tools were used, such as focus groups and semi-structured interviews, and the analyses were presented to and discussed with the subjects involved. This article addresses issues relating to the topic of experience and knowledge production. The results indicate that the training contributed towards constructing a modus operandi for future professionals that takes into consideration the complexity of the health-illness-care process.Este artículo presenta parte de los resultados de una investigación sobre la experiencia de formación interprofesional en el eje de Trabajo en Salud en la UNIFESP - Campus Baixada Santista, Santos Brasil. Las estrategias de enseñanza de este eje tienen la perspectiva de exponer a los estudiantes, desde el primer año de la graduación, a experiencias de intervención de cuidado que posibilitan el ejercicio crítico de las dimensiones involucradas en el trabajo en salud. El objetivo del trabajo fue analizar y establecer estrategias de acompañamiento de esa formación. Se utilizaron diferentes instrumentos de colecta de datos, tales como grupos focales y entrevistas semi-estructuradas, y los análisis, además de presentarlos a los sujetos involucrados, se discutieron con ellos. Este artículo plantea las cuestiones relacionadas a la temática de la experiencia y producción de conocimiento y sus resultados indican que esta formación ha contribuido para la construcción de un modo de actuar de los futuros profesionales que considera la complejidad del proceso salud-enfermedad-cuidado.Este artigo apresenta parte dos resultados de pesquisa sobre a experiência de formação interprofissional no eixo Trabalho em Saúde na UNIFESP - campus Baixada Santista, Santos, SP, Brasil. As estratégias de ensino deste eixo têm como perspectiva expor os estudantes, desde o primeiro ano de graduação, a experiências de intervenção de cuidado que possibilitam o exercício crítico das dimensões envolvidas no trabalho em saúde. O objetivo do trabalho foi sistematizar, analisar e estabelecer estratégias de acompanhamento dessa formação. Foram utilizados diferentes instrumentos de coleta de dados, como grupos focais e entrevistas semiestruturadas, e as análises foram apresentadas e discutidas com os sujeitos envolvidos. Este artigo aborda as questões relacionadas à temática da experiência e produção de conhecimento, e os resultados indicam que a formação tem contribuído para a construção de um modo de atuar dos futuros profissionais que considera a complexidade do processo saúde-doença-cuidado.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de Gestão e Cuidados em SaúdeUNIFESP Departamento de Saúde, Clínica e InstituiçõesUNIFESP Departamento de Políticas Públicas e Saúde ColetivaUNIFESP, Depto. de Gestão e Cuidados em SaúdeUNIFESP, Depto. de Saúde, Clínica e InstituiçõesUNIFESP, Depto. de Políticas Públicas e Saúde ColetivaSciELOUNESPUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Capozzolo, Angela Aparecida [UNIFESP]Imbrizi, Jaquelina Maria [UNIFESP]Liberman, Flávia [UNIFESP]Mendes, Rosilda [UNIFESP]2015-06-14T13:45:26Z2015-06-14T13:45:26Z2013-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion357-370application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013000200009Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 45, p. 357-370, 2013.10.1590/S1414-32832013000200009S1414-32832013000200009.pdf1414-3283S1414-32832013000200009http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7760porInterface - Comunicação, Saúde, Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T23:51:20Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/7760Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T23:51:20Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experiência, produção de conhecimento e formação em saúde Experience, knowledge production and health education Experiencia, producción de conocimiento y formación en salud |
title |
Experiência, produção de conhecimento e formação em saúde |
spellingShingle |
Experiência, produção de conhecimento e formação em saúde Capozzolo, Angela Aparecida [UNIFESP] Healthcare Work Health Education Interprofessional Education Experience Trabalho em saúde Formação em saúde Formação interprofissional Experiência |
title_short |
Experiência, produção de conhecimento e formação em saúde |
title_full |
Experiência, produção de conhecimento e formação em saúde |
title_fullStr |
Experiência, produção de conhecimento e formação em saúde |
title_full_unstemmed |
Experiência, produção de conhecimento e formação em saúde |
title_sort |
Experiência, produção de conhecimento e formação em saúde |
author |
Capozzolo, Angela Aparecida [UNIFESP] |
author_facet |
Capozzolo, Angela Aparecida [UNIFESP] Imbrizi, Jaquelina Maria [UNIFESP] Liberman, Flávia [UNIFESP] Mendes, Rosilda [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Imbrizi, Jaquelina Maria [UNIFESP] Liberman, Flávia [UNIFESP] Mendes, Rosilda [UNIFESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Capozzolo, Angela Aparecida [UNIFESP] Imbrizi, Jaquelina Maria [UNIFESP] Liberman, Flávia [UNIFESP] Mendes, Rosilda [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Healthcare Work Health Education Interprofessional Education Experience Trabalho em saúde Formação em saúde Formação interprofissional Experiência |
topic |
Healthcare Work Health Education Interprofessional Education Experience Trabalho em saúde Formação em saúde Formação interprofissional Experiência |
description |
This paper presents partial research results relating to an experience of interprofessional training for healthcare work implemented at the Baixada Santista campus of UNIFESP, in Santos, SP, Brazil. The teaching strategies for this line of study had the goal of exposing students to continuing healthcare intervention experiences, from the first undergraduate year onwards, thus enabling critical thinking with regard to the dimensions involved in healthcare work. The aims of this study were to systematize, analyze and establish strategies for following up this training. Different data gathering tools were used, such as focus groups and semi-structured interviews, and the analyses were presented to and discussed with the subjects involved. This article addresses issues relating to the topic of experience and knowledge production. The results indicate that the training contributed towards constructing a modus operandi for future professionals that takes into consideration the complexity of the health-illness-care process. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-01 2015-06-14T13:45:26Z 2015-06-14T13:45:26Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013000200009 Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 45, p. 357-370, 2013. 10.1590/S1414-32832013000200009 S1414-32832013000200009.pdf 1414-3283 S1414-32832013000200009 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7760 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013000200009 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7760 |
identifier_str_mv |
Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 45, p. 357-370, 2013. 10.1590/S1414-32832013000200009 S1414-32832013000200009.pdf 1414-3283 S1414-32832013000200009 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Interface - Comunicação, Saúde, Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
357-370 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268380286287872 |