A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2680
Resumo: This article presents preliminary results of scientific research on training in nursing published in Brazilian scientific journals. The sources for the study were Revista Latino-Americana de Enfermagem and Revista Mineira de Enfermagem (Reme), which were chosen among 129 Brazilian journals on nursing whose complete texts are available on-line at CAPES's [Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel] website. Among editorials, research articles, reviews, case studies and newsletters, 36 texts were selected from Revista Latino-Americana de Enfermagem and 15 from Reme. The analysis of the material included the assessment of the main theme (training in nursing) from the abstracts and the reading of the complete texts, which were, thus, classified into three major themes: pedagogical rationale, teaching in nursing and nursing school programs (curriculum). The analysis of the texts revealed a connection between training in nursing and recent public policies for health and education, which, in turn, contributed to the process of rethinking both the professional profile of the nurse and the nursing curricula of higher education institutions.
id UFSP_35dc578b11f74c8d06c1af2c7f0df783
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/2680
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)Training in nursing: a closer look at the recent scientific production (2001-2005)nursingprofessional educationcurriculumscientific productionscientific journalsenfermagemeducação profissionalcurrículoprodução científicaperiódicos científicosThis article presents preliminary results of scientific research on training in nursing published in Brazilian scientific journals. The sources for the study were Revista Latino-Americana de Enfermagem and Revista Mineira de Enfermagem (Reme), which were chosen among 129 Brazilian journals on nursing whose complete texts are available on-line at CAPES's [Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel] website. Among editorials, research articles, reviews, case studies and newsletters, 36 texts were selected from Revista Latino-Americana de Enfermagem and 15 from Reme. The analysis of the material included the assessment of the main theme (training in nursing) from the abstracts and the reading of the complete texts, which were, thus, classified into three major themes: pedagogical rationale, teaching in nursing and nursing school programs (curriculum). The analysis of the texts revealed a connection between training in nursing and recent public policies for health and education, which, in turn, contributed to the process of rethinking both the professional profile of the nurse and the nursing curricula of higher education institutions.Este artigo tem como objetivo apresentar resultados preliminares da produção científica sobre a formação profissional do enfermeiro divulgada em periódicos científicos brasileiros. As fontes deste estudo são a Revista Latino-Americana de Enfermagem e a Revista Mineira de Enfermagem (Reme), escolhidas entre 129 periódicos brasileiros na área da enfermagem, cujos textos completos estão disponibilizados on-line no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Entre editoriais, artigos de pesquisa, artigos originais, revisões bibliográficas, relatos de experiências, notas/informativos, foram selecionados 36 textos da Revista Latino-Americana de Enfermagem e 15 da Reme. A análise desse material compreendeu a leitura dos resumos para a identificação do tema central - formação do enfermeiro - e a leitura dos textos completos selecionados, da qual emergiram três núcleos temáticos: fundamentos pedagógicos, ensino de enfermagem e currículo. A análise das produções evidencia uma articulação entre a formação e as recentes políticas públicas para saúde e educação, representando contribuições relevantes para repensar o perfil profissional do enfermeiro a ser formado e a proposta curricular desenvolvida nas instituições de ensino de nível superior.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Programa de Pós-Graduação em Ensino em Ciências da SaúdePontifícia Universidade Católica de São Paulo Programa de Estudos Pós-Graduados em Economia PolíticaUNIFESP, Programa de Pós-Graduação em Ensino em Ciências da SaúdeSciELOFundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim VenâncioUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Pontifícia Universidade Católica de São Paulo Programa de Estudos Pós-Graduados em Economia PolíticaSeiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]2015-06-14T13:31:44Z2015-06-14T13:31:44Z2005-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion331-350application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200005Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 331-350, 2005.10.1590/S1981-77462005000200005S1981-77462005000200005.pdf1981-7746S1981-77462005000200005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2680porTrabalho, Educação e Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T09:29:22Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/2680Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T09:29:22Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)
Training in nursing: a closer look at the recent scientific production (2001-2005)
title A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)
spellingShingle A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)
Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]
nursing
professional education
curriculum
scientific production
scientific journals
enfermagem
educação profissional
currículo
produção científica
periódicos científicos
title_short A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)
title_full A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)
title_fullStr A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)
title_full_unstemmed A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)
title_sort A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)
author Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]
author_facet Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo Programa de Estudos Pós-Graduados em Economia Política
dc.contributor.author.fl_str_mv Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv nursing
professional education
curriculum
scientific production
scientific journals
enfermagem
educação profissional
currículo
produção científica
periódicos científicos
topic nursing
professional education
curriculum
scientific production
scientific journals
enfermagem
educação profissional
currículo
produção científica
periódicos científicos
description This article presents preliminary results of scientific research on training in nursing published in Brazilian scientific journals. The sources for the study were Revista Latino-Americana de Enfermagem and Revista Mineira de Enfermagem (Reme), which were chosen among 129 Brazilian journals on nursing whose complete texts are available on-line at CAPES's [Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel] website. Among editorials, research articles, reviews, case studies and newsletters, 36 texts were selected from Revista Latino-Americana de Enfermagem and 15 from Reme. The analysis of the material included the assessment of the main theme (training in nursing) from the abstracts and the reading of the complete texts, which were, thus, classified into three major themes: pedagogical rationale, teaching in nursing and nursing school programs (curriculum). The analysis of the texts revealed a connection between training in nursing and recent public policies for health and education, which, in turn, contributed to the process of rethinking both the professional profile of the nurse and the nursing curricula of higher education institutions.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-09-01
2015-06-14T13:31:44Z
2015-06-14T13:31:44Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200005
Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 331-350, 2005.
10.1590/S1981-77462005000200005
S1981-77462005000200005.pdf
1981-7746
S1981-77462005000200005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2680
url http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2680
identifier_str_mv Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 331-350, 2005.
10.1590/S1981-77462005000200005
S1981-77462005000200005.pdf
1981-7746
S1981-77462005000200005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 331-350
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268334179352576