A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2680 |
Resumo: | This article presents preliminary results of scientific research on training in nursing published in Brazilian scientific journals. The sources for the study were Revista Latino-Americana de Enfermagem and Revista Mineira de Enfermagem (Reme), which were chosen among 129 Brazilian journals on nursing whose complete texts are available on-line at CAPES's [Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel] website. Among editorials, research articles, reviews, case studies and newsletters, 36 texts were selected from Revista Latino-Americana de Enfermagem and 15 from Reme. The analysis of the material included the assessment of the main theme (training in nursing) from the abstracts and the reading of the complete texts, which were, thus, classified into three major themes: pedagogical rationale, teaching in nursing and nursing school programs (curriculum). The analysis of the texts revealed a connection between training in nursing and recent public policies for health and education, which, in turn, contributed to the process of rethinking both the professional profile of the nurse and the nursing curricula of higher education institutions. |
id |
UFSP_35dc578b11f74c8d06c1af2c7f0df783 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/2680 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005)Training in nursing: a closer look at the recent scientific production (2001-2005)nursingprofessional educationcurriculumscientific productionscientific journalsenfermagemeducação profissionalcurrículoprodução científicaperiódicos científicosThis article presents preliminary results of scientific research on training in nursing published in Brazilian scientific journals. The sources for the study were Revista Latino-Americana de Enfermagem and Revista Mineira de Enfermagem (Reme), which were chosen among 129 Brazilian journals on nursing whose complete texts are available on-line at CAPES's [Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel] website. Among editorials, research articles, reviews, case studies and newsletters, 36 texts were selected from Revista Latino-Americana de Enfermagem and 15 from Reme. The analysis of the material included the assessment of the main theme (training in nursing) from the abstracts and the reading of the complete texts, which were, thus, classified into three major themes: pedagogical rationale, teaching in nursing and nursing school programs (curriculum). The analysis of the texts revealed a connection between training in nursing and recent public policies for health and education, which, in turn, contributed to the process of rethinking both the professional profile of the nurse and the nursing curricula of higher education institutions.Este artigo tem como objetivo apresentar resultados preliminares da produção científica sobre a formação profissional do enfermeiro divulgada em periódicos científicos brasileiros. As fontes deste estudo são a Revista Latino-Americana de Enfermagem e a Revista Mineira de Enfermagem (Reme), escolhidas entre 129 periódicos brasileiros na área da enfermagem, cujos textos completos estão disponibilizados on-line no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Entre editoriais, artigos de pesquisa, artigos originais, revisões bibliográficas, relatos de experiências, notas/informativos, foram selecionados 36 textos da Revista Latino-Americana de Enfermagem e 15 da Reme. A análise desse material compreendeu a leitura dos resumos para a identificação do tema central - formação do enfermeiro - e a leitura dos textos completos selecionados, da qual emergiram três núcleos temáticos: fundamentos pedagógicos, ensino de enfermagem e currículo. A análise das produções evidencia uma articulação entre a formação e as recentes políticas públicas para saúde e educação, representando contribuições relevantes para repensar o perfil profissional do enfermeiro a ser formado e a proposta curricular desenvolvida nas instituições de ensino de nível superior.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Programa de Pós-Graduação em Ensino em Ciências da SaúdePontifícia Universidade Católica de São Paulo Programa de Estudos Pós-Graduados em Economia PolíticaUNIFESP, Programa de Pós-Graduação em Ensino em Ciências da SaúdeSciELOFundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim VenâncioUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Pontifícia Universidade Católica de São Paulo Programa de Estudos Pós-Graduados em Economia PolíticaSeiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP]2015-06-14T13:31:44Z2015-06-14T13:31:44Z2005-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion331-350application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200005Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 331-350, 2005.10.1590/S1981-77462005000200005S1981-77462005000200005.pdf1981-7746S1981-77462005000200005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2680porTrabalho, Educação e Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T09:29:22Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/2680Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T09:29:22Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005) Training in nursing: a closer look at the recent scientific production (2001-2005) |
title |
A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005) |
spellingShingle |
A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005) Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP] nursing professional education curriculum scientific production scientific journals enfermagem educação profissional currículo produção científica periódicos científicos |
title_short |
A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005) |
title_full |
A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005) |
title_fullStr |
A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005) |
title_full_unstemmed |
A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005) |
title_sort |
A formação do enfermeiro: uma aproximação à recente produção científica (2001-2005) |
author |
Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP] |
author_facet |
Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo Programa de Estudos Pós-Graduados em Economia Política |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Seiffert, Otilia Maria Lúcia Barbosa [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
nursing professional education curriculum scientific production scientific journals enfermagem educação profissional currículo produção científica periódicos científicos |
topic |
nursing professional education curriculum scientific production scientific journals enfermagem educação profissional currículo produção científica periódicos científicos |
description |
This article presents preliminary results of scientific research on training in nursing published in Brazilian scientific journals. The sources for the study were Revista Latino-Americana de Enfermagem and Revista Mineira de Enfermagem (Reme), which were chosen among 129 Brazilian journals on nursing whose complete texts are available on-line at CAPES's [Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel] website. Among editorials, research articles, reviews, case studies and newsletters, 36 texts were selected from Revista Latino-Americana de Enfermagem and 15 from Reme. The analysis of the material included the assessment of the main theme (training in nursing) from the abstracts and the reading of the complete texts, which were, thus, classified into three major themes: pedagogical rationale, teaching in nursing and nursing school programs (curriculum). The analysis of the texts revealed a connection between training in nursing and recent public policies for health and education, which, in turn, contributed to the process of rethinking both the professional profile of the nurse and the nursing curricula of higher education institutions. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-09-01 2015-06-14T13:31:44Z 2015-06-14T13:31:44Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200005 Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 331-350, 2005. 10.1590/S1981-77462005000200005 S1981-77462005000200005.pdf 1981-7746 S1981-77462005000200005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2680 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2680 |
identifier_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 331-350, 2005. 10.1590/S1981-77462005000200005 S1981-77462005000200005.pdf 1981-7746 S1981-77462005000200005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
331-350 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268334179352576 |