Competência, problemas internalizantes e problemas externalizantes em quatro grupos de adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira-Monteiro, Nancy Ramacciotti de [UNIFESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Nascimento, Juliana Olivetti Guzman [UNIFESP], Montesano, Fábio Tadeu [UNIFESP], Aznar-Farias, Maria [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: https://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712013000300009
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8082
Resumo: Competence and dysfunction emerge from interaction between the individual and the environment. The target of this study was to point out profiles of competence and psychological problems in 160 adolescents (11-18 years): 1) students in public schools in extended period (TI), 2) students assisted by social/cultural equipment (AC); 3) sheltered students (AB), and 4) adolescents pregnant/mothers, (GM). Data was collected using YSR, by items about competence, internalizing and externalizing problems, examined in the variable age. A descriptive analysis indicated higher averages of competence in groups TI and AC. Groups GM and AB showed loss in competence. Internalizing problems appeared in group AB, as well as among the youngest in group AC. Group AB turned up with biggest difficulties, suggesting losses in the environmental context of their development. New studies are indicated for the increase of data and also the comparison among boys and girls.
id UFSP_3b26fb2160ba943e557d12ffcecc26cf
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8082
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Competência, problemas internalizantes e problemas externalizantes em quatro grupos de adolescentesCompetence, internalizing problems and externalizing problems in four groups of adolescentsCompetencia, problemas internalizantes y problemas externalizantes en cuatro grupos de adolescentesAdolescenceCompetenceHuman developmentAdolescênciaCompetênciaDesenvolvimento humanoCompetence and dysfunction emerge from interaction between the individual and the environment. The target of this study was to point out profiles of competence and psychological problems in 160 adolescents (11-18 years): 1) students in public schools in extended period (TI), 2) students assisted by social/cultural equipment (AC); 3) sheltered students (AB), and 4) adolescents pregnant/mothers, (GM). Data was collected using YSR, by items about competence, internalizing and externalizing problems, examined in the variable age. A descriptive analysis indicated higher averages of competence in groups TI and AC. Groups GM and AB showed loss in competence. Internalizing problems appeared in group AB, as well as among the youngest in group AC. Group AB turned up with biggest difficulties, suggesting losses in the environmental context of their development. New studies are indicated for the increase of data and also the comparison among boys and girls.Competencias y disfunciones emergen de interacciones entre individuo y ambiente durante el desarrollo humano. Nuestro objetivo fue caracterizar perfiles de competencia y problemas psicológicos en 160 adolescentes (11-18 años) en los grupos: 1) estudiantes de escuela pública a tiempo integral (TI); 2) estudiantes asistidos por equipo sociocultural (AC); 3) adolescentes abrigados (AB); y 4) adolescentes embarazadas/madres (GM). Los datos fueron recogidos de las respuestas al YSR, en sus ítems de Competencia, Problemas Internalizantes y Problemas Externalizantes, en función de la edad. El análisis descriptivo indicó promedios mayores de Competencia en los grupos TI e AC. Los grupos GM y AB presentaron perjuicios en Competencia. Problemas Internalizantes fueron apuntados por adolescentes del grupo AB y por los más jóvenes del grupo AC. El grupo AB tuvo las mayores dificultades, con sugerencia de perjuicios en su ambiente de desarrollo. Nuevos estudios son indicados para ampliar esos datos comparando niños y niñas.Competências e disfunções emergem de interações indivíduo/ambiente, durante o desenvolvimento humano. O estudo teve por objetivo caracterizar perfis de competência e de problemas psicológicos em 160 adolescentes (11-18 anos) nos grupos: 1) estudantes de escola pública em tempo integral (TI); 2) estudantes assistidos por equipamento sociocultural (AC); 3) abrigados (AB); e 4) adolescentes grávidas/mães (GM). Os dados foram colhidos por autorreferência através do YSR, em seus itens de Competência, Problemas Internalizantes e Problemas Externalizantes, estudados na variável idade. Análise descritiva indicou médias maiores de Competência nos grupos TI e AC. Os grupos GM e AB apresentaram prejuízos em Competência. Problemas Internalizantes foram indicados nos adolescentes do grupo AB e nos mais novos do grupo AC. O grupo AB despontou com maiores dificuldades, sugerindo prejuízos no contexto ambiental de desenvolvimento. Novos estudos ficam indicados para ampliação desses dados e comparação entre meninos e meninas.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOUniversidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em PsicologiaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Oliveira-Monteiro, Nancy Ramacciotti de [UNIFESP]Nascimento, Juliana Olivetti Guzman [UNIFESP]Montesano, Fábio Tadeu [UNIFESP]Aznar-Farias, Maria [UNIFESP]2015-06-14T13:45:44Z2015-06-14T13:45:44Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion427-436application/pdfhttps://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712013000300009Psico-USF. Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, v. 18, n. 3, p. 427-436, 2013.10.1590/S1413-82712013000300009S1413-82712013000300009.pdf1413-8271S1413-82712013000300009https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8082porPsico-USFinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T05:14:36Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8082Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-06T05:14:36Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Competência, problemas internalizantes e problemas externalizantes em quatro grupos de adolescentes
Competence, internalizing problems and externalizing problems in four groups of adolescents
Competencia, problemas internalizantes y problemas externalizantes en cuatro grupos de adolescentes
title Competência, problemas internalizantes e problemas externalizantes em quatro grupos de adolescentes
spellingShingle Competência, problemas internalizantes e problemas externalizantes em quatro grupos de adolescentes
Oliveira-Monteiro, Nancy Ramacciotti de [UNIFESP]
Adolescence
Competence
Human development
Adolescência
Competência
Desenvolvimento humano
title_short Competência, problemas internalizantes e problemas externalizantes em quatro grupos de adolescentes
title_full Competência, problemas internalizantes e problemas externalizantes em quatro grupos de adolescentes
title_fullStr Competência, problemas internalizantes e problemas externalizantes em quatro grupos de adolescentes
title_full_unstemmed Competência, problemas internalizantes e problemas externalizantes em quatro grupos de adolescentes
title_sort Competência, problemas internalizantes e problemas externalizantes em quatro grupos de adolescentes
author Oliveira-Monteiro, Nancy Ramacciotti de [UNIFESP]
author_facet Oliveira-Monteiro, Nancy Ramacciotti de [UNIFESP]
Nascimento, Juliana Olivetti Guzman [UNIFESP]
Montesano, Fábio Tadeu [UNIFESP]
Aznar-Farias, Maria [UNIFESP]
author_role author
author2 Nascimento, Juliana Olivetti Guzman [UNIFESP]
Montesano, Fábio Tadeu [UNIFESP]
Aznar-Farias, Maria [UNIFESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira-Monteiro, Nancy Ramacciotti de [UNIFESP]
Nascimento, Juliana Olivetti Guzman [UNIFESP]
Montesano, Fábio Tadeu [UNIFESP]
Aznar-Farias, Maria [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescence
Competence
Human development
Adolescência
Competência
Desenvolvimento humano
topic Adolescence
Competence
Human development
Adolescência
Competência
Desenvolvimento humano
description Competence and dysfunction emerge from interaction between the individual and the environment. The target of this study was to point out profiles of competence and psychological problems in 160 adolescents (11-18 years): 1) students in public schools in extended period (TI), 2) students assisted by social/cultural equipment (AC); 3) sheltered students (AB), and 4) adolescents pregnant/mothers, (GM). Data was collected using YSR, by items about competence, internalizing and externalizing problems, examined in the variable age. A descriptive analysis indicated higher averages of competence in groups TI and AC. Groups GM and AB showed loss in competence. Internalizing problems appeared in group AB, as well as among the youngest in group AC. Group AB turned up with biggest difficulties, suggesting losses in the environmental context of their development. New studies are indicated for the increase of data and also the comparison among boys and girls.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-01
2015-06-14T13:45:44Z
2015-06-14T13:45:44Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712013000300009
Psico-USF. Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, v. 18, n. 3, p. 427-436, 2013.
10.1590/S1413-82712013000300009
S1413-82712013000300009.pdf
1413-8271
S1413-82712013000300009
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8082
url https://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712013000300009
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8082
identifier_str_mv Psico-USF. Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, v. 18, n. 3, p. 427-436, 2013.
10.1590/S1413-82712013000300009
S1413-82712013000300009.pdf
1413-8271
S1413-82712013000300009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psico-USF
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 427-436
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268310336831488