Teste de padrão harmônico em escuta dicótica com dígitos - TDDH
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Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342007000400009 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4068 |
Resumo: | PURPOSE: The aims of this study are the development of an auditory processing test with musical stimuli in dichotic tasks, the characterization of the performance of normal hearing subjects and the comparison between the results and those in the Digits Dichotic Test (TDD). METHODS: The auditory processing test with musical stimuli was elaborated with harmonic digits. The test was denominated Harmonic Pattern Dichotic Digits Test (TDDH) and comprised biaural integration and two stages of biaural separation (left/right), each one with 20 items made up of four harmonic digits. It was applied in 40 individuals of both sexes. They were all adults, their ages ranged from 19 to 52 years old and they spoke Brazilian Portuguese. RESULTS: The results were compared to results of the TDD applied in the same individuals. The individuals had approximately 99% success in all the stages, their performance was higher than the one observed in the TDD - stages of biaural separation. CONCLUSION: We believe that the test elaborated for this study showed applicability in normal hearing individuals. The use of musical stimuli seems to make the performance of individuals easier than the dichotic verbal tests. |
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Teste de padrão harmônico em escuta dicótica com dígitos - TDDHHarmonic pattern dichotic digits test (TDDH)HearingHearing testsAcoustic stimulationAuditory perceptionAudiçãoTestes auditivosEstimulação auditivaPercepção auditivaPURPOSE: The aims of this study are the development of an auditory processing test with musical stimuli in dichotic tasks, the characterization of the performance of normal hearing subjects and the comparison between the results and those in the Digits Dichotic Test (TDD). METHODS: The auditory processing test with musical stimuli was elaborated with harmonic digits. The test was denominated Harmonic Pattern Dichotic Digits Test (TDDH) and comprised biaural integration and two stages of biaural separation (left/right), each one with 20 items made up of four harmonic digits. It was applied in 40 individuals of both sexes. They were all adults, their ages ranged from 19 to 52 years old and they spoke Brazilian Portuguese. RESULTS: The results were compared to results of the TDD applied in the same individuals. The individuals had approximately 99% success in all the stages, their performance was higher than the one observed in the TDD - stages of biaural separation. CONCLUSION: We believe that the test elaborated for this study showed applicability in normal hearing individuals. The use of musical stimuli seems to make the performance of individuals easier than the dichotic verbal tests.OBJETIVO: O presente estudo teve como objetivos a elaboração de um teste de processamento auditivo com estímulos de fala cantada em tarefa dicótica, a caracterização do desempenho de ouvintes neste teste; e a comparação deste desempenho com o observado no Teste Dicótico de Dígitos. MÉTODOS: Elaborou-se o teste com estímulos de fala cantada que foi denominado de Teste de Padrão Harmônico em Escuta Dicótica com Dígitos, composto de uma etapa de integração biaural e duas de separação biaural (direita/esquerda), cada uma delas com 20 itens de quatro estímulos. Este foi aplicado em 40 indivíduos de ambos os sexos, falantes do português brasileiro e com idades entre 19 e 52 anos. RESULTADOS: Os resultados foram comparados com os obtidos na aplicação do teste dicótico com estímulos de fala convencional nestes mesmos indivíduos. Os indivíduos apresentaram desempenho de aproximadamente 99% de acertos durante a aplicação do teste com estímulos de fala cantada em todas as etapas, sendo este desempenho superior ao observado no teste convencional com estímulos de fala, nas etapas de separação biaural. CONCLUSÃO: Desta forma, acredita-se que o teste elaborado no presente estudo mostrou-se aplicável em indivíduos ouvintes, sendo que o uso de estímulos de fala cantada pode modificar o desempenho nas tarefas de escuta dicótica em separação biaural, quando comparado com testes convencionais com estímulos verbais.Universidad de la Frontera Escola de Medicina Departamento de Especialidades MédicasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de FonoaudiologiaUNIFESP, Depto. de FonoaudiologiaSciELOSociedade Brasileira de FonoaudiologiaUniversidad de la Frontera Escola de Medicina Departamento de Especialidades MédicasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Ríos, Alejandro ArroyoRezende, Alessandra Giannico De [UNIFESP]Pela, Sandra Maria [UNIFESP]Ortiz, Karin Zazo [UNIFESP]Pereira, Liliane Desgualdo [UNIFESP]2015-06-14T13:37:16Z2015-06-14T13:37:16Z2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion304-309application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342007000400009Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 12, n. 4, p. 304-309, 2007.10.1590/S1516-80342007000400009S1516-80342007000400009.pdf1516-8034S1516-80342007000400009http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4068porRevista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T14:01:02Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4068Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T14:01:02Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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