A experiência da família ao interagir com o recém-nascido prematuro no domicílio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Suely Alves Fonseca
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP], Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP], Balieiro, Maria Magda Ferreira Gomes [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452009000400008
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5359
Resumo: This qualitative study aimed at understanding how the family interacts with the premature newborn at home during the first weeks after discharge from hospital. The Theoretical and Methodological Frameworks used were the Symbolic Interactionism and the Grounded Theory, respectively. Data were collected by means of participant observation and interviews with 5 families. Data comparative analysis enabled us to understand that having a child, even if he/ she is premature, means a dream come true, whose realization causes the family to experience sadness, anguish and pain due to prematurity and hospitalization. With the baby's clinical improvement, the family gets ready to take over his/ her care at home, receives him/ her with love and care, experiences changes about their way to behave, think and live and feels rewarded. Understanding this experience provides subsides to rethink the nursing assistance given to the family during the follow-up of premature newborns.
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spelling A experiência da família ao interagir com o recém-nascido prematuro no domicílioThe family's experience when interacting with the premature newborn at homeLa experiencia de la familia al interactuar con el recién nacido prematuro en el hogarMeningomyeloceleChild CareDisabled ChildrenFamilyEnfermagem NeonatalPrematuroEnfermagem da FamíliaThis qualitative study aimed at understanding how the family interacts with the premature newborn at home during the first weeks after discharge from hospital. The Theoretical and Methodological Frameworks used were the Symbolic Interactionism and the Grounded Theory, respectively. Data were collected by means of participant observation and interviews with 5 families. Data comparative analysis enabled us to understand that having a child, even if he/ she is premature, means a dream come true, whose realization causes the family to experience sadness, anguish and pain due to prematurity and hospitalization. With the baby's clinical improvement, the family gets ready to take over his/ her care at home, receives him/ her with love and care, experiences changes about their way to behave, think and live and feels rewarded. Understanding this experience provides subsides to rethink the nursing assistance given to the family during the follow-up of premature newborns.El presente estudio de tipo cualitativo tuvo por objetivo comprender la forma en que se presenta la interacción de la familia con el recién nacido prematuro atendido en el hogar, durante las primeras semanas después del alta hospitalaria. El referencial teórico de esta investigación fue el Interaccionismo Simbólico y metodológico en la Teoría Fundamentada de los Datos. Los datos fueron recolectados por medio de la observación participante y de entrevistas con cinco familias. El análisis comparativo de los datos permitió comprender que tener un hijo, aunque sea prematuro, significa la realización de un sueño, cuya concretización hace que la familia viva días de tristeza, angustia y dolor como consecuencia del nacimiento prematuro y de la hospitalización del bebé. Con la mejoría clínica del infante, la familia se prepara para asumir su cuidado en el hogar; lo acoge con amor y cariño; vivencia cambios en su modo de ser, pensar y vivir y se siente recompensada. La comprensión de esta experiencia ofrece contribuciones que sirven para replantear la asistencia que la enfermería ofrece a familia durante el cuidado del recién nacido prematuro.Estudo qualitativo que teve o objetivo de compreender como se dá a interação da família com o recém-nascido prematuro no domicílio, nas primeiras semanas após a alta hospitalar. O Interacionismo Simbólico foi o referencial teórico, e a Teoria Fundamentada nos Dados, o metodológico. Os dados foram coletados por observação participante e entrevistas com cinco famílias. A análise comparativa dos dados permitiu compreender que ter um filho, mesmo que prematuro, significa a realização de um sonho, cuja concretização faz com que a família vivencie dias de tristeza, angústia e dor decorrentes da prematuridade e hospitalização. Com a melhora clínica do bebê, ela se prepara para assumir seu cuidado no domicílio; acolhe-o com amor e carinho; vivencia mudanças no seu modo de ser, pensar e viver e sente-se recompensada. A compreensão dessa experiência oferece subsídios para repensar a assistência de enfermagem à família no seguimento do recém-nascido prematuro.Irmandade de Misericórdia da Santa Casa de São Paulo Departamento de PediatriaUNIFESP Departamento de EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOUniversidade Federal do Rio de JaneiroIrmandade de Misericórdia da Santa Casa de São Paulo Departamento de PediatriaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Costa, Suely Alves FonsecaRibeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]Balieiro, Maria Magda Ferreira Gomes [UNIFESP]2015-06-14T13:41:17Z2015-06-14T13:41:17Z2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion741-749application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452009000400008Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 13, n. 4, p. 741-749, 2009.10.1590/S1414-81452009000400008S1414-81452009000400008.pdf1414-8145S1414-81452009000400008http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5359porEscola Anna Neryinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T05:30:58Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5359Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-06T05:30:58Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
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