Um corpo de cartógrafo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Liberman, Flávia [UNIFESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Lima, Elizabeth Maria Freire De Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0284
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8791
Resumo: Cartography has been discussed in Brazil as a research method that makes the assumption of methodological reversal, in which the research path is set prior to the goals that are to be attained. This text seeks to contribute to the discussions on the education for cartographers, considering that to conduct research from a cartographic perspective requires a body that mobilizes certain qualities such as attention, presence, availability and sensitivity, among others. By bringing our experience of theory and practice closer to the thinking of authors with links to the philosophy of difference and Keleman and Favre’s ideas on topics involving the body, it was sought to systematize some guides for constructing a body for cartographers, which could guide research, professional practice and the teaching-learning process. Over the course of this text, we have sought to consider the construction of devices that can promote meetings formed by affections and events.
id UFSP_4a0b3680524ff86f05ac625b9855e5ee
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8791
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Um corpo de cartógrafoA cartographer’s bodyUn cuerpo de cartógrafoBodyCartographyEducationCorpoCartografiaFormaçãoCartography has been discussed in Brazil as a research method that makes the assumption of methodological reversal, in which the research path is set prior to the goals that are to be attained. This text seeks to contribute to the discussions on the education for cartographers, considering that to conduct research from a cartographic perspective requires a body that mobilizes certain qualities such as attention, presence, availability and sensitivity, among others. By bringing our experience of theory and practice closer to the thinking of authors with links to the philosophy of difference and Keleman and Favre’s ideas on topics involving the body, it was sought to systematize some guides for constructing a body for cartographers, which could guide research, professional practice and the teaching-learning process. Over the course of this text, we have sought to consider the construction of devices that can promote meetings formed by affections and events.La cartografía se ha discutido en Brasil como un método en investigación que presupone una reversión metodológica en la cual el caminar en la investigación antecede la definición de metas a alcanzar. Este texto busca contribuir para las discusiones sobre la formación del cartógrafo, considerando que para realizar una investigación en la perspectiva cartográfica es necesario un cuerpo que movilice algunas cualidades tales como atención, presencia, disponibilidad, sensibilidad y otras. Al aproximar nuestra experiencia teórico-práctica del peensamiento de autores vinculados a la filosofía de la diferencia y de las ideas de Keleman y Favre sobre temáticas que envuelven el cuerpo, se buscó la sistematiación de algunas guías para la construcción de un cuerpo de cartógrafo que pudieran servir de orientación en la investigación, en la práctica profesional y en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Durante el texto, buscamos pensar en la construcción de dispositivos que puedan promover encuentros plasmados por afectos y acontecimientosA cartografia tem sido discutida no Brasil como um método em pesquisa que pressupõe uma reversão metodológica na qual o caminhar na pesquisa antecede a definição de metas a serem alcançadas. Este texto busca contribuir para as discussões sobre a formação do cartógrafo, considerando que, para se realizar uma pesquisa na perspectiva cartográfica, é preciso um corpo que mobilize algumas qualidades, como: atenção, presença, disponibilidade, sensibilidade, entre outras. Ao aproximar nossa experiência teórico-prática do pensamento de autores ligados à filosofia da diferença e das ideias de Keleman e Favre sobre temáticas que envolvem o corpo, buscou-se sistematizar algumas guias para a construção de um corpo de cartógrafo, que pudessem servir de orientação na pesquisa, na prática profissional e nos processos de ensino-aprendizagem. Ao longo do texto, procuramos pensar a construção de dispositivos que promovam encontros plasmados por afetos e acontecimentos.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo Faculdade de MedicinaUNIFESP, ISSSciELOUNESPUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo (USP)Liberman, Flávia [UNIFESP]Lima, Elizabeth Maria Freire De Araújo2015-06-14T13:47:30Z2015-06-14T13:47:30Z2015-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion183-194application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0284Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 19, n. 52, p. 183-194, 2015.10.1590/1807-57622014.0284S1414-32832015000100183.pdf1414-3283S1414-32832015000100183http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8791porInterface - Comunicação, Saúde, Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T23:57:26Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8791Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T23:57:26Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um corpo de cartógrafo
A cartographer’s body
Un cuerpo de cartógrafo
title Um corpo de cartógrafo
spellingShingle Um corpo de cartógrafo
Liberman, Flávia [UNIFESP]
Body
Cartography
Education
Corpo
Cartografia
Formação
title_short Um corpo de cartógrafo
title_full Um corpo de cartógrafo
title_fullStr Um corpo de cartógrafo
title_full_unstemmed Um corpo de cartógrafo
title_sort Um corpo de cartógrafo
author Liberman, Flávia [UNIFESP]
author_facet Liberman, Flávia [UNIFESP]
Lima, Elizabeth Maria Freire De Araújo
author_role author
author2 Lima, Elizabeth Maria Freire De Araújo
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Liberman, Flávia [UNIFESP]
Lima, Elizabeth Maria Freire De Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Body
Cartography
Education
Corpo
Cartografia
Formação
topic Body
Cartography
Education
Corpo
Cartografia
Formação
description Cartography has been discussed in Brazil as a research method that makes the assumption of methodological reversal, in which the research path is set prior to the goals that are to be attained. This text seeks to contribute to the discussions on the education for cartographers, considering that to conduct research from a cartographic perspective requires a body that mobilizes certain qualities such as attention, presence, availability and sensitivity, among others. By bringing our experience of theory and practice closer to the thinking of authors with links to the philosophy of difference and Keleman and Favre’s ideas on topics involving the body, it was sought to systematize some guides for constructing a body for cartographers, which could guide research, professional practice and the teaching-learning process. Over the course of this text, we have sought to consider the construction of devices that can promote meetings formed by affections and events.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-14T13:47:30Z
2015-06-14T13:47:30Z
2015-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0284
Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 19, n. 52, p. 183-194, 2015.
10.1590/1807-57622014.0284
S1414-32832015000100183.pdf
1414-3283
S1414-32832015000100183
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8791
url http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0284
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8791
identifier_str_mv Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 19, n. 52, p. 183-194, 2015.
10.1590/1807-57622014.0284
S1414-32832015000100183.pdf
1414-3283
S1414-32832015000100183
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Interface - Comunicação, Saúde, Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 183-194
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP
publisher.none.fl_str_mv UNESP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268294061883392