Um corpo de cartógrafo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0284 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8791 |
Resumo: | Cartography has been discussed in Brazil as a research method that makes the assumption of methodological reversal, in which the research path is set prior to the goals that are to be attained. This text seeks to contribute to the discussions on the education for cartographers, considering that to conduct research from a cartographic perspective requires a body that mobilizes certain qualities such as attention, presence, availability and sensitivity, among others. By bringing our experience of theory and practice closer to the thinking of authors with links to the philosophy of difference and Keleman and Favre’s ideas on topics involving the body, it was sought to systematize some guides for constructing a body for cartographers, which could guide research, professional practice and the teaching-learning process. Over the course of this text, we have sought to consider the construction of devices that can promote meetings formed by affections and events. |
id |
UFSP_4a0b3680524ff86f05ac625b9855e5ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8791 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Um corpo de cartógrafoA cartographer’s bodyUn cuerpo de cartógrafoBodyCartographyEducationCorpoCartografiaFormaçãoCartography has been discussed in Brazil as a research method that makes the assumption of methodological reversal, in which the research path is set prior to the goals that are to be attained. This text seeks to contribute to the discussions on the education for cartographers, considering that to conduct research from a cartographic perspective requires a body that mobilizes certain qualities such as attention, presence, availability and sensitivity, among others. By bringing our experience of theory and practice closer to the thinking of authors with links to the philosophy of difference and Keleman and Favre’s ideas on topics involving the body, it was sought to systematize some guides for constructing a body for cartographers, which could guide research, professional practice and the teaching-learning process. Over the course of this text, we have sought to consider the construction of devices that can promote meetings formed by affections and events.La cartografía se ha discutido en Brasil como un método en investigación que presupone una reversión metodológica en la cual el caminar en la investigación antecede la definición de metas a alcanzar. Este texto busca contribuir para las discusiones sobre la formación del cartógrafo, considerando que para realizar una investigación en la perspectiva cartográfica es necesario un cuerpo que movilice algunas cualidades tales como atención, presencia, disponibilidad, sensibilidad y otras. Al aproximar nuestra experiencia teórico-práctica del peensamiento de autores vinculados a la filosofía de la diferencia y de las ideas de Keleman y Favre sobre temáticas que envuelven el cuerpo, se buscó la sistematiación de algunas guías para la construcción de un cuerpo de cartógrafo que pudieran servir de orientación en la investigación, en la práctica profesional y en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Durante el texto, buscamos pensar en la construcción de dispositivos que puedan promover encuentros plasmados por afectos y acontecimientosA cartografia tem sido discutida no Brasil como um método em pesquisa que pressupõe uma reversão metodológica na qual o caminhar na pesquisa antecede a definição de metas a serem alcançadas. Este texto busca contribuir para as discussões sobre a formação do cartógrafo, considerando que, para se realizar uma pesquisa na perspectiva cartográfica, é preciso um corpo que mobilize algumas qualidades, como: atenção, presença, disponibilidade, sensibilidade, entre outras. Ao aproximar nossa experiência teórico-prática do pensamento de autores ligados à filosofia da diferença e das ideias de Keleman e Favre sobre temáticas que envolvem o corpo, buscou-se sistematizar algumas guias para a construção de um corpo de cartógrafo, que pudessem servir de orientação na pesquisa, na prática profissional e nos processos de ensino-aprendizagem. Ao longo do texto, procuramos pensar a construção de dispositivos que promovam encontros plasmados por afetos e acontecimentos.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo Faculdade de MedicinaUNIFESP, ISSSciELOUNESPUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo (USP)Liberman, Flávia [UNIFESP]Lima, Elizabeth Maria Freire De Araújo2015-06-14T13:47:30Z2015-06-14T13:47:30Z2015-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion183-194application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0284Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 19, n. 52, p. 183-194, 2015.10.1590/1807-57622014.0284S1414-32832015000100183.pdf1414-3283S1414-32832015000100183http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8791porInterface - Comunicação, Saúde, Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T23:57:26Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8791Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T23:57:26Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um corpo de cartógrafo A cartographer’s body Un cuerpo de cartógrafo |
title |
Um corpo de cartógrafo |
spellingShingle |
Um corpo de cartógrafo Liberman, Flávia [UNIFESP] Body Cartography Education Corpo Cartografia Formação |
title_short |
Um corpo de cartógrafo |
title_full |
Um corpo de cartógrafo |
title_fullStr |
Um corpo de cartógrafo |
title_full_unstemmed |
Um corpo de cartógrafo |
title_sort |
Um corpo de cartógrafo |
author |
Liberman, Flávia [UNIFESP] |
author_facet |
Liberman, Flávia [UNIFESP] Lima, Elizabeth Maria Freire De Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Elizabeth Maria Freire De Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Liberman, Flávia [UNIFESP] Lima, Elizabeth Maria Freire De Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Body Cartography Education Corpo Cartografia Formação |
topic |
Body Cartography Education Corpo Cartografia Formação |
description |
Cartography has been discussed in Brazil as a research method that makes the assumption of methodological reversal, in which the research path is set prior to the goals that are to be attained. This text seeks to contribute to the discussions on the education for cartographers, considering that to conduct research from a cartographic perspective requires a body that mobilizes certain qualities such as attention, presence, availability and sensitivity, among others. By bringing our experience of theory and practice closer to the thinking of authors with links to the philosophy of difference and Keleman and Favre’s ideas on topics involving the body, it was sought to systematize some guides for constructing a body for cartographers, which could guide research, professional practice and the teaching-learning process. Over the course of this text, we have sought to consider the construction of devices that can promote meetings formed by affections and events. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-14T13:47:30Z 2015-06-14T13:47:30Z 2015-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0284 Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 19, n. 52, p. 183-194, 2015. 10.1590/1807-57622014.0284 S1414-32832015000100183.pdf 1414-3283 S1414-32832015000100183 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8791 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0284 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8791 |
identifier_str_mv |
Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 19, n. 52, p. 183-194, 2015. 10.1590/1807-57622014.0284 S1414-32832015000100183.pdf 1414-3283 S1414-32832015000100183 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Interface - Comunicação, Saúde, Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
183-194 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268294061883392 |