Uso do ultra-som para guiar a punção venosa periférica em crianças: significado para a enfermeira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Mariana Cristina Kabakura Do
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Pettengill, Myriam Aparecida Mandetta [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
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DOI: 10.1590/S0103-21002010000400005
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002010000400005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5452
Resumo: OBJECTIVE: To understand the meaning of technological innovations applied in pediatric nurse, such as ultrasound to guide peripheral venipuncture in hospitalized children. METHODS: It is a descriptive and qualitative research conducted in a pediatric surgery unit of a teaching hospital, in the city of São Paulo. Semi-structured interviews were conducted with eight nurses. The qualitative content analysis was utilized to guide the collection and analysis of data. RESULTS: The analysis identified that the challenge weas the element that motivated the nurse to promote their adaptation to technological innovation in their practice. CONCLUSION: It is necessary to invest in studies to help broaden the understanding of this process to stimulate the development, implementation and use of changes in current professional practice.
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spelling Uso do ultra-som para guiar a punção venosa periférica em crianças: significado para a enfermeiraUsing ultrasound to guide peripheral venipuncture in children: the importance of the technique for nursesUso de ultrasonido para guiar la punción venosa periférica en niños: significado para la enfermeraTechnologyDiffusion of innovationsUltrasonicsCatheterization, peripheralDifusão de inovaçãoTecnologiaUltrassomCateterismo periféricoOBJECTIVE: To understand the meaning of technological innovations applied in pediatric nurse, such as ultrasound to guide peripheral venipuncture in hospitalized children. METHODS: It is a descriptive and qualitative research conducted in a pediatric surgery unit of a teaching hospital, in the city of São Paulo. Semi-structured interviews were conducted with eight nurses. The qualitative content analysis was utilized to guide the collection and analysis of data. RESULTS: The analysis identified that the challenge weas the element that motivated the nurse to promote their adaptation to technological innovation in their practice. CONCLUSION: It is necessary to invest in studies to help broaden the understanding of this process to stimulate the development, implementation and use of changes in current professional practice.OBJETIVO: Comprender el significado de una aplicación de innovación tecnológica para la enfermera pediatra, como es el caso de ultrasonido utilizado guiar la punción venosa periférica en niños hospitalizados. MÉTODOS: Se trata de una investigación descriptiva de abordaje cualitativo, realizada en una unidad de cirugía pediátrica en un hospital vinculado a la enseñanza, en la ciudad de São Paulo. Fueron realizadas entrevistas semiestructuradas con ocho enfermeras. El análisis cualitativo de contenido fue aplicado para guiar la recolección y análisis de los datos. RESULTADOS: El análisis permitió identificar que el desafío es el elemento que motiva a la enfermera a promover la adaptación a la innovación tecnológica en su práctica. CONCLUSIÓN: Es necesario realizar inversiones en estudios que ayuden a ampliar la comprensión de ese proceso, a fin de estimular el desarrollo, la aplicación y la utilización de las innovaciones en lo cotidiano profesional.OBJETIVO: Compreender o significado da aplicação de inovação tecnológica para a enfermeira pediatra, como o ultra-som para guiar a punção venosa periférica em crianças hospitalizadas. MÉTODOS: Pesquisa descritiva de abordagem qualitativa realizada em uma unidade de cirurgia pediátrica de um hospital vinculado ao ensino, na cidade de São Paulo. Foram realizadas entrevistas semi-estruturadas com oito enfermeiras. A análise qualitativa de conteúdo foi aplicada para guiar a coleta e análise dos dados. RESULTADOS: A análise permitiu identificar que o desafio é o elemento motivador da enfermeira para promover sua adaptação à inovação tecnológica em sua prática. CONCLUSÃO: É necessário investir em estudos que ajudem a ampliar a compreensão desse processo, de maneira a estimular o desenvolvimento, a aplicação e a utilização das mudanças no cotidiano profissional.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOEscola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Amaral, Mariana Cristina Kabakura DoPettengill, Myriam Aparecida Mandetta [UNIFESP]2015-06-14T13:41:22Z2015-06-14T13:41:22Z2010-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion472-478application/pdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002010000400005Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 23, n. 4, p. 472-478, 2010.10.1590/S0103-21002010000400005S0103-21002010000400005-en.pdfS0103-21002010000400005-pt.pdf0103-2100S0103-21002010000400005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5452WOS:000283388100005ark:/48912/0013000006m4sporActa Paulista de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T19:14:01Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5452Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:01:15.797801Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
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