O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP], Perissinoto, Jacy [UNIFESP], Osborn, Ellen [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000021
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5222
Resumo: PURPOSE: to check the capacity of story retelling in children with PDD. METHODS: the sample consisted of four verbal boys, 5 to 10-year old, diagnosed in multidisciplinary team with PDD and attended in the Department of Speech Therapy of the Federal University of São Paulo. For analyzing the linguistic performance, we used the history The crow and the doves, proposed by Golden, reviewed / adapted by Antunes et. al. This story should be individually reproduced by each child after researcher's narrative. The recount was analyzed in a quantitative way, through the number of reproduced units (14 in the total) correctly by each child. And in a qualitative way, through the observation of the recall of the central themes and presence of distortions. RESULTS: we verified that the number of reproduced items was 7 in average. However, it is interesting to note that nor all units considered central themes had been retold. None of the children made repetition and inversion. CONCLUSION: the results suggest that textual memory ability evidenced by story reproduction is not enough to assure comprehension, because some items are absent in thecentral themes retold by the subjects.
id UFSP_55a7077eee3f05d9c6f0ea40e19efb43
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5222
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminarRetelling a story in autistic spectrum children: a preliminary studyAutistic DisorderAsperger SyndromeMemoryComprehensionTranstorno AutísticoSíndrome de AspergerMemóriaCompreensãoPURPOSE: to check the capacity of story retelling in children with PDD. METHODS: the sample consisted of four verbal boys, 5 to 10-year old, diagnosed in multidisciplinary team with PDD and attended in the Department of Speech Therapy of the Federal University of São Paulo. For analyzing the linguistic performance, we used the history The crow and the doves, proposed by Golden, reviewed / adapted by Antunes et. al. This story should be individually reproduced by each child after researcher's narrative. The recount was analyzed in a quantitative way, through the number of reproduced units (14 in the total) correctly by each child. And in a qualitative way, through the observation of the recall of the central themes and presence of distortions. RESULTS: we verified that the number of reproduced items was 7 in average. However, it is interesting to note that nor all units considered central themes had been retold. None of the children made repetition and inversion. CONCLUSION: the results suggest that textual memory ability evidenced by story reproduction is not enough to assure comprehension, because some items are absent in thecentral themes retold by the subjects.RESUMO OBJETIVO: verificar a habilidade de crianças diagnosticadas como autistas ou com Síndrome de Asperger em recontar uma história. MÉTODOS: foram avaliados quatro meninos verbais, com idade entre cinco e dez anos, diagnosticados por equipe multidisciplinar com Autismo Infantil (2) e Síndrome de Asperger (2) e atendidos no Laboratório de Investigação Fonoaudiológica - Transtornos Globais do Desenvolvimento - Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Foi utilizada a história Urubu e as pombas, proposta por Golden revisada e adaptada por Antunes e col, que deveria ser reproduzida após a narrativa realizada pela avaliadora. A análise do desempenho lingüístico foi dividida em quantitativa através do número total de sentenças (nodos) reproduzidas (14 no total), e qualitativa pelo reconto dos temas centrais da história e a ocorrência de distorções (as alterações que podem ocorrer no reconto da história). RESULTADOS: foi verificado que o número de sentenças reproduzidas foi sete, em média. No entanto, é interessante notar que nem todos os nodos considerados tema central foram recontados. CONCLUSÃO: os resultados sugerem que a habilidade de memória textual evidenciada nos índices de reprodução das orações não foi suficiente para garantir compreensão da história, dada ausência de alguns nodos dos temas centrais no reconto realizado pelos sujeitos.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP Departamento de Fonoaudiologia Laboratório de Investigação Fonoaudiológica de Linguagem nos Transtornos Globais do DesenvolvimentoUNIFESP Departamento de FonoaudiologiaUNIFESP, Depto. de Fonoaudiologia Laboratório de Investigação Fonoaudiológica de Linguagem nos Transtornos Globais do DesenvolvimentoUNIFESP, Depto. de FonoaudiologiaSciELOCEFAC Saúde e EducaçãoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP]Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP]Perissinoto, Jacy [UNIFESP]Osborn, Ellen [UNIFESP]2015-06-14T13:41:08Z2015-06-14T13:41:08Z2009-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion417-422application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000021Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 11, n. 3, p. 417-422, 2009.10.1590/S1516-18462009005000021S1516-18462009000300008.pdf1516-1846S1516-18462009000300008http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5222porRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T18:07:39Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5222Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T18:07:39Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar
Retelling a story in autistic spectrum children: a preliminary study
title O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar
spellingShingle O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar
Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP]
Autistic Disorder
Asperger Syndrome
Memory
Comprehension
Transtorno Autístico
Síndrome de Asperger
Memória
Compreensão
title_short O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar
title_full O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar
title_fullStr O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar
title_full_unstemmed O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar
title_sort O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar
author Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP]
author_facet Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP]
Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP]
Perissinoto, Jacy [UNIFESP]
Osborn, Ellen [UNIFESP]
author_role author
author2 Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP]
Perissinoto, Jacy [UNIFESP]
Osborn, Ellen [UNIFESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP]
Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP]
Perissinoto, Jacy [UNIFESP]
Osborn, Ellen [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Autistic Disorder
Asperger Syndrome
Memory
Comprehension
Transtorno Autístico
Síndrome de Asperger
Memória
Compreensão
topic Autistic Disorder
Asperger Syndrome
Memory
Comprehension
Transtorno Autístico
Síndrome de Asperger
Memória
Compreensão
description PURPOSE: to check the capacity of story retelling in children with PDD. METHODS: the sample consisted of four verbal boys, 5 to 10-year old, diagnosed in multidisciplinary team with PDD and attended in the Department of Speech Therapy of the Federal University of São Paulo. For analyzing the linguistic performance, we used the history The crow and the doves, proposed by Golden, reviewed / adapted by Antunes et. al. This story should be individually reproduced by each child after researcher's narrative. The recount was analyzed in a quantitative way, through the number of reproduced units (14 in the total) correctly by each child. And in a qualitative way, through the observation of the recall of the central themes and presence of distortions. RESULTS: we verified that the number of reproduced items was 7 in average. However, it is interesting to note that nor all units considered central themes had been retold. None of the children made repetition and inversion. CONCLUSION: the results suggest that textual memory ability evidenced by story reproduction is not enough to assure comprehension, because some items are absent in thecentral themes retold by the subjects.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-01
2015-06-14T13:41:08Z
2015-06-14T13:41:08Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000021
Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 11, n. 3, p. 417-422, 2009.
10.1590/S1516-18462009005000021
S1516-18462009000300008.pdf
1516-1846
S1516-18462009000300008
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5222
url http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000021
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5222
identifier_str_mv Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 11, n. 3, p. 417-422, 2009.
10.1590/S1516-18462009005000021
S1516-18462009000300008.pdf
1516-1846
S1516-18462009000300008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista CEFAC
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 417-422
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEFAC Saúde e Educação
publisher.none.fl_str_mv CEFAC Saúde e Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268382662361088