O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000021 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5222 |
Resumo: | PURPOSE: to check the capacity of story retelling in children with PDD. METHODS: the sample consisted of four verbal boys, 5 to 10-year old, diagnosed in multidisciplinary team with PDD and attended in the Department of Speech Therapy of the Federal University of São Paulo. For analyzing the linguistic performance, we used the history The crow and the doves, proposed by Golden, reviewed / adapted by Antunes et. al. This story should be individually reproduced by each child after researcher's narrative. The recount was analyzed in a quantitative way, through the number of reproduced units (14 in the total) correctly by each child. And in a qualitative way, through the observation of the recall of the central themes and presence of distortions. RESULTS: we verified that the number of reproduced items was 7 in average. However, it is interesting to note that nor all units considered central themes had been retold. None of the children made repetition and inversion. CONCLUSION: the results suggest that textual memory ability evidenced by story reproduction is not enough to assure comprehension, because some items are absent in thecentral themes retold by the subjects. |
id |
UFSP_55a7077eee3f05d9c6f0ea40e19efb43 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5222 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminarRetelling a story in autistic spectrum children: a preliminary studyAutistic DisorderAsperger SyndromeMemoryComprehensionTranstorno AutísticoSíndrome de AspergerMemóriaCompreensãoPURPOSE: to check the capacity of story retelling in children with PDD. METHODS: the sample consisted of four verbal boys, 5 to 10-year old, diagnosed in multidisciplinary team with PDD and attended in the Department of Speech Therapy of the Federal University of São Paulo. For analyzing the linguistic performance, we used the history The crow and the doves, proposed by Golden, reviewed / adapted by Antunes et. al. This story should be individually reproduced by each child after researcher's narrative. The recount was analyzed in a quantitative way, through the number of reproduced units (14 in the total) correctly by each child. And in a qualitative way, through the observation of the recall of the central themes and presence of distortions. RESULTS: we verified that the number of reproduced items was 7 in average. However, it is interesting to note that nor all units considered central themes had been retold. None of the children made repetition and inversion. CONCLUSION: the results suggest that textual memory ability evidenced by story reproduction is not enough to assure comprehension, because some items are absent in thecentral themes retold by the subjects.RESUMO OBJETIVO: verificar a habilidade de crianças diagnosticadas como autistas ou com Síndrome de Asperger em recontar uma história. MÉTODOS: foram avaliados quatro meninos verbais, com idade entre cinco e dez anos, diagnosticados por equipe multidisciplinar com Autismo Infantil (2) e Síndrome de Asperger (2) e atendidos no Laboratório de Investigação Fonoaudiológica - Transtornos Globais do Desenvolvimento - Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Foi utilizada a história Urubu e as pombas, proposta por Golden revisada e adaptada por Antunes e col, que deveria ser reproduzida após a narrativa realizada pela avaliadora. A análise do desempenho lingüístico foi dividida em quantitativa através do número total de sentenças (nodos) reproduzidas (14 no total), e qualitativa pelo reconto dos temas centrais da história e a ocorrência de distorções (as alterações que podem ocorrer no reconto da história). RESULTADOS: foi verificado que o número de sentenças reproduzidas foi sete, em média. No entanto, é interessante notar que nem todos os nodos considerados tema central foram recontados. CONCLUSÃO: os resultados sugerem que a habilidade de memória textual evidenciada nos índices de reprodução das orações não foi suficiente para garantir compreensão da história, dada ausência de alguns nodos dos temas centrais no reconto realizado pelos sujeitos.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP Departamento de Fonoaudiologia Laboratório de Investigação Fonoaudiológica de Linguagem nos Transtornos Globais do DesenvolvimentoUNIFESP Departamento de FonoaudiologiaUNIFESP, Depto. de Fonoaudiologia Laboratório de Investigação Fonoaudiológica de Linguagem nos Transtornos Globais do DesenvolvimentoUNIFESP, Depto. de FonoaudiologiaSciELOCEFAC Saúde e EducaçãoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP]Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP]Perissinoto, Jacy [UNIFESP]Osborn, Ellen [UNIFESP]2015-06-14T13:41:08Z2015-06-14T13:41:08Z2009-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion417-422application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000021Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 11, n. 3, p. 417-422, 2009.10.1590/S1516-18462009005000021S1516-18462009000300008.pdf1516-1846S1516-18462009000300008http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5222porRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T18:07:39Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5222Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T18:07:39Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar Retelling a story in autistic spectrum children: a preliminary study |
title |
O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar |
spellingShingle |
O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP] Autistic Disorder Asperger Syndrome Memory Comprehension Transtorno Autístico Síndrome de Asperger Memória Compreensão |
title_short |
O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar |
title_full |
O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar |
title_fullStr |
O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar |
title_full_unstemmed |
O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar |
title_sort |
O reconto de histórias em crianças do espectro autístico: um estudo preliminar |
author |
Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP] |
author_facet |
Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP] Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP] Perissinoto, Jacy [UNIFESP] Osborn, Ellen [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP] Perissinoto, Jacy [UNIFESP] Osborn, Ellen [UNIFESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lira, Juliana Onofre De [UNIFESP] Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP] Perissinoto, Jacy [UNIFESP] Osborn, Ellen [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autistic Disorder Asperger Syndrome Memory Comprehension Transtorno Autístico Síndrome de Asperger Memória Compreensão |
topic |
Autistic Disorder Asperger Syndrome Memory Comprehension Transtorno Autístico Síndrome de Asperger Memória Compreensão |
description |
PURPOSE: to check the capacity of story retelling in children with PDD. METHODS: the sample consisted of four verbal boys, 5 to 10-year old, diagnosed in multidisciplinary team with PDD and attended in the Department of Speech Therapy of the Federal University of São Paulo. For analyzing the linguistic performance, we used the history The crow and the doves, proposed by Golden, reviewed / adapted by Antunes et. al. This story should be individually reproduced by each child after researcher's narrative. The recount was analyzed in a quantitative way, through the number of reproduced units (14 in the total) correctly by each child. And in a qualitative way, through the observation of the recall of the central themes and presence of distortions. RESULTS: we verified that the number of reproduced items was 7 in average. However, it is interesting to note that nor all units considered central themes had been retold. None of the children made repetition and inversion. CONCLUSION: the results suggest that textual memory ability evidenced by story reproduction is not enough to assure comprehension, because some items are absent in thecentral themes retold by the subjects. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-09-01 2015-06-14T13:41:08Z 2015-06-14T13:41:08Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000021 Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 11, n. 3, p. 417-422, 2009. 10.1590/S1516-18462009005000021 S1516-18462009000300008.pdf 1516-1846 S1516-18462009000300008 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5222 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000021 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5222 |
identifier_str_mv |
Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 11, n. 3, p. 417-422, 2009. 10.1590/S1516-18462009005000021 S1516-18462009000300008.pdf 1516-1846 S1516-18462009000300008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista CEFAC |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
417-422 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEFAC Saúde e Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
CEFAC Saúde e Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268382662361088 |