A Ressignificação Nipônica Na Casa Da Cerâmica Nakatani
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5360882 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49974 |
Resumo: | This research is a study about the Japanese-Brazilian ceramics based on the production of Issei Akinori Nakatani in the Casa da Cerâmica Nakatani, founded by the artist in 1978 in Mogi das Cruzes, state of São Paulo. Given the context of Japanese immigration to Brazil and the differences between two countries, the ceramist’s works stand up in the art circuit due to the coexistence of Japanese and Mesoamerican cultures in this criations. At the same time the Casa’s production is recognized for its care and dedication in maintaining the more traditional values involved in the Japanese ceramics production (such as the firing process done in noborigama wood kiln, obtaining materials from natural resources, among others), its objects have Mesoamerican aesthetic characteristics due to the imagistic references acquired by the artist during his travels through South America. During the research, it had been explored how Japanese values involved in ceramic production were preserved in Brazil and how the adaptation process contributed to their maintenance, as well as its reinterpretation through the assimilation of other cultures. This study will be conducted by the fundamental literature, through interviews with the Casa’s members about the production processes, techniques and aesthetic references, their mode of production analysis and their resulting ceramic objects. |
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A Ressignificação Nipônica Na Casa Da Cerâmica NakataniJapanese-Brazilian ArtCeramicsJapanese ImmigrationCultural IdentityCerâmicaImigração JaponesaArte Nipo-BrasileiraIdentidade CulturalThis research is a study about the Japanese-Brazilian ceramics based on the production of Issei Akinori Nakatani in the Casa da Cerâmica Nakatani, founded by the artist in 1978 in Mogi das Cruzes, state of São Paulo. Given the context of Japanese immigration to Brazil and the differences between two countries, the ceramist’s works stand up in the art circuit due to the coexistence of Japanese and Mesoamerican cultures in this criations. At the same time the Casa’s production is recognized for its care and dedication in maintaining the more traditional values involved in the Japanese ceramics production (such as the firing process done in noborigama wood kiln, obtaining materials from natural resources, among others), its objects have Mesoamerican aesthetic characteristics due to the imagistic references acquired by the artist during his travels through South America. During the research, it had been explored how Japanese values involved in ceramic production were preserved in Brazil and how the adaptation process contributed to their maintenance, as well as its reinterpretation through the assimilation of other cultures. This study will be conducted by the fundamental literature, through interviews with the Casa’s members about the production processes, techniques and aesthetic references, their mode of production analysis and their resulting ceramic objects.A presente pesquisa é um estudo sobre a cerâmica nipo-brasileira a partir da produção do issei Akinori Nakatani na Casa da Cerâmica Nakatani, fundada pelo artista em 1978 na cidade de Mogi das Cruzes, interior do Estado de São Paulo. Dado o contexto da imigração japonesa no Brasil e as diferenças entre os dois países, as obras do ceramista destacam-se no circuito artístico devido à coexistência da cultura japonesa e mesoamericana em suas criações. Ao mesmo tempo em que a produção da Casa é reconhecida pelo cuidado e dedicação na manutenção dos valores mais tradicionais envolvidos na produção cerâmica nipônica (como o processo de queima realizado em forno a lenha noborigama, obtenção dos materiais a partir dos recursos que a natureza local oferece, entre outros), seus objetos apresentam características estéticas mesoamericanas devido ao referencial imagético adquirido pelo artista durante suas viagens pela América do Sul. Ao longo da pesquisa, são investigados de que forma os valores nipônicos envolvidos na produção cerâmica foram preservados no Brasil e como o processo de adaptação contribuiu para a sua manutenção, assim como a sua ressignificação através da assimilação de outras culturas. Esse estudo será realizado à luz da literatura fundamental, através de entrevistas com os membros da Casa sobre os processos de produção, referências técnicas e estéticas, análise do modo de produção e seus objetos cerâmicos resultantes.Dados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2017)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Ishiki, Michiko Okano [UNIFESP]Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Delagracia, Giovana Denise [UNIFESP]2019-06-19T14:57:14Z2019-06-19T14:57:14Z2017-09-04info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion0p.application/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=53608822017-0125.pdfMestrado Giovana Delagracia.pdfhttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49974porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-02T15:02:10Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/49974Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-02T15:02:10Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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This research is a study about the Japanese-Brazilian ceramics based on the production of Issei Akinori Nakatani in the Casa da Cerâmica Nakatani, founded by the artist in 1978 in Mogi das Cruzes, state of São Paulo. Given the context of Japanese immigration to Brazil and the differences between two countries, the ceramist’s works stand up in the art circuit due to the coexistence of Japanese and Mesoamerican cultures in this criations. At the same time the Casa’s production is recognized for its care and dedication in maintaining the more traditional values involved in the Japanese ceramics production (such as the firing process done in noborigama wood kiln, obtaining materials from natural resources, among others), its objects have Mesoamerican aesthetic characteristics due to the imagistic references acquired by the artist during his travels through South America. During the research, it had been explored how Japanese values involved in ceramic production were preserved in Brazil and how the adaptation process contributed to their maintenance, as well as its reinterpretation through the assimilation of other cultures. This study will be conducted by the fundamental literature, through interviews with the Casa’s members about the production processes, techniques and aesthetic references, their mode of production analysis and their resulting ceramic objects. |
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