Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000421 https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52608 |
Resumo: | This Master's Research Aims To Understand The Process Of Social Construction Of The Bodies Of Girls And Boys In Child Education, Seeking To Identify Gender Norms And The Ways That Children (Re)Signify Them. It Was Based On An Ethnographic Study With Five-Years Old Children In A Municipal School Of Early Childhood Education In The City Of São Paulo (Emei). How Does The "Being A Girl" And "Being A Boy" Marks The Corporalities Of Children In Early Childhood Education? How Do Girls And Boys Express Gender Normativities In Their Bodies And How Do They Resignify Them? The Research Has The Sociology Of The Childhood, Studies Of Gender, Feminist Studies And Studies Of The Body As The Theoretical Reference. The Research Outcome Reveals That The Gender Norms Present In The Corporalities Of Girls And Boys, Reflected In The Forms Of Clothing, Adornments, Toys And Fantasies Marked By The Socially Established Expectations Of Femininity And Masculinity. It Shows How Small Children, Through Play And Movements, Experience The |
id |
UFSP_803b4bc0215e2617b3a6a3455b7cd4d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/52608 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De GêneroEarly Children EducationGenderCorporalitySociology Of ChildrenChildren's CulturesEducação InfantilSociologia Da InfânciaGêneroCorporalidadesCulturas InfantisThis Master's Research Aims To Understand The Process Of Social Construction Of The Bodies Of Girls And Boys In Child Education, Seeking To Identify Gender Norms And The Ways That Children (Re)Signify Them. It Was Based On An Ethnographic Study With Five-Years Old Children In A Municipal School Of Early Childhood Education In The City Of São Paulo (Emei). How Does The "Being A Girl" And "Being A Boy" Marks The Corporalities Of Children In Early Childhood Education? How Do Girls And Boys Express Gender Normativities In Their Bodies And How Do They Resignify Them? The Research Has The Sociology Of The Childhood, Studies Of Gender, Feminist Studies And Studies Of The Body As The Theoretical Reference. The Research Outcome Reveals That The Gender Norms Present In The Corporalities Of Girls And Boys, Reflected In The Forms Of Clothing, Adornments, Toys And Fantasies Marked By The Socially Established Expectations Of Femininity And Masculinity. It Shows How Small Children, Through Play And Movements, Experience TheEsta Pesquisa De Mestrado Teve Como Objetivo Compreender O Processo De Construção Social Dos Corpos De Meninas E Meninos Na Educação Infantil, Buscando Identificar As Normatividades De Gênero E As Formas Que As Crianças As Ressignificam. Tem Como Base Um Estudo Etnográfico Com Crianças De Cinco Anos De Idade Numa Escola Municipal De Educação Infantil Do Município De São Paulo (Emei), Que Buscou Observar Como O "Ser Menina" E "Ser Menino" Marca As Corporalidades Das Crianças Na Educação Infantil? Como Meninas E Meninos Expressam Em Suas Corporalidades As Normatividades De Gênero E Como As Ressignificam? A Pesquisa Tem Como Referencial Teórico A Sociologia Da Infância, Estudos De Gênero, Estudos Feministas E Estudos Do Corpo. Os Resultados Da Pesquisa Revelam As Normatividades De Gênero Presentes Nas Corporalidades De Meninas E Meninos, Refletidas Nas Formas De Vestimentas, Adornos, Brinquedos E Fantasias Marcados Pelas Expectativas Socialmente Estabelecidas De Feminilidade E Masculinidade. Mostra Como As CrianDados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2018)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Finco, Daniela [UNIFESP]Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Inoue, Laura Tereza De Sa E Benevides [UNIFESP]2020-03-25T12:10:15Z2020-03-25T12:10:15Z2018-08-27info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion153 p.application/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=70004212018-0549.pdfhttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52608porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-02T17:16:27Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/52608Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-02T17:16:27Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero |
title |
Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero |
spellingShingle |
Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero Inoue, Laura Tereza De Sa E Benevides [UNIFESP] Early Children Education Gender Corporality Sociology Of Children Children's Cultures Educação Infantil Sociologia Da Infância Gênero Corporalidades Culturas Infantis |
title_short |
Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero |
title_full |
Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero |
title_fullStr |
Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero |
title_full_unstemmed |
Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero |
title_sort |
Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero |
author |
Inoue, Laura Tereza De Sa E Benevides [UNIFESP] |
author_facet |
Inoue, Laura Tereza De Sa E Benevides [UNIFESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Finco, Daniela [UNIFESP] Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Inoue, Laura Tereza De Sa E Benevides [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early Children Education Gender Corporality Sociology Of Children Children's Cultures Educação Infantil Sociologia Da Infância Gênero Corporalidades Culturas Infantis |
topic |
Early Children Education Gender Corporality Sociology Of Children Children's Cultures Educação Infantil Sociologia Da Infância Gênero Corporalidades Culturas Infantis |
description |
This Master's Research Aims To Understand The Process Of Social Construction Of The Bodies Of Girls And Boys In Child Education, Seeking To Identify Gender Norms And The Ways That Children (Re)Signify Them. It Was Based On An Ethnographic Study With Five-Years Old Children In A Municipal School Of Early Childhood Education In The City Of São Paulo (Emei). How Does The "Being A Girl" And "Being A Boy" Marks The Corporalities Of Children In Early Childhood Education? How Do Girls And Boys Express Gender Normativities In Their Bodies And How Do They Resignify Them? The Research Has The Sociology Of The Childhood, Studies Of Gender, Feminist Studies And Studies Of The Body As The Theoretical Reference. The Research Outcome Reveals That The Gender Norms Present In The Corporalities Of Girls And Boys, Reflected In The Forms Of Clothing, Adornments, Toys And Fantasies Marked By The Socially Established Expectations Of Femininity And Masculinity. It Shows How Small Children, Through Play And Movements, Experience The |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-27 2020-03-25T12:10:15Z 2020-03-25T12:10:15Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000421 2018-0549.pdf https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52608 |
url |
https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000421 https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52608 |
identifier_str_mv |
2018-0549.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
153 p. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268305581539328 |