Ambiente virtual de aprendizagem na educação continuada em enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lúcia Marta Giunta da [UNIFESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Gutiérrez, Maria Gaby Rivero de [UNIFESP], De Domenico, Edvane Birelo Lopes [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002010000500019
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5993
Resumo: This study is a report of a learning experience that had as objective to describe how was structured the virtual learning environment Moodle for training at work. This is a semi-distance education project for controlling a surgical site infection, oriented to the nurses of a university hospital. The study was organized having as a base the interactionist Skopos Model and on humanist principles. The activities were organized on topics aimed at: informing and updating the central aspects of the topic; generating problematization of situations and extend the individual and collective discussion; promoting integration; and encouraging a joint development of a proposal for action. The Moodle resources helped to select the teaching strategies to update knowledge, to generate ideas, and to promote the integration and collective construction of propositions.
id UFSP_904ef9551d2d99ec2199840cc3061207
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5993
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Ambiente virtual de aprendizagem na educação continuada em enfermagemVirtual learning environment in continuing education in nursingAmbiente virtual de aprendizaje en educación continuada en enfermeríaEducation, Nursing, ContinuingDistance educationQuality assurance, Health CareSurgical wound infectionEducação continuada em enfermagemEducação à distânciaGarantia da qualidade dos cuidados de saúdeInfecção da ferida operatóriaThis study is a report of a learning experience that had as objective to describe how was structured the virtual learning environment Moodle for training at work. This is a semi-distance education project for controlling a surgical site infection, oriented to the nurses of a university hospital. The study was organized having as a base the interactionist Skopos Model and on humanist principles. The activities were organized on topics aimed at: informing and updating the central aspects of the topic; generating problematization of situations and extend the individual and collective discussion; promoting integration; and encouraging a joint development of a proposal for action. The Moodle resources helped to select the teaching strategies to update knowledge, to generate ideas, and to promote the integration and collective construction of propositions.Este estudio, del tipo relato de experiencia, tuvo por objetivo describir como el ambiente virtual de enseñanza Moodle, fue estructurado para entrenamiento en el trabajo. Se trata de un proyecto educativo semi-presencial, para control de infección de sitio quirúrgico, dirigido a los enfermeros de un hospital universitario. Fue organizado con base en el Modelo Skopos y basado en los principios interaccionistas y humanistas. Las actividades fueron organizadas en tópicos dirigidos para informar y actualizar los aspectos del tema central, a generar situaciones problematizadoras para ampliar la discusión individual y colectiva, para promover la integración y, para incentivar la elaboración conjunta de una propuesta de acción. Los recursos del Moodle auxiliaron en la elección de estrategias de enseñanza con la finalidad de actualizar, de generar la exposición de ideas y, de promover la integración y la construcción colectiva de proposiciones.Este estudo, dotipo relato de experiência, objetivou escrever como o ambiente virtual de ensino Moodle, foi estruturado para o treinamento em serviço. Trata-se de um projeto educativo semipresencial, para controle de infecção de sítio cirúrgico, direcionado aos enfermeiros de um hospital universitário. Foi organizado com base no Modelo Skopos e baseado nos princípios interacionistas e humanistas. As atividades foram organizadas em tópicos direcionados para informar e atualizar os aspectos do tema central, gerar situações problematizadoras para ampliar a discussão individual e coletiva, promover a integração e incentivar a elaboração conjunta de uma proposta de ação. Os recursos do Moodle auxiliaram na escolha de estratégias de ensino com a finalidade de atualizar, como também de gerar a exposição de ideias, de promover a integração e a construção coletiva de proposições.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Programa de Pós-Graduação em EnfermagemUNIFESP, Programa de Pós-Graduação em EnfermagemSciELOConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Silva, Lúcia Marta Giunta da [UNIFESP]Gutiérrez, Maria Gaby Rivero de [UNIFESP]De Domenico, Edvane Birelo Lopes [UNIFESP]2015-06-14T13:41:56Z2015-06-14T13:41:56Z2010-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion701-704application/pdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002010000500019Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 23, n. 5, p. 701-704, 2010.10.1590/S0103-21002010000500019S0103-21002010000500019-en.pdfS0103-21002010000500019-pt.pdf0103-2100S0103-21002010000500019http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5993WOS:000285739400019porActa Paulista de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T02:23:55Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5993Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-06T02:23:55Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ambiente virtual de aprendizagem na educação continuada em enfermagem
Virtual learning environment in continuing education in nursing
Ambiente virtual de aprendizaje en educación continuada en enfermería
title Ambiente virtual de aprendizagem na educação continuada em enfermagem
spellingShingle Ambiente virtual de aprendizagem na educação continuada em enfermagem
Silva, Lúcia Marta Giunta da [UNIFESP]
Education, Nursing, Continuing
Distance education
Quality assurance, Health Care
Surgical wound infection
Educação continuada em enfermagem
Educação à distância
Garantia da qualidade dos cuidados de saúde
Infecção da ferida operatória
title_short Ambiente virtual de aprendizagem na educação continuada em enfermagem
title_full Ambiente virtual de aprendizagem na educação continuada em enfermagem
title_fullStr Ambiente virtual de aprendizagem na educação continuada em enfermagem
title_full_unstemmed Ambiente virtual de aprendizagem na educação continuada em enfermagem
title_sort Ambiente virtual de aprendizagem na educação continuada em enfermagem
author Silva, Lúcia Marta Giunta da [UNIFESP]
author_facet Silva, Lúcia Marta Giunta da [UNIFESP]
Gutiérrez, Maria Gaby Rivero de [UNIFESP]
De Domenico, Edvane Birelo Lopes [UNIFESP]
author_role author
author2 Gutiérrez, Maria Gaby Rivero de [UNIFESP]
De Domenico, Edvane Birelo Lopes [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lúcia Marta Giunta da [UNIFESP]
Gutiérrez, Maria Gaby Rivero de [UNIFESP]
De Domenico, Edvane Birelo Lopes [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education, Nursing, Continuing
Distance education
Quality assurance, Health Care
Surgical wound infection
Educação continuada em enfermagem
Educação à distância
Garantia da qualidade dos cuidados de saúde
Infecção da ferida operatória
topic Education, Nursing, Continuing
Distance education
Quality assurance, Health Care
Surgical wound infection
Educação continuada em enfermagem
Educação à distância
Garantia da qualidade dos cuidados de saúde
Infecção da ferida operatória
description This study is a report of a learning experience that had as objective to describe how was structured the virtual learning environment Moodle for training at work. This is a semi-distance education project for controlling a surgical site infection, oriented to the nurses of a university hospital. The study was organized having as a base the interactionist Skopos Model and on humanist principles. The activities were organized on topics aimed at: informing and updating the central aspects of the topic; generating problematization of situations and extend the individual and collective discussion; promoting integration; and encouraging a joint development of a proposal for action. The Moodle resources helped to select the teaching strategies to update knowledge, to generate ideas, and to promote the integration and collective construction of propositions.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-01
2015-06-14T13:41:56Z
2015-06-14T13:41:56Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002010000500019
Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 23, n. 5, p. 701-704, 2010.
10.1590/S0103-21002010000500019
S0103-21002010000500019-en.pdf
S0103-21002010000500019-pt.pdf
0103-2100
S0103-21002010000500019
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5993
WOS:000285739400019
url http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002010000500019
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5993
identifier_str_mv Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 23, n. 5, p. 701-704, 2010.
10.1590/S0103-21002010000500019
S0103-21002010000500019-en.pdf
S0103-21002010000500019-pt.pdf
0103-2100
S0103-21002010000500019
WOS:000285739400019
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Acta Paulista de Enfermagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 701-704
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
publisher.none.fl_str_mv Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268328249655296