A dança contemporânea do Ballet Stagium e do Teatro de São Paulo: experiências artístico-políticas no Brasil (1971-1978)
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9571839 https://hdl.handle.net/11600/64913 |
Resumo: | The dissertation main objective was to analyze the political-artistic experiences of the dance companies Ballet Stagium and Teatro de Dança de São Paulo from 1971 to 1978.Both artistic groups, during the military dictatorship period in Brazil, saw in the contemporary dance art, the possibility of manifesting themselves politically through the choreographic compositions production and presentation that brought in their thematic social and political nature plots. Therefore, through the description and analysis of the choreographic compositions Diadorim (1972), Dona Maria I: a rainha louca (1974), Quebradas do Mundaréu (1975), Allegro Ma Non Troppo (1975) and Kuarup (1977) and reports of certain artists who danced in these companies during this period, it became possible to understand how in the middle of the military regime, two artistic groups acted politically, using contemporary dance shows as a political manifestation form. During the research process we also realized that the press had a fundamental role for the circulation of information about the Ballet Stagium and the Teatro de Dança de São Paulo, so we aimed to start in this dissertation a study that sought to bring criticism and written newspaper articles during the seventies about the analyzed shows, and then verify how the choreographic proposals from both companies were disseminated to the population through the press. |
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A dança contemporânea do Ballet Stagium e do Teatro de São Paulo: experiências artístico-políticas no Brasil (1971-1978)MemoryMilitary DictatorshipArtDanceManifestationPoliticsMemóriaDitadura MilitarArteDançaManifestaçãoPolíticaThe dissertation main objective was to analyze the political-artistic experiences of the dance companies Ballet Stagium and Teatro de Dança de São Paulo from 1971 to 1978.Both artistic groups, during the military dictatorship period in Brazil, saw in the contemporary dance art, the possibility of manifesting themselves politically through the choreographic compositions production and presentation that brought in their thematic social and political nature plots. Therefore, through the description and analysis of the choreographic compositions Diadorim (1972), Dona Maria I: a rainha louca (1974), Quebradas do Mundaréu (1975), Allegro Ma Non Troppo (1975) and Kuarup (1977) and reports of certain artists who danced in these companies during this period, it became possible to understand how in the middle of the military regime, two artistic groups acted politically, using contemporary dance shows as a political manifestation form. During the research process we also realized that the press had a fundamental role for the circulation of information about the Ballet Stagium and the Teatro de Dança de São Paulo, so we aimed to start in this dissertation a study that sought to bring criticism and written newspaper articles during the seventies about the analyzed shows, and then verify how the choreographic proposals from both companies were disseminated to the population through the press.A presente dissertação teve como objetivo central analisar as experiências político-artísticas das companhias de dança Ballet Stagium e Teatro de Dança de São Paulo durante o período de 1971 a 1978. Ambos os grupos artísticos, durante o período da ditadura militar no Brasil, enxergaram na arte da dança contemporânea a possibilidade de se manifestar politicamente por meio da produção e da apresentação de composições coreográficas que traziam em seus enredos coreográficos temáticas de caráter político/social. Portanto, por meio da descrição e análise das composições coreográficas Diadorim (1972), Dona Maria I: a rainha louca (1974) Quebradas do Mundaréu (1975), Allegro Ma Non Troppo (1975) e Kuarup (1977) e relatos de determinados artistas que dançaram nestas companhias durante a temporalidade delimitada, tornou-se possível compreender como em pleno regime militar dois grupos artísticos atuaram politicamente, utilizando espetáculos de dança contemporânea como formas de manifestação política. Durante o processo de pesquisa, percebemos que a imprensa teve um papel fundamental para a circulação de informações sobre o Ballet Stagium e o Teatro de Dança de São Paulo, portanto, tivemos como objetivo iniciar nesta dissertação um estudo que buscou trazer críticas e matérias de jornal escritas durante os anos 70 sobre os espetáculos analisados, para, então, verificar como as propostas coreográficas de ambas companhias foram difundidas para a população por meio da imprensa.Dados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2020)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Toledo, Edilene Teresinha [UNIFESP]Universidade Federal de São PauloVeloso Junior, Carlos De Moura [UNIFESP]2022-07-25T14:20:39Z2022-07-25T14:20:39Z2020-02-27info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion141 p.application/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9571839CARLOS DE MOURA VELOSO JUNIOR.pdfhttps://hdl.handle.net/11600/64913porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-27T04:27:01Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/64913Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-27T04:27:01Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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