Alberto Torres e a Educação: (1890-1917)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Thaís de [UNIFESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
dARK ID: ark:/48912/0013000012b25
Texto Completo: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/67883
Resumo: This research aims to identify the aspects related to education in the present social and political thought of Alberto Torres. In this proposal we seek to understand the concept of education, expressed in his writings and what role in this education project (re) organization policy proposed by Torres in the early twentieth century. From this interpretive panorama, set for this study three areas of research aimed at developing an analysis of representations of education expressed by Alberto Torres. For it will resume some considerations about the field of study - and debate - formed by the work and by the figure of Torres, which permeates various contexts and approaches throughout the twentieth century. Away from the pretense to account for this field will be displayed as the main paths traveled by studies in order to locate our analysis. The second axis passes the observation of written Alberto Torres, taken here as their production - written, between 1900 and 1917, selected by relevance to understand their educational representations. Thus, not only treat their books. In the last axis is intended to identify what can be interpreted as a program and / or an educational policy designed by Alberto Torres for the Brazilian society of the early twentieth century.
id UFSP_9388acf9c79e4bf8c66dd3b91ab83a6f
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/67883
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Alberto Torres e a Educação: (1890-1917)Alberto Torres and Education: (1890-1917)Alberto TorresEducationPolitical organizationAlberto TorresEducaçãoOrganização políticaThis research aims to identify the aspects related to education in the present social and political thought of Alberto Torres. In this proposal we seek to understand the concept of education, expressed in his writings and what role in this education project (re) organization policy proposed by Torres in the early twentieth century. From this interpretive panorama, set for this study three areas of research aimed at developing an analysis of representations of education expressed by Alberto Torres. For it will resume some considerations about the field of study - and debate - formed by the work and by the figure of Torres, which permeates various contexts and approaches throughout the twentieth century. Away from the pretense to account for this field will be displayed as the main paths traveled by studies in order to locate our analysis. The second axis passes the observation of written Alberto Torres, taken here as their production - written, between 1900 and 1917, selected by relevance to understand their educational representations. Thus, not only treat their books. In the last axis is intended to identify what can be interpreted as a program and / or an educational policy designed by Alberto Torres for the Brazilian society of the early twentieth century.A presente pesquisa visa identificar os aspectos relacionados à educação presentes no pensamento político e social de Alberto Torres. Nessa proposta buscamos compreender o conceito de educação, expresso em seus escritos e qual o papel dessa educação no projeto de (re)organização política proposto por Alberto Torres no início do século XX. Partindo desse panorama interpretativo, estabelecemos para esse estudo três eixos de investigação, objetivando o desenvolvimento de uma análise das representações sobre educação expressas por Alberto Torres. Para isso serão retomadas algumas considerações acerca do campo de estudo – e debate – conformado pela obra e pela figura de Torres, que perpassa vários contextos e abordagens ao longo do século XX. Longe da pretensão de dar conta desse campo, serão indicadas os principais caminhos já percorridos pelos estudos afim de localizarmos nossa análise. O segundo eixo passa à observação dos escrito de Alberto Torres, tomados aqui como sua produção – escrita- entre 1900 e 1917, selecionada pela relevância para se compreender o suas representações educacionais. Desse modo, não trataremos apenas de seus livros. No último eixo pretende-se identificar o que é possível interpretar como um programa e/ ou uma política educacional projetada por Alberto Torres para a sociedade brasileira do início do século XX.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Toledo, Maria Rita de Almeida [UNIFESP]http://lattes.cnpq.br/0174591208393017Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Melo, Thaís de [UNIFESP]2023-06-07T12:58:35Z2023-06-07T12:58:35Z2013info:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion91 p.MELO,Thaís de. Alberto Torres e a Educação: (1890-1917). Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado e Licenciatura em História) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Guarulhos, 2013.Monografia Thaís de Melo. Alberto Torres e a Educação.pdfhttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/67883ark:/48912/0013000012b25porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-05-07T15:34:52Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/67883Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:51:18.712627Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Alberto Torres e a Educação: (1890-1917)
Alberto Torres and Education: (1890-1917)
title Alberto Torres e a Educação: (1890-1917)
spellingShingle Alberto Torres e a Educação: (1890-1917)
Melo, Thaís de [UNIFESP]
Alberto Torres
Education
Political organization
Alberto Torres
Educação
Organização política
title_short Alberto Torres e a Educação: (1890-1917)
title_full Alberto Torres e a Educação: (1890-1917)
title_fullStr Alberto Torres e a Educação: (1890-1917)
title_full_unstemmed Alberto Torres e a Educação: (1890-1917)
title_sort Alberto Torres e a Educação: (1890-1917)
author Melo, Thaís de [UNIFESP]
author_facet Melo, Thaís de [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Toledo, Maria Rita de Almeida [UNIFESP]
http://lattes.cnpq.br/0174591208393017
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Thaís de [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Alberto Torres
Education
Political organization
Alberto Torres
Educação
Organização política
topic Alberto Torres
Education
Political organization
Alberto Torres
Educação
Organização política
description This research aims to identify the aspects related to education in the present social and political thought of Alberto Torres. In this proposal we seek to understand the concept of education, expressed in his writings and what role in this education project (re) organization policy proposed by Torres in the early twentieth century. From this interpretive panorama, set for this study three areas of research aimed at developing an analysis of representations of education expressed by Alberto Torres. For it will resume some considerations about the field of study - and debate - formed by the work and by the figure of Torres, which permeates various contexts and approaches throughout the twentieth century. Away from the pretense to account for this field will be displayed as the main paths traveled by studies in order to locate our analysis. The second axis passes the observation of written Alberto Torres, taken here as their production - written, between 1900 and 1917, selected by relevance to understand their educational representations. Thus, not only treat their books. In the last axis is intended to identify what can be interpreted as a program and / or an educational policy designed by Alberto Torres for the Brazilian society of the early twentieth century.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2023-06-07T12:58:35Z
2023-06-07T12:58:35Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MELO,Thaís de. Alberto Torres e a Educação: (1890-1917). Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado e Licenciatura em História) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Guarulhos, 2013.
Monografia Thaís de Melo. Alberto Torres e a Educação.pdf
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/67883
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/48912/0013000012b25
identifier_str_mv MELO,Thaís de. Alberto Torres e a Educação: (1890-1917). Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado e Licenciatura em História) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Guarulhos, 2013.
Monografia Thaís de Melo. Alberto Torres e a Educação.pdf
ark:/48912/0013000012b25
url https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/67883
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 91 p.
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1818602555678130176