Tutoria acadêmica do Projeto Mais Médicos para o Brasil em Santa Catarina: perspectiva ético-política
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015219.15442016 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/51076 |
Resumo: | This study aims to identify the fundamentals that drive the academic tutorship of the Mais Medicos para o Brasil (More Doctors for Brazil) project in Santa Catarina, based on the unit of analysis entitled values achieved. It is an exploratory and comprehensive study carried out in 2015, with tutors of the State of Santa Catarina, decentralized reference professionals of the Education and Health Ministries, and key reference professionals of the Education Ministry. Focus groups were used as the instrument for collection of data, through semi-structured interview. Based on the category Emergency care as a force of innovation in the Mais Medicos Program, the analysis was conducted from an ethical-political approach. Three fundamentals emerged: 'Putting out fires', 'Qualification of the Project', and 'the procedural point of view'. It was concluded that academic tutorship of the productive activities of doctors in emergency care is not an isolated pedagogical approach, since it is a part and a consequence of the historic development of the theory and of the practice. The activity corresponds, dialectically, to movements of rupture, resistance, emancipation and also requires collective reflection about the values chosen and achieved in the acts of decision. |
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Tutoria acadêmica do Projeto Mais Médicos para o Brasil em Santa Catarina: perspectiva ético-políticaAcademic tutorship of the Mais Medicos para o Brasil (More Doctors to Brazil) Project in Santa Catarina: the ethical-political viewpointBasic health careBioethicsTutorshipMedical careAtenção básicaBioéticaTutoriaCuidados médicosThis study aims to identify the fundamentals that drive the academic tutorship of the Mais Medicos para o Brasil (More Doctors for Brazil) project in Santa Catarina, based on the unit of analysis entitled values achieved. It is an exploratory and comprehensive study carried out in 2015, with tutors of the State of Santa Catarina, decentralized reference professionals of the Education and Health Ministries, and key reference professionals of the Education Ministry. Focus groups were used as the instrument for collection of data, through semi-structured interview. Based on the category Emergency care as a force of innovation in the Mais Medicos Program, the analysis was conducted from an ethical-political approach. Three fundamentals emerged: 'Putting out fires', 'Qualification of the Project', and 'the procedural point of view'. It was concluded that academic tutorship of the productive activities of doctors in emergency care is not an isolated pedagogical approach, since it is a part and a consequence of the historic development of the theory and of the practice. The activity corresponds, dialectically, to movements of rupture, resistance, emancipation and also requires collective reflection about the values chosen and achieved in the acts of decision.O estudo teve por objetivo identificar os fundamentos que conduzem a tutoria acadêmica do Projeto Mais Médicos para o Brasil em Santa Catarina, a partir da unidade de análise “valores realizados”. Trata-se de um estudo exploratório e compreensivo realizado, em 2015, com tutores catarinenses, profissionais de referência descentralizados dos Ministérios da Educação e da Saúde e profissionais de referência técnica do Ministério da Educação. Utilizou-se como instrumentos de coleta de dados entrevista semiestruturada e grupo focal. Com base na categoria Provimento emergencial como força inovadora da operação cultural Programa Mais Médicos, a análise foi conduzida pelo método ético-político. Revelaram-se três fundamentos: apagar incêndios, qualificação do Projeto e perspectiva processual. Concluiu-se que a tutoria acadêmica das atividades produtivas de médicos do provimento emergencial não corresponde a um enfrentamento pedagógico isolado, pois é parte e consequência do desenvolvimento histórico da teoria e da prática. A atividade corresponde dialeticamente a movimentos de ruptura, resistência, emancipação e não prescinde da reflexão coletiva sobre os valores eleitos e realizados no agir deliberativo.Univ Vale Itajai, R Uruguai 402, BR-88302202 Itajai, SC, BrazilUniv Fed Sao Paulo, Sao Paulo, SP, BrazilUniv Fed Sao Paulo, EPE, Sao Paulo, SP, BrazilWeb of ScienceSanta Catarina State Research and Innovation Research Foundation (FAPESC)Abrasco2019-07-22T15:46:46Z2019-07-22T15:46:46Z2016info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion2797-2805http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015219.15442016Ciencia & Saude Coletiva. Rio De Janeiro, v. 21, n. 9, p. 2797-2805, 2016.10.1590/1413-81232015219.15442016S1413-81232016000902797-en.pdfS1413-81232016000902797-pt.pdf1413-8123S1413-81232016000902797http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/51076WOS:000384474400018engporinfo:eu-repo/semantics/openAccessGabrielli Souza Lima, Rita de CassiaGripa, Denis WilliamSanches Prospero, Flisek Navas [UNIFESP]da Ros, Marco Aurelioreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2022-11-03T15:00:29Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/51076Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652022-11-03T15:00:29Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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