O corpo neobarroco em De lama lâmina, de Matthew Barney
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=4108607 https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/47243 |
Resumo: | This thesis is an analysis of how the artist Matthew Barney articulates the body within his work. The focus of the research is the artwork From Mud a Blade (2004 - 2009), accessed through the meanings and interpreted concepts of previous work of the artist himself and by aspects of the neo-baroque, targeting a baroque reading not as historicized category in art history, but as a transhistorical cultural paradigm, capable of causing effects of instability and mutation in the forms. From the concepts developed by Walter Moser, main theorist who writes about the current neo-baroque, the work of Matthew Barney, and interpreted, illustrates aspects that allow to approach the notion of body in all of his work on this perspective. |
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O corpo neobarroco em De lama lâmina, de Matthew BarneyMatthew BarneyFrom mud a bladeNeobaroqueMatthew BarneyDe lama lâminaNeobarrocoThis thesis is an analysis of how the artist Matthew Barney articulates the body within his work. The focus of the research is the artwork From Mud a Blade (2004 - 2009), accessed through the meanings and interpreted concepts of previous work of the artist himself and by aspects of the neo-baroque, targeting a baroque reading not as historicized category in art history, but as a transhistorical cultural paradigm, capable of causing effects of instability and mutation in the forms. From the concepts developed by Walter Moser, main theorist who writes about the current neo-baroque, the work of Matthew Barney, and interpreted, illustrates aspects that allow to approach the notion of body in all of his work on this perspective.Esta dissertação é uma análise de como o artista Matthew Barney articula o corpo dentro de seus trabalhos. O foco da investigação é a obra De Lama Lâmina (2004 ? 2009), acessada mediante os significados e conceitos interpretados de trabalhos anteriores do próprio artista, compreendidos pela ótica do neobarroco, visando uma leitura do barroco não como categoria historicizada na história da arte, mas como um paradigma cultural transhistórico, capaz de provocar efeitos de instabilidade e mutação nas formas. A partir dos conceitos trabalhados por Walter Moser, principal teórico que discorre sobre o neobarroco atualmente, o trabalho de Matthew Barney, além de interpretado, ilustra aspectos que possibilitam aproximar a noção de corpo no conjunto de sua obra diante desta perspectiva.Dados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2013 a 2016)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Baumgarten, Jens Michael [UNIFESP]Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Fernandes, Rodrigo Pereira [UNIFESP]2018-07-30T11:44:07Z2018-07-30T11:44:07Z2016-09-28info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=4108607FERNANDES, Rodrigo Pereira. O corpo neobarroco em De lama lâmina, de Matthew Barney. 2016. Dissertação (Mestrado) - Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Guarulhos, 2016.Versão Final - Rodrigo Pereira Fernandes.pdfhttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/47243porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-09T04:50:47Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/47243Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-09T04:50:47Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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