Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/11600/72107 |
Resumo: | With the arrival of globalization there was a new perspective of work, with changes from tools and workplaces to new relationships and protocols. In this context, new essential skills emerge for Accounting professionals, which go beyond technical knowledge. Thus, the topic of Soft Skills arises, which comprises a set of behavioral skills in the professional field, which have undergone changes over time and are essential for good development during the professional life of an accounting professional. Thus, graduation, the fundamental basis for the training of these professionals, comes as an agenda. To this end, a search was carried out for the main soft skills, selected by previous studies, in the documents of the institutions available for consultation of the Folha 2019 University Ranking, in order to verify the context of Brazilian institutions. It was evidenced that the soft skills most cited in the documents were Ethical Awareness, Leadership Profile and Entrepreneurship and that there was no mention of self-management and empathy. From the curricular analysis of the pedagogical project of the ten Brazilian public universities, it was possible to verify how the institutions have prepared the new entrants for the job market. |
id |
UFSP_a066cc3c9cd1bf03a3ea35a907dd8d65 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/72107 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.Soft skillsRelações InterpessoaisContabilidadeGraduaçãoInterpersonal relationsGraduationAccountingWith the arrival of globalization there was a new perspective of work, with changes from tools and workplaces to new relationships and protocols. In this context, new essential skills emerge for Accounting professionals, which go beyond technical knowledge. Thus, the topic of Soft Skills arises, which comprises a set of behavioral skills in the professional field, which have undergone changes over time and are essential for good development during the professional life of an accounting professional. Thus, graduation, the fundamental basis for the training of these professionals, comes as an agenda. To this end, a search was carried out for the main soft skills, selected by previous studies, in the documents of the institutions available for consultation of the Folha 2019 University Ranking, in order to verify the context of Brazilian institutions. It was evidenced that the soft skills most cited in the documents were Ethical Awareness, Leadership Profile and Entrepreneurship and that there was no mention of self-management and empathy. From the curricular analysis of the pedagogical project of the ten Brazilian public universities, it was possible to verify how the institutions have prepared the new entrants for the job market.Com a chegada da globalização houve uma nova perspectiva de trabalho, com mudanças desde as ferramentas e locais de trabalho, às novas relações e protocolos. Nesse contexto, surgem novas habilidades primordiais aos profissionais da Contabilidade, que vão além do conhecimento técnico. Assim, surge o tema das Soft Skills, que compreendem um conjunto de habilidades comportamentais no âmbito profissional, que sofreram mudanças ao longo tempo e são essenciais para um bom desenvolvimento durante a vida profissional de um profissional contábil. Desse modo, a graduação, base fundamental para a formação desses profissionais, vem como pauta. Para tanto, foi realizada uma busca das principais soft skills, selecionadas por estudos anteriores, nos documentos das instituições disponíveis para consulta do Ranking Universitário da Folha 2019, a fim verificar o contexto das instituições brasileiras. Evidenciou-se que as soft skills mais citadas nos documentos foram Consciência ética, Perfil de liderança e empreendedorismo e que não houve citação de autogerenciamento e empatia. A partir da análise curricular do projeto pedagógico das dez universidades brasileiras públicas, foi possível verificar como as instituições têm preparado os novos ingressantes para o mercado de trabalho.Não recebi financiamentoUniversidade Federal de São PauloCosta, Simone Alves da[UNIFESP]http://lattes.cnpq.br/4214508163032573Silva, Larissa Maia da [UNIFESP]2024-10-03T12:58:52Z2024-10-03T12:58:52Z2023-12-05info:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion32application/pdfSilva, Larissa Maia da. Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em ciências contábeis) - Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Política, Economia e Negócios, Osasco, 2023.https://hdl.handle.net/11600/72107porOsascoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-10-04T04:01:48Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/72107Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-10-04T04:01:48Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. |
title |
Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. |
spellingShingle |
Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. Silva, Larissa Maia da [UNIFESP] Soft skills Relações Interpessoais Contabilidade Graduação Interpersonal relations Graduation Accounting |
title_short |
Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. |
title_full |
Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. |
title_fullStr |
Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. |
title_full_unstemmed |
Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. |
title_sort |
Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. |
author |
Silva, Larissa Maia da [UNIFESP] |
author_facet |
Silva, Larissa Maia da [UNIFESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Costa, Simone Alves da[UNIFESP] http://lattes.cnpq.br/4214508163032573 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Larissa Maia da [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Soft skills Relações Interpessoais Contabilidade Graduação Interpersonal relations Graduation Accounting |
topic |
Soft skills Relações Interpessoais Contabilidade Graduação Interpersonal relations Graduation Accounting |
description |
With the arrival of globalization there was a new perspective of work, with changes from tools and workplaces to new relationships and protocols. In this context, new essential skills emerge for Accounting professionals, which go beyond technical knowledge. Thus, the topic of Soft Skills arises, which comprises a set of behavioral skills in the professional field, which have undergone changes over time and are essential for good development during the professional life of an accounting professional. Thus, graduation, the fundamental basis for the training of these professionals, comes as an agenda. To this end, a search was carried out for the main soft skills, selected by previous studies, in the documents of the institutions available for consultation of the Folha 2019 University Ranking, in order to verify the context of Brazilian institutions. It was evidenced that the soft skills most cited in the documents were Ethical Awareness, Leadership Profile and Entrepreneurship and that there was no mention of self-management and empathy. From the curricular analysis of the pedagogical project of the ten Brazilian public universities, it was possible to verify how the institutions have prepared the new entrants for the job market. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-05 2024-10-03T12:58:52Z 2024-10-03T12:58:52Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Silva, Larissa Maia da. Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em ciências contábeis) - Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Política, Economia e Negócios, Osasco, 2023. https://hdl.handle.net/11600/72107 |
identifier_str_mv |
Silva, Larissa Maia da. Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em ciências contábeis) - Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Política, Economia e Negócios, Osasco, 2023. |
url |
https://hdl.handle.net/11600/72107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
32 application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Osasco |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268332924207104 |