Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Larissa Maia da [UNIFESP]
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: https://hdl.handle.net/11600/72107
Resumo: With the arrival of globalization there was a new perspective of work, with changes from tools and workplaces to new relationships and protocols. In this context, new essential skills emerge for Accounting professionals, which go beyond technical knowledge. Thus, the topic of Soft Skills arises, which comprises a set of behavioral skills in the professional field, which have undergone changes over time and are essential for good development during the professional life of an accounting professional. Thus, graduation, the fundamental basis for the training of these professionals, comes as an agenda. To this end, a search was carried out for the main soft skills, selected by previous studies, in the documents of the institutions available for consultation of the Folha 2019 University Ranking, in order to verify the context of Brazilian institutions. It was evidenced that the soft skills most cited in the documents were Ethical Awareness, Leadership Profile and Entrepreneurship and that there was no mention of self-management and empathy. From the curricular analysis of the pedagogical project of the ten Brazilian public universities, it was possible to verify how the institutions have prepared the new entrants for the job market.
id UFSP_a066cc3c9cd1bf03a3ea35a907dd8d65
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/72107
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.Soft skillsRelações InterpessoaisContabilidadeGraduaçãoInterpersonal relationsGraduationAccountingWith the arrival of globalization there was a new perspective of work, with changes from tools and workplaces to new relationships and protocols. In this context, new essential skills emerge for Accounting professionals, which go beyond technical knowledge. Thus, the topic of Soft Skills arises, which comprises a set of behavioral skills in the professional field, which have undergone changes over time and are essential for good development during the professional life of an accounting professional. Thus, graduation, the fundamental basis for the training of these professionals, comes as an agenda. To this end, a search was carried out for the main soft skills, selected by previous studies, in the documents of the institutions available for consultation of the Folha 2019 University Ranking, in order to verify the context of Brazilian institutions. It was evidenced that the soft skills most cited in the documents were Ethical Awareness, Leadership Profile and Entrepreneurship and that there was no mention of self-management and empathy. From the curricular analysis of the pedagogical project of the ten Brazilian public universities, it was possible to verify how the institutions have prepared the new entrants for the job market.Com a chegada da globalização houve uma nova perspectiva de trabalho, com mudanças desde as ferramentas e locais de trabalho, às novas relações e protocolos. Nesse contexto, surgem novas habilidades primordiais aos profissionais da Contabilidade, que vão além do conhecimento técnico. Assim, surge o tema das Soft Skills, que compreendem um conjunto de habilidades comportamentais no âmbito profissional, que sofreram mudanças ao longo tempo e são essenciais para um bom desenvolvimento durante a vida profissional de um profissional contábil. Desse modo, a graduação, base fundamental para a formação desses profissionais, vem como pauta. Para tanto, foi realizada uma busca das principais soft skills, selecionadas por estudos anteriores, nos documentos das instituições disponíveis para consulta do Ranking Universitário da Folha 2019, a fim verificar o contexto das instituições brasileiras. Evidenciou-se que as soft skills mais citadas nos documentos foram Consciência ética, Perfil de liderança e empreendedorismo e que não houve citação de autogerenciamento e empatia. A partir da análise curricular do projeto pedagógico das dez universidades brasileiras públicas, foi possível verificar como as instituições têm preparado os novos ingressantes para o mercado de trabalho.Não recebi financiamentoUniversidade Federal de São PauloCosta, Simone Alves da[UNIFESP]http://lattes.cnpq.br/4214508163032573Silva, Larissa Maia da [UNIFESP]2024-10-03T12:58:52Z2024-10-03T12:58:52Z2023-12-05info:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion32application/pdfSilva, Larissa Maia da. Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em ciências contábeis) - Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Política, Economia e Negócios, Osasco, 2023.https://hdl.handle.net/11600/72107porOsascoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-10-04T04:01:48Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/72107Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-10-04T04:01:48Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.
title Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.
spellingShingle Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.
Silva, Larissa Maia da [UNIFESP]
Soft skills
Relações Interpessoais
Contabilidade
Graduação
Interpersonal relations
Graduation
Accounting
title_short Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.
title_full Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.
title_fullStr Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.
title_full_unstemmed Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.
title_sort Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil.
author Silva, Larissa Maia da [UNIFESP]
author_facet Silva, Larissa Maia da [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Costa, Simone Alves da[UNIFESP]
http://lattes.cnpq.br/4214508163032573
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Larissa Maia da [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Soft skills
Relações Interpessoais
Contabilidade
Graduação
Interpersonal relations
Graduation
Accounting
topic Soft skills
Relações Interpessoais
Contabilidade
Graduação
Interpersonal relations
Graduation
Accounting
description With the arrival of globalization there was a new perspective of work, with changes from tools and workplaces to new relationships and protocols. In this context, new essential skills emerge for Accounting professionals, which go beyond technical knowledge. Thus, the topic of Soft Skills arises, which comprises a set of behavioral skills in the professional field, which have undergone changes over time and are essential for good development during the professional life of an accounting professional. Thus, graduation, the fundamental basis for the training of these professionals, comes as an agenda. To this end, a search was carried out for the main soft skills, selected by previous studies, in the documents of the institutions available for consultation of the Folha 2019 University Ranking, in order to verify the context of Brazilian institutions. It was evidenced that the soft skills most cited in the documents were Ethical Awareness, Leadership Profile and Entrepreneurship and that there was no mention of self-management and empathy. From the curricular analysis of the pedagogical project of the ten Brazilian public universities, it was possible to verify how the institutions have prepared the new entrants for the job market.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-05
2024-10-03T12:58:52Z
2024-10-03T12:58:52Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Silva, Larissa Maia da. Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em ciências contábeis) - Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Política, Economia e Negócios, Osasco, 2023.
https://hdl.handle.net/11600/72107
identifier_str_mv Silva, Larissa Maia da. Principais soft skills desenvolvidas por estudantes de graduação de ciências contábeis no Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em ciências contábeis) - Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Política, Economia e Negócios, Osasco, 2023.
url https://hdl.handle.net/11600/72107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 32
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Osasco
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268332924207104