A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittar, Yuri [UNIFESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Sousa, Maria Sharmila Alina De [UNIFESP], Gallian, Dante Marcello Claramonte [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013000100014
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7637
Resumo: This study focused on the Humanities Laboratory of the Center for History and Philosophy of Health Sciences, Federal University of São Paulo (UNIFESP). Our objective was to analyze how this educational activity, which is grounded on the aesthetic and reflective experience promoted by reading classic literature, act and impacts on healthcare students and professionals, thereby giving rise to humanistic training and humanization within healthcare. Starting from qualitative methodology, based on participant observation and on the participants' oral life histories, this study sought to assess and understand how an educational activity based on humanities can be proposed as a way towards humanizing healthcare. Our results showed that this was an effective approach, in that the esthetic experience promoted by reading the classics created an effect among the Humanities Laboratory participants, thereby producing reflective momentum that resulted in changes at both professional and personal levels.
id UFSP_a102ecc29aa8d00ededbf07b82ccd9fc
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/7637
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Esthetic experiencing of literature as a means for humanization of healthcare: the Humanities Laboratory at São Paulo Medical School, Federal University of São PauloLa experiencia estética de la literatura como forma medio de humanización en el área de salud: el Laboratório de Humanidades de la Escuela Paulista de Medicina/ Universidad Federal de São Paulo, BrasilHumanizationHumanitiesLiteratureHealthcare educationUniversityHumanizaçãoHumanidadesLiteraturaEnsino em saúdeUniversidadeThis study focused on the Humanities Laboratory of the Center for History and Philosophy of Health Sciences, Federal University of São Paulo (UNIFESP). Our objective was to analyze how this educational activity, which is grounded on the aesthetic and reflective experience promoted by reading classic literature, act and impacts on healthcare students and professionals, thereby giving rise to humanistic training and humanization within healthcare. Starting from qualitative methodology, based on participant observation and on the participants' oral life histories, this study sought to assess and understand how an educational activity based on humanities can be proposed as a way towards humanizing healthcare. Our results showed that this was an effective approach, in that the esthetic experience promoted by reading the classics created an effect among the Humanities Laboratory participants, thereby producing reflective momentum that resulted in changes at both professional and personal levels.Ese trabajo enfoca el Laboratorio de Humanidades (LabHum) del Centro de Historia y Filosofía de las Ciencias de la Salud (CeHFi) de UNIFESP. El objetivo fue analizar de qué manera esta actividad formativa, fundada en la experiencia estética y reflexiva provocada por la lectura de clásicos de la Literatura impacta en estudiantes y profesionales de salud, promoviendo la formación humanística y la humanización en salud. Partiendo de una metodología cualitativa, basada en observación participante y en historia oral de vida, se trata de avaluar y comprender cómo una actividad formativa basada en las humanidades puede ser propuesta como un camino de humanización en salud. Los resultados demuestran la eficacia de este planteamiento, en la medida en que la experiencia estética posibilitada por la lectura de los clásicos afecta los participantes del LabHum, generando un movimiento de reflexión que redunda en cambios en el ámbito profesional y personal.Este estudo tem como objeto o Laboratório de Humanidades (LabHum) do Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde (CeHFi) da UNIFESP. Nosso objetivo foi analisar de que forma esta atividade formativa, fundamentada na experiência estética e reflexiva provocada pela leitura de clássicos da literatura, atua e impacta em estudantes e profissionais da área da saúde, promovendo a formação humanística e a humanização no âmbito da saúde. Partindo de uma metodologia qualitativa, baseada na observação participante e na história oral de vida dos participantes, procurou-se avaliar e compreender como uma atividade formativa baseada nas humanidades pode ser proposta como um caminho de humanização em saúde. Os resultados apontam a eficácia dessa abordagem, na medida em que a experiência estética promovida pela leitura dos clássicos afeta os participantes do LabHum, gerando um movimento de reflexão que redunda em mudanças no âmbito profissional e pessoal.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Escola Paulista de Medicina Centro de História e Filosofia das Ciências da SaúdeUNIFESP-EPM Departamento de MedicinaUNIFESP, EPM, Centro de História e Filosofia das Ciências da SaúdeUNIFESP, EPM Depto. de MedicinaSciELOUNESPUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Bittar, Yuri [UNIFESP]Sousa, Maria Sharmila Alina De [UNIFESP]Gallian, Dante Marcello Claramonte [UNIFESP]2015-06-14T13:45:18Z2015-06-14T13:45:18Z2013-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion171-186application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013000100014Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 44, p. 171-186, 2013.10.1590/S1414-32832013000100014S1414-32832013000100014.pdf1414-3283S1414-32832013000100014http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7637porInterface - Comunicação, Saúde, Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T06:20:51Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/7637Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T06:20:51Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Esthetic experiencing of literature as a means for humanization of healthcare: the Humanities Laboratory at São Paulo Medical School, Federal University of São Paulo
La experiencia estética de la literatura como forma medio de humanización en el área de salud: el Laboratório de Humanidades de la Escuela Paulista de Medicina/ Universidad Federal de São Paulo, Brasil
title A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
spellingShingle A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Bittar, Yuri [UNIFESP]
Humanization
Humanities
Literature
Healthcare education
University
Humanização
Humanidades
Literatura
Ensino em saúde
Universidade
title_short A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
title_full A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
title_fullStr A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
title_full_unstemmed A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
title_sort A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
author Bittar, Yuri [UNIFESP]
author_facet Bittar, Yuri [UNIFESP]
Sousa, Maria Sharmila Alina De [UNIFESP]
Gallian, Dante Marcello Claramonte [UNIFESP]
author_role author
author2 Sousa, Maria Sharmila Alina De [UNIFESP]
Gallian, Dante Marcello Claramonte [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bittar, Yuri [UNIFESP]
Sousa, Maria Sharmila Alina De [UNIFESP]
Gallian, Dante Marcello Claramonte [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Humanization
Humanities
Literature
Healthcare education
University
Humanização
Humanidades
Literatura
Ensino em saúde
Universidade
topic Humanization
Humanities
Literature
Healthcare education
University
Humanização
Humanidades
Literatura
Ensino em saúde
Universidade
description This study focused on the Humanities Laboratory of the Center for History and Philosophy of Health Sciences, Federal University of São Paulo (UNIFESP). Our objective was to analyze how this educational activity, which is grounded on the aesthetic and reflective experience promoted by reading classic literature, act and impacts on healthcare students and professionals, thereby giving rise to humanistic training and humanization within healthcare. Starting from qualitative methodology, based on participant observation and on the participants' oral life histories, this study sought to assess and understand how an educational activity based on humanities can be proposed as a way towards humanizing healthcare. Our results showed that this was an effective approach, in that the esthetic experience promoted by reading the classics created an effect among the Humanities Laboratory participants, thereby producing reflective momentum that resulted in changes at both professional and personal levels.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-01
2015-06-14T13:45:18Z
2015-06-14T13:45:18Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013000100014
Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 44, p. 171-186, 2013.
10.1590/S1414-32832013000100014
S1414-32832013000100014.pdf
1414-3283
S1414-32832013000100014
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7637
url http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013000100014
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7637
identifier_str_mv Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 44, p. 171-186, 2013.
10.1590/S1414-32832013000100014
S1414-32832013000100014.pdf
1414-3283
S1414-32832013000100014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Interface - Comunicação, Saúde, Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 171-186
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP
publisher.none.fl_str_mv UNESP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268457672245248