Perfil socioeconômico-cultural de uma universidade aberta à terceira idade: reflexo da realidade brasileira?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roque, Francelise Pivetta
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Vinhas, Briza Rocha, Rebêlo, Felipe Lima, Guimarães, Helen Arruda, Araújo, Laís Záu Serpa de, Goulart, Bárbara Niegia Garcia de, Chiari, Brasilia Maria [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
dARK ID: ark:/48912/001300000w2s7
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1809-98232011000100011
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6372
Resumo: AIM: to compare socio-economic and cultural data from participants of a University Open to Seniors of a university in the State of Alagoas to equivalent data from the Brazilian and Alagoas' state population of the same age group. METHOD: A comparative cross-sectional study conducted with 460 participants from the three first classes of the University for the Third Age (UATI) of a public University in Alagoas. The participants were compared to the population of Alagoas state and Brazil by: sex, age, education, household composition, income and occupation, describing also the marital status, participation in community activities, expectations regarding UATI and the way the student had learned of the UATI program. RESULTS: The students of this UATI show statistically significant difference as compared to the population of Alagoas and Brazil regarding the distribution of sex, age, type of residence, education and occupation (p≤ 0.05). Most are married, active in the religious community, seeking personal growth, and leisure and distraction in UATI and heard of UATI through television and friends. CONCLUSIONS: the profile found does not reflect the Brazilian reality, stressing the need for UATIs, such as programs to promote health, including the elderly of socio-economic and cultural disadvantaged classes.
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The participants were compared to the population of Alagoas state and Brazil by: sex, age, education, household composition, income and occupation, describing also the marital status, participation in community activities, expectations regarding UATI and the way the student had learned of the UATI program. RESULTS: The students of this UATI show statistically significant difference as compared to the population of Alagoas and Brazil regarding the distribution of sex, age, type of residence, education and occupation (p≤ 0.05). Most are married, active in the religious community, seeking personal growth, and leisure and distraction in UATI and heard of UATI through television and friends. CONCLUSIONS: the profile found does not reflect the Brazilian reality, stressing the need for UATIs, such as programs to promote health, including the elderly of socio-economic and cultural disadvantaged classes.OBJETIVO: comparar os dados socioeconômicos e culturais de alunos de uma Universidade Aberta à Terceira Idade de uma instituição de ensino superior pública alagoana aos dados equivalentes do Estado de Alagoas da população brasileira de mesma faixa etária. MÉTODO: estudo transversal comparativo, realizado com os 460 participantes das três primeiras turmas da Universidade Aberta à Terceira Idade (UATI) de uma universidade pública de Alagoas. Compararamse às populações do estado de Alagoas e do Brasil: sexo, idade, escolaridade, composição do domicílio, renda, profissão, estado civil, participação em atividades na comunidade, expectativas em relação à UATI e forma pela qual o aluno havia tomado conhecimento do programa UATI. RESULTADOS: os estudantes da UATI diferem de forma estatisticamente significante da população alagoana e brasileira no que se refere à distribuição de sexo, idade, tipo de domicílio, escolaridade e ocupação (p ≤ 0,05). A maioria é casada, exerce atividades religiosas na comunidade, busca crescimento pessoal, além de lazer e distração, e tomou conhecimento da UATI por meio da televisão e amigos. CONCLUSÕES: O perfil encontrado não reflete a realidade brasileira, ressaltando a necessidade de que as UATIs, enquanto programas de promoção à saúde, incluam os idosos de classes socioeconômicas e culturais menos favorecidas.Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas Faculdade de Fonoaudiologia Programa de Extensão Interdisciplinar Pró-IdosoUniversidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas Curso de Especialização em Geriatria e GerontologiaUniversidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas Departamento de Patologia - BioéticaUniversidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de FonoaudiologiaUNIFESP, Depto. de FonoaudiologiaSciELOUniversidade do Estado do Rio JaneiroUniversidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas Faculdade de Fonoaudiologia Programa de Extensão Interdisciplinar Pró-IdosoUniversidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas Curso de Especialização em Geriatria e GerontologiaUniversidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas Departamento de Patologia - BioéticaUniversidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Roque, Francelise PivettaVinhas, Briza RochaRebêlo, Felipe LimaGuimarães, Helen ArrudaAraújo, Laís Záu Serpa deGoulart, Bárbara Niegia Garcia deChiari, Brasilia Maria [UNIFESP]2015-06-14T13:42:59Z2015-06-14T13:42:59Z2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion97-108application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1809-98232011000100011Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia. 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