Habilidades fonológicas em crianças com gagueira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossi, Rafaela
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pinto, Joana Cecilia Baptista Ramalho, Arcuri, Cláudia Fassin, Ávila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP], Schiefer, Ana Maria [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
dARK ID: ark:/48912/001300000c2z2
DOI: 10.1590/1982-021620147012
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620147012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8289
Resumo: Purpose : to study the phonological development characteristics of stuttering and non-stuttering children, and to investigate possible association between stuttering and phonological processes.Methods : 20 children (10 stuttering), female and male, between 4 to 8 years old, matched by gender and age. Children in the experimental group diagnosed with Stuttering and classified to severity of disease through the Stuttering Severity Instrument-3. Those who had evidence of deafness, neurological diseases and/ or psychiatric disorders were excluded. Children in both groups underwent speech and phonology evaluations by ABFW – Child Language Test.Results : 60% of phonological processes not expected for age were observed in the experimental group. Moreover, in the control group were only 10%. Differences between groups were not statistically significant on the incidence of phonological processes. There is evidence that the group of stuttering children is more likely the presence of at least one phonological process.Conclusion : the methodology applied in the investigation of phonological processes was effective, but due to small sample not been possible to develop the issue and verify if there is a difference in performance as the stuttering children phonological processes when compared to non-stuttering.
id UFSP_c5ce7e068a6e03d7ab5181cde9ca12db
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8289
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Habilidades fonológicas em crianças com gagueiraPhonological abilities in children with stutteringStutteringChildLanguageGagueiraCriançaLinguagemPurpose : to study the phonological development characteristics of stuttering and non-stuttering children, and to investigate possible association between stuttering and phonological processes.Methods : 20 children (10 stuttering), female and male, between 4 to 8 years old, matched by gender and age. Children in the experimental group diagnosed with Stuttering and classified to severity of disease through the Stuttering Severity Instrument-3. Those who had evidence of deafness, neurological diseases and/ or psychiatric disorders were excluded. Children in both groups underwent speech and phonology evaluations by ABFW – Child Language Test.Results : 60% of phonological processes not expected for age were observed in the experimental group. Moreover, in the control group were only 10%. Differences between groups were not statistically significant on the incidence of phonological processes. There is evidence that the group of stuttering children is more likely the presence of at least one phonological process.Conclusion : the methodology applied in the investigation of phonological processes was effective, but due to small sample not been possible to develop the issue and verify if there is a difference in performance as the stuttering children phonological processes when compared to non-stuttering.Objetivo : estudar as características de desenvolvimento fonológico de crianças gagas e não-gagas, e investigar possível associação entre a presença de gagueira e a de processos fonológicos.Métodos : foram selecionadas 20 crianças (10 gagas), do sexo feminino e masculino, entre 04 a 08 anos de idade, pareadas por sexo e idade. As crianças do grupo de estudo tiveram diagnóstico de Gagueira e foram classificadas quanto a gravidade da patologia por meio do Stuttering Severity Instrument-3. Foram excluídas aquelas que apresentaram evidência de surdez, doenças neurológicas e/ou psiquiátricas. As crianças de ambos os grupos foram submetidas à avaliação fonoaudiológica e à aplicação das provas de Fonologia do Teste de Linguagem Infantil- ABFW.Resultados : no grupo de estudo foram observados 60% de processos fonológicos não esperados para a idade, enquanto que no grupo controle foram apenas 10%. As diferenças entre os grupos não foram estatisticamente significantes quanto à incidência de processos fonológicos. Há indícios de que o grupo de crianças gagas esteja mais predisposto à presença de pelo menos um processo fonológico.Conclusão : conclui-se que a metodologia utilizada na investigação dos processos fonológicos foi eficaz, mas devido à amostra reduzida não foi possível o aprofundamento da questão, ou seja, verificar se há uma diferenciação no desempenho de crianças gagas quanto aos processos fonológicos quando comparadas com as não-gagas.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de FonoaudiologiaUNIFESP, Depto. de FonoaudiologiaSciELOCEFAC Saúde e EducaçãoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Rossi, RafaelaPinto, Joana Cecilia Baptista RamalhoArcuri, Cláudia FassinÁvila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP]Schiefer, Ana Maria [UNIFESP]2015-06-14T13:46:59Z2015-06-14T13:46:59Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion167-173application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-021620147012Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 16, n. 1, p. 167-173, 2014.10.1590/1982-021620147012S1516-18462014000100167.pdf1516-1846S1516-18462014000100167http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8289ark:/48912/001300000c2z2porRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-30T00:51:38Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8289Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:10:18.402160Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
Phonological abilities in children with stuttering
title Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
spellingShingle Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
Rossi, Rafaela
Stuttering
Child
Language
Gagueira
Criança
Linguagem
Rossi, Rafaela
Stuttering
Child
Language
Gagueira
Criança
Linguagem
title_short Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
title_full Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
title_fullStr Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
title_full_unstemmed Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
title_sort Habilidades fonológicas em crianças com gagueira
author Rossi, Rafaela
author_facet Rossi, Rafaela
Rossi, Rafaela
Pinto, Joana Cecilia Baptista Ramalho
Arcuri, Cláudia Fassin
Ávila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP]
Schiefer, Ana Maria [UNIFESP]
Pinto, Joana Cecilia Baptista Ramalho
Arcuri, Cláudia Fassin
Ávila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP]
Schiefer, Ana Maria [UNIFESP]
author_role author
author2 Pinto, Joana Cecilia Baptista Ramalho
Arcuri, Cláudia Fassin
Ávila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP]
Schiefer, Ana Maria [UNIFESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rossi, Rafaela
Pinto, Joana Cecilia Baptista Ramalho
Arcuri, Cláudia Fassin
Ávila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP]
Schiefer, Ana Maria [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Stuttering
Child
Language
Gagueira
Criança
Linguagem
topic Stuttering
Child
Language
Gagueira
Criança
Linguagem
description Purpose : to study the phonological development characteristics of stuttering and non-stuttering children, and to investigate possible association between stuttering and phonological processes.Methods : 20 children (10 stuttering), female and male, between 4 to 8 years old, matched by gender and age. Children in the experimental group diagnosed with Stuttering and classified to severity of disease through the Stuttering Severity Instrument-3. Those who had evidence of deafness, neurological diseases and/ or psychiatric disorders were excluded. Children in both groups underwent speech and phonology evaluations by ABFW – Child Language Test.Results : 60% of phonological processes not expected for age were observed in the experimental group. Moreover, in the control group were only 10%. Differences between groups were not statistically significant on the incidence of phonological processes. There is evidence that the group of stuttering children is more likely the presence of at least one phonological process.Conclusion : the methodology applied in the investigation of phonological processes was effective, but due to small sample not been possible to develop the issue and verify if there is a difference in performance as the stuttering children phonological processes when compared to non-stuttering.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-01
2015-06-14T13:46:59Z
2015-06-14T13:46:59Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620147012
Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 16, n. 1, p. 167-173, 2014.
10.1590/1982-021620147012
S1516-18462014000100167.pdf
1516-1846
S1516-18462014000100167
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8289
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/48912/001300000c2z2
url http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620147012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8289
identifier_str_mv Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 16, n. 1, p. 167-173, 2014.
10.1590/1982-021620147012
S1516-18462014000100167.pdf
1516-1846
S1516-18462014000100167
ark:/48912/001300000c2z2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista CEFAC
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 167-173
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEFAC Saúde e Educação
publisher.none.fl_str_mv CEFAC Saúde e Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1822249747340066816
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/1982-021620147012