A interferência do status de linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist em autistas verbais e não verbais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312014000200011 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8356 |
Resumo: | PurposeTo verify the interference of status of expressive language scores on the Autism Behavior Checklist (ABC), comparing verbal and non-verbal autistic children. MethodThe sample consisted of 68 autistic children, of both genders, between 3 and 12 years, divided into two groups: 28 non-verbal (Group GNV) and 40 verbal children (GV). We used the ABC, which includes 57 maladaptive behaviors, which was completed by the mothers during an interview. ResultThe GNV and GV did not differ in mean Total ABC score. In the verbal scale, the average score of GV was greater than that of GNV. When we excluded the behaviors in that area, the average total score was reduced. However, there was no difference in the means of other areas. ConclusionVerbal children showed more deficits in the language area than non-verbal children. When excluding all non-adaptive behaviors in that area, there was no significant difference between groups. |
id |
UFSP_c79c6fe7720c1e9089fefb59463b6807 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8356 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
A interferência do status de linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist em autistas verbais e não verbaisThe interference of expressive language status on Autism Behavior Checklist scores in verbal and non-verbal autistic childrenAutistic disorderLanguageCommunicationChild development disordersPervasiveChildTranstorno autísticoLinguagemComunicaçãoTranstornos globais do desenvolvimento infantilCriançaPurposeTo verify the interference of status of expressive language scores on the Autism Behavior Checklist (ABC), comparing verbal and non-verbal autistic children. MethodThe sample consisted of 68 autistic children, of both genders, between 3 and 12 years, divided into two groups: 28 non-verbal (Group GNV) and 40 verbal children (GV). We used the ABC, which includes 57 maladaptive behaviors, which was completed by the mothers during an interview. ResultThe GNV and GV did not differ in mean Total ABC score. In the verbal scale, the average score of GV was greater than that of GNV. When we excluded the behaviors in that area, the average total score was reduced. However, there was no difference in the means of other areas. ConclusionVerbal children showed more deficits in the language area than non-verbal children. When excluding all non-adaptive behaviors in that area, there was no significant difference between groups.ObjetivoVerificar a interferência do status da linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist (ABC), comparando crianças autistas não verbais e verbais. MétodoA amostra foi constituída por 68 crianças autistas, de ambos os gêneros, entre 3 e 12 anos, divididas em dois grupos: 28 crianças não verbais (Grupo GNV) e 40 verbais (Grupo GV). Utilizamos o ABC, composto por 57 comportamentos não adaptativos, que foi respondido pelas mães, em forma de entrevista. ResultadoOs GNV e GV não diferiram entre si na pontuação média Total do ABC. Na área verbal, a pontuação média do GV foi maior que a do GNV. Quando se excluiu os comportamentos dessa área, a pontuação média total foi reduzida. No entanto, não houve diferença nas médias das outras áreas. ConclusãoAs crianças verbais apresentaram maior prejuízo na área Linguagem do que as crianças não verbais. Ao excluirmos todos os comportamentos não adaptativos dessa área, não houve diferença significativa entre os grupos.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Nove de Julho Departamento de PsicologiaUNIFESP, Depto. de FonoaudiologiaSciELOAcademia Brasileira de AudiologiaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Nove de Julho Departamento de PsicologiaTamanaha, Ana Carina [UNIFESP]Marteleto, Márcia Regina Fumagalli [UNIFESP]Perissinoto, Jacy [UNIFESP]2015-06-14T13:47:04Z2015-06-14T13:47:04Z2014-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion167-170application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312014000200011Audiology - Communication Research. Academia Brasileira de Audiologia, v. 19, n. 2, p. 167-170, 2014.10.1590/S2317-64312014000200011S2317-64312014000200167.pdf2317-6431S2317-64312014000200167http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8356porAudiology - Communication Researchinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T14:51:18Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8356Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T14:51:18Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A interferência do status de linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist em autistas verbais e não verbais The interference of expressive language status on Autism Behavior Checklist scores in verbal and non-verbal autistic children |
title |
A interferência do status de linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist em autistas verbais e não verbais |
spellingShingle |
A interferência do status de linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist em autistas verbais e não verbais Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP] Autistic disorder Language Communication Child development disorders Pervasive Child Transtorno autístico Linguagem Comunicação Transtornos globais do desenvolvimento infantil Criança |
title_short |
A interferência do status de linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist em autistas verbais e não verbais |
title_full |
A interferência do status de linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist em autistas verbais e não verbais |
title_fullStr |
A interferência do status de linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist em autistas verbais e não verbais |
title_full_unstemmed |
A interferência do status de linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist em autistas verbais e não verbais |
title_sort |
A interferência do status de linguagem expressiva na pontuação do Autism Behavior Checklist em autistas verbais e não verbais |
author |
Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP] |
author_facet |
Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP] Marteleto, Márcia Regina Fumagalli [UNIFESP] Perissinoto, Jacy [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Marteleto, Márcia Regina Fumagalli [UNIFESP] Perissinoto, Jacy [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Universidade Nove de Julho Departamento de Psicologia |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP] Marteleto, Márcia Regina Fumagalli [UNIFESP] Perissinoto, Jacy [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autistic disorder Language Communication Child development disorders Pervasive Child Transtorno autístico Linguagem Comunicação Transtornos globais do desenvolvimento infantil Criança |
topic |
Autistic disorder Language Communication Child development disorders Pervasive Child Transtorno autístico Linguagem Comunicação Transtornos globais do desenvolvimento infantil Criança |
description |
PurposeTo verify the interference of status of expressive language scores on the Autism Behavior Checklist (ABC), comparing verbal and non-verbal autistic children. MethodThe sample consisted of 68 autistic children, of both genders, between 3 and 12 years, divided into two groups: 28 non-verbal (Group GNV) and 40 verbal children (GV). We used the ABC, which includes 57 maladaptive behaviors, which was completed by the mothers during an interview. ResultThe GNV and GV did not differ in mean Total ABC score. In the verbal scale, the average score of GV was greater than that of GNV. When we excluded the behaviors in that area, the average total score was reduced. However, there was no difference in the means of other areas. ConclusionVerbal children showed more deficits in the language area than non-verbal children. When excluding all non-adaptive behaviors in that area, there was no significant difference between groups. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-01 2015-06-14T13:47:04Z 2015-06-14T13:47:04Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312014000200011 Audiology - Communication Research. Academia Brasileira de Audiologia, v. 19, n. 2, p. 167-170, 2014. 10.1590/S2317-64312014000200011 S2317-64312014000200167.pdf 2317-6431 S2317-64312014000200167 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8356 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312014000200011 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8356 |
identifier_str_mv |
Audiology - Communication Research. Academia Brasileira de Audiologia, v. 19, n. 2, p. 167-170, 2014. 10.1590/S2317-64312014000200011 S2317-64312014000200167.pdf 2317-6431 S2317-64312014000200167 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Audiology - Communication Research |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
167-170 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Academia Brasileira de Audiologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Academia Brasileira de Audiologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268456438071296 |