Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rêgo, Cinthia
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
dARK ID: ark:/48912/001300000nnkm
DOI: 10.1590/S0100-55022012000500005
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7294
Resumo: Therefore we endeavor a systematic literature review (1997-2007) in the area of tutors graduation in doctors curriculum oriented in learning based on problems through: research, recognition, selection and study analysis on the data bases: Scielo, Lilacs, Cochrane, Medline, Ibesc, Pubmed and Eric within the description: faculty OR faculty medical or staff development and education, medical or education, medical undergraduate or medical, schools and pbl. From August to December 2009. The analyzed studies are defined in 3 axes that shaped practical applications for an effective tutor development program: participative management, greater investments in tutors, establishment and application of a constant learning program, permanent focused on knowledge building, skills and approaches.
id UFSP_cdda31349538adfff37a1e7b15ce29c5
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/7294
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundoFaculty development courses in medicine: a fruitful fieldProblem-Based LearningTrainingAprendizagem Baseada em ProblemasCapacitaçãoEscolas MédicasDocentes de MedicinaEducação MédicaTherefore we endeavor a systematic literature review (1997-2007) in the area of tutors graduation in doctors curriculum oriented in learning based on problems through: research, recognition, selection and study analysis on the data bases: Scielo, Lilacs, Cochrane, Medline, Ibesc, Pubmed and Eric within the description: faculty OR faculty medical or staff development and education, medical or education, medical undergraduate or medical, schools and pbl. From August to December 2009. The analyzed studies are defined in 3 axes that shaped practical applications for an effective tutor development program: participative management, greater investments in tutors, establishment and application of a constant learning program, permanent focused on knowledge building, skills and approaches.Foi feita uma revisão sistemática da literatura (1997-2007), no âmbito da formação docente, em currículos médicos orientados pela aprendizagem baseada em problemas, por meio de busca, identificação, seleção e análise de estudos nas bases Scielo, Lilacs, Cochrane, Medline, Ibesc, Pubmed e Eric com os descritores faculty OR faculty medical or staff development and education, medical or education, medical undergraduate or medical, schools and pbl. Os estudos analisados se agruparam em três eixos norteadores, que delinearam aplicações práticas para um programa de desenvolvimento docente eficiente: gestão participativa, maior investimento nos docentes, elaboração e aplicação de programas de educação continuada, permanente, com foco na construção dos conhecimentos, habilidades e atitudes.Universidade CEUMAUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade CEUMAUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Rêgo, CinthiaBatista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]2015-06-14T13:44:56Z2015-06-14T13:44:56Z2012-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion317-324application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500005Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 317-324, 2012.10.1590/S0100-55022012000500005S0100-55022012000500005.pdf0100-5502S0100-55022012000500005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7294ark:/48912/001300000nnkmporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T21:44:26Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/7294Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:27:29.650154Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
Faculty development courses in medicine: a fruitful field
title Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
spellingShingle Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
Rêgo, Cinthia
Problem-Based Learning
Training
Aprendizagem Baseada em Problemas
Capacitação
Escolas Médicas
Docentes de Medicina
Educação Médica
Rêgo, Cinthia
Problem-Based Learning
Training
Aprendizagem Baseada em Problemas
Capacitação
Escolas Médicas
Docentes de Medicina
Educação Médica
title_short Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
title_full Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
title_fullStr Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
title_full_unstemmed Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
title_sort Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
author Rêgo, Cinthia
author_facet Rêgo, Cinthia
Rêgo, Cinthia
Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]
Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]
author_role author
author2 Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade CEUMA
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rêgo, Cinthia
Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Problem-Based Learning
Training
Aprendizagem Baseada em Problemas
Capacitação
Escolas Médicas
Docentes de Medicina
Educação Médica
topic Problem-Based Learning
Training
Aprendizagem Baseada em Problemas
Capacitação
Escolas Médicas
Docentes de Medicina
Educação Médica
description Therefore we endeavor a systematic literature review (1997-2007) in the area of tutors graduation in doctors curriculum oriented in learning based on problems through: research, recognition, selection and study analysis on the data bases: Scielo, Lilacs, Cochrane, Medline, Ibesc, Pubmed and Eric within the description: faculty OR faculty medical or staff development and education, medical or education, medical undergraduate or medical, schools and pbl. From August to December 2009. The analyzed studies are defined in 3 axes that shaped practical applications for an effective tutor development program: participative management, greater investments in tutors, establishment and application of a constant learning program, permanent focused on knowledge building, skills and approaches.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-01
2015-06-14T13:44:56Z
2015-06-14T13:44:56Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500005
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 317-324, 2012.
10.1590/S0100-55022012000500005
S0100-55022012000500005.pdf
0100-5502
S0100-55022012000500005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7294
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/48912/001300000nnkm
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500005
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7294
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 317-324, 2012.
10.1590/S0100-55022012000500005
S0100-55022012000500005.pdf
0100-5502
S0100-55022012000500005
ark:/48912/001300000nnkm
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 317-324
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1822248933888360448
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S0100-55022012000500005