Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
dARK ID: | ark:/48912/001300000nnkm |
DOI: | 10.1590/S0100-55022012000500005 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7294 |
Resumo: | Therefore we endeavor a systematic literature review (1997-2007) in the area of tutors graduation in doctors curriculum oriented in learning based on problems through: research, recognition, selection and study analysis on the data bases: Scielo, Lilacs, Cochrane, Medline, Ibesc, Pubmed and Eric within the description: faculty OR faculty medical or staff development and education, medical or education, medical undergraduate or medical, schools and pbl. From August to December 2009. The analyzed studies are defined in 3 axes that shaped practical applications for an effective tutor development program: participative management, greater investments in tutors, establishment and application of a constant learning program, permanent focused on knowledge building, skills and approaches. |
id |
UFSP_cdda31349538adfff37a1e7b15ce29c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/7294 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundoFaculty development courses in medicine: a fruitful fieldProblem-Based LearningTrainingAprendizagem Baseada em ProblemasCapacitaçãoEscolas MédicasDocentes de MedicinaEducação MédicaTherefore we endeavor a systematic literature review (1997-2007) in the area of tutors graduation in doctors curriculum oriented in learning based on problems through: research, recognition, selection and study analysis on the data bases: Scielo, Lilacs, Cochrane, Medline, Ibesc, Pubmed and Eric within the description: faculty OR faculty medical or staff development and education, medical or education, medical undergraduate or medical, schools and pbl. From August to December 2009. The analyzed studies are defined in 3 axes that shaped practical applications for an effective tutor development program: participative management, greater investments in tutors, establishment and application of a constant learning program, permanent focused on knowledge building, skills and approaches.Foi feita uma revisão sistemática da literatura (1997-2007), no âmbito da formação docente, em currículos médicos orientados pela aprendizagem baseada em problemas, por meio de busca, identificação, seleção e análise de estudos nas bases Scielo, Lilacs, Cochrane, Medline, Ibesc, Pubmed e Eric com os descritores faculty OR faculty medical or staff development and education, medical or education, medical undergraduate or medical, schools and pbl. Os estudos analisados se agruparam em três eixos norteadores, que delinearam aplicações práticas para um programa de desenvolvimento docente eficiente: gestão participativa, maior investimento nos docentes, elaboração e aplicação de programas de educação continuada, permanente, com foco na construção dos conhecimentos, habilidades e atitudes.Universidade CEUMAUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade CEUMAUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Rêgo, CinthiaBatista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]2015-06-14T13:44:56Z2015-06-14T13:44:56Z2012-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion317-324application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500005Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 317-324, 2012.10.1590/S0100-55022012000500005S0100-55022012000500005.pdf0100-5502S0100-55022012000500005http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7294ark:/48912/001300000nnkmporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T21:44:26Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/7294Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:27:29.650154Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo Faculty development courses in medicine: a fruitful field |
title |
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo |
spellingShingle |
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo Rêgo, Cinthia Problem-Based Learning Training Aprendizagem Baseada em Problemas Capacitação Escolas Médicas Docentes de Medicina Educação Médica Rêgo, Cinthia Problem-Based Learning Training Aprendizagem Baseada em Problemas Capacitação Escolas Médicas Docentes de Medicina Educação Médica |
title_short |
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo |
title_full |
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo |
title_fullStr |
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo |
title_sort |
Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo |
author |
Rêgo, Cinthia |
author_facet |
Rêgo, Cinthia Rêgo, Cinthia Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP] Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade CEUMA Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rêgo, Cinthia Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Problem-Based Learning Training Aprendizagem Baseada em Problemas Capacitação Escolas Médicas Docentes de Medicina Educação Médica |
topic |
Problem-Based Learning Training Aprendizagem Baseada em Problemas Capacitação Escolas Médicas Docentes de Medicina Educação Médica |
description |
Therefore we endeavor a systematic literature review (1997-2007) in the area of tutors graduation in doctors curriculum oriented in learning based on problems through: research, recognition, selection and study analysis on the data bases: Scielo, Lilacs, Cochrane, Medline, Ibesc, Pubmed and Eric within the description: faculty OR faculty medical or staff development and education, medical or education, medical undergraduate or medical, schools and pbl. From August to December 2009. The analyzed studies are defined in 3 axes that shaped practical applications for an effective tutor development program: participative management, greater investments in tutors, establishment and application of a constant learning program, permanent focused on knowledge building, skills and approaches. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-09-01 2015-06-14T13:44:56Z 2015-06-14T13:44:56Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500005 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 317-324, 2012. 10.1590/S0100-55022012000500005 S0100-55022012000500005.pdf 0100-5502 S0100-55022012000500005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7294 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/48912/001300000nnkm |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500005 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7294 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 317-324, 2012. 10.1590/S0100-55022012000500005 S0100-55022012000500005.pdf 0100-5502 S0100-55022012000500005 ark:/48912/001300000nnkm |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
317-324 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1822248933888360448 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0100-55022012000500005 |