Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
dARK ID: | ark:/48912/001300000cxc5 |
DOI: | 10.1590/S0034-89102006000600010 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102006000600010 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3303 |
Resumo: | OBJECTIVE: To explore situations, attitudes and behavior of public elementary school education supervisors concerning psychoactive substance misuse. METHODS: The study was carried out in the city of São Paulo, Southeastern Brazil, in 2002. Data were collected using a semi-structured questionnaire applied to eight key informants in the administrative area experienced in education supervision. Qualitative content analysis with ethnographic reference was conducted. RESULTS: Most discourses show that knowledge transmission is thought as essential for drug use prevention, though supervisors reported being ill-informed on this subject. The most frequent attitudes toward drug users are impotence and inability to act and sometimes a repressive attitude. These are motivated by misinformation and fear due to mistaken association of drug users and criminals. In situations indirectly related to drug abuse (family and behavior problems) more understanding and inclusive attitudes are reported, following the harm reduction paradigm. CONCLUSIONS: Theoretical capacity building of educators for preventive attitudes would support their skills developed through dealing with situations (in)directly related to drug abuse in schools. Thus, educators would feel more confident to make interventions for harm or risk reduction among drug users. |
id |
UFSP_d269b428522f4db51eada347ea3e2d0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/3303 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São PauloSituations related to drug misuse in public schools in the city of São Paulo, BrazilSchoolsHealth knowledgeSubstance-related disordersHealth educationQualitative researchEscolasConhecimentosUso indevido de drogasEducação em saúdePesquisa qualitativaOBJECTIVE: To explore situations, attitudes and behavior of public elementary school education supervisors concerning psychoactive substance misuse. METHODS: The study was carried out in the city of São Paulo, Southeastern Brazil, in 2002. Data were collected using a semi-structured questionnaire applied to eight key informants in the administrative area experienced in education supervision. Qualitative content analysis with ethnographic reference was conducted. RESULTS: Most discourses show that knowledge transmission is thought as essential for drug use prevention, though supervisors reported being ill-informed on this subject. The most frequent attitudes toward drug users are impotence and inability to act and sometimes a repressive attitude. These are motivated by misinformation and fear due to mistaken association of drug users and criminals. In situations indirectly related to drug abuse (family and behavior problems) more understanding and inclusive attitudes are reported, following the harm reduction paradigm. CONCLUSIONS: Theoretical capacity building of educators for preventive attitudes would support their skills developed through dealing with situations (in)directly related to drug abuse in schools. Thus, educators would feel more confident to make interventions for harm or risk reduction among drug users.OBJETIVO: Investigar situações, atitudes e comportamentos dos coordenadores pedagógicos das escolas municipais de ensino fundamental relacionados ao uso indevido de substâncias psicoativas. MÉTODOS: Estudo realizado na cidade de São Paulo, em 2002. As informações foram colhidas por meio de entrevista semi-estruturada, com oito informantes-chave locados em setor administrativo e com experiência de coordenação pedagógica. Foi realizada a análise qualitativa de conteúdo, com o referencial etnográfico. RESULTADOS: A idéia da transmissão de conhecimentos como base da prevenção permeia a maioria dos discursos, entretanto, os coordenadores relataram sentirem-se mal informados. As atitudes mais freqüentes frente ao usuário de drogas são de impotência e paralisia e algumas vezes, repressora. Elas são motivadas pelo desconhecimento e medo devido à associação entre usuário e marginalidade. Nas situações indiretamente associadas ao abuso de drogas (problemas familiares e de comportamento) foram relatadas atitudes mais compreensivas e inclusivas, compatível com práticas do paradigma da redução de danos. CONCLUSÕES: Uma capacitação teórica dos educadores para uma prática preventiva teria a função de ratificar aquela desenvolvida a partir da sua vivência na escola com as situações (in)diretamente associadas ao abuso de drogas. Conseqüentemente, os tornaria mais seguros nas suas intervenções de redução de danos ou risco com os usuários.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Escola Paulista de Medicina Programa de Orientação e Atendimento a DependentesUniversidade Católica de Santos Programa de Mestrado em Saúde ColetivaUNIFESP, EPM, Programa de Orientação e Atendimento a DependentesSciELOFaculdade de Saúde Pública da Universidade de São PauloUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Católica de Santos Programa de Mestrado em Saúde ColetivaMoreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP]Silveira, Dartiu Xavier da [UNIFESP]Andreoli, Sergio Baxter [UNIFESP]2015-06-14T13:36:29Z2015-06-14T13:36:29Z2006-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion810-817application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102006000600010Revista de Saúde Pública. Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, v. 40, n. 5, p. 810-817, 2006.10.1590/S0034-89102006000600010S0034-89102006000600010.pdf0034-8910S0034-89102006000600010http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3303ark:/48912/001300000cxc5porRevista de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T19:42:11Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/3303Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:12:13.851857Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo Situations related to drug misuse in public schools in the city of São Paulo, Brazil |
title |
Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo |
spellingShingle |
Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP] Schools Health knowledge Substance-related disorders Health education Qualitative research Escolas Conhecimentos Uso indevido de drogas Educação em saúde Pesquisa qualitativa Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP] Schools Health knowledge Substance-related disorders Health education Qualitative research Escolas Conhecimentos Uso indevido de drogas Educação em saúde Pesquisa qualitativa |
title_short |
Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo |
title_full |
Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo |
title_fullStr |
Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo |
title_sort |
Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo |
author |
Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP] |
author_facet |
Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP] Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP] Silveira, Dartiu Xavier da [UNIFESP] Andreoli, Sergio Baxter [UNIFESP] Silveira, Dartiu Xavier da [UNIFESP] Andreoli, Sergio Baxter [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Silveira, Dartiu Xavier da [UNIFESP] Andreoli, Sergio Baxter [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Universidade Católica de Santos Programa de Mestrado em Saúde Coletiva |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP] Silveira, Dartiu Xavier da [UNIFESP] Andreoli, Sergio Baxter [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Schools Health knowledge Substance-related disorders Health education Qualitative research Escolas Conhecimentos Uso indevido de drogas Educação em saúde Pesquisa qualitativa |
topic |
Schools Health knowledge Substance-related disorders Health education Qualitative research Escolas Conhecimentos Uso indevido de drogas Educação em saúde Pesquisa qualitativa |
description |
OBJECTIVE: To explore situations, attitudes and behavior of public elementary school education supervisors concerning psychoactive substance misuse. METHODS: The study was carried out in the city of São Paulo, Southeastern Brazil, in 2002. Data were collected using a semi-structured questionnaire applied to eight key informants in the administrative area experienced in education supervision. Qualitative content analysis with ethnographic reference was conducted. RESULTS: Most discourses show that knowledge transmission is thought as essential for drug use prevention, though supervisors reported being ill-informed on this subject. The most frequent attitudes toward drug users are impotence and inability to act and sometimes a repressive attitude. These are motivated by misinformation and fear due to mistaken association of drug users and criminals. In situations indirectly related to drug abuse (family and behavior problems) more understanding and inclusive attitudes are reported, following the harm reduction paradigm. CONCLUSIONS: Theoretical capacity building of educators for preventive attitudes would support their skills developed through dealing with situations (in)directly related to drug abuse in schools. Thus, educators would feel more confident to make interventions for harm or risk reduction among drug users. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-10-01 2015-06-14T13:36:29Z 2015-06-14T13:36:29Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102006000600010 Revista de Saúde Pública. Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, v. 40, n. 5, p. 810-817, 2006. 10.1590/S0034-89102006000600010 S0034-89102006000600010.pdf 0034-8910 S0034-89102006000600010 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3303 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/48912/001300000cxc5 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102006000600010 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3303 |
identifier_str_mv |
Revista de Saúde Pública. Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, v. 40, n. 5, p. 810-817, 2006. 10.1590/S0034-89102006000600010 S0034-89102006000600010.pdf 0034-8910 S0034-89102006000600010 ark:/48912/001300000cxc5 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Pública |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
810-817 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1822179093670526976 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0034-89102006000600010 |