Relação entre voz e percepção de fala em crianças com implante coclear
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872009000100002 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4912 |
Resumo: | BACKGROUND: the use of cochlear implant results in the optimization of speech perception, and, as a consequence in the development of oral language, speech and voice of its users, demonstrating to be one of the most effective and promissing technologies to remediate hearing loss . However, little has been studied about the relationship between auditory skills and the voice of children using cochlear implants. AIM: to relate the speech perception abilities to the vocal characteristics of cochlear implant users. METHOD: perceptive and acoustic analysis of the long vowel /a/ and counting of numbers were carried out. This analysis was compared to a standardized speech perception protocol, that evaluates the recognition of words, its phonemes and consonants. RESULTS: it was observed that the higher the recognition of consonants, the higher the maximum frequency, standard deviation of the fundamental frequency and average of intensity during the sequential speech, as well as fundamental frequency average during the emission of the vowel /a/. Also, the higher the recognition of consonants, the lower the standard deviation of the quality of voice and resonance in the perceptive-auditory analysis. CONCLUSION: among the children with cochlear implants, the ones with better speech perception abilities present lower perceptive-auditory deviations of the quality of voice. |
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Relação entre voz e percepção de fala em crianças com implante coclearRelationship between voice and speech perception in children with cochlear implantVoiceQuality of VoiceCochlear ImplantVozQualidade da VozImplante CoclearBACKGROUND: the use of cochlear implant results in the optimization of speech perception, and, as a consequence in the development of oral language, speech and voice of its users, demonstrating to be one of the most effective and promissing technologies to remediate hearing loss . However, little has been studied about the relationship between auditory skills and the voice of children using cochlear implants. AIM: to relate the speech perception abilities to the vocal characteristics of cochlear implant users. METHOD: perceptive and acoustic analysis of the long vowel /a/ and counting of numbers were carried out. This analysis was compared to a standardized speech perception protocol, that evaluates the recognition of words, its phonemes and consonants. RESULTS: it was observed that the higher the recognition of consonants, the higher the maximum frequency, standard deviation of the fundamental frequency and average of intensity during the sequential speech, as well as fundamental frequency average during the emission of the vowel /a/. Also, the higher the recognition of consonants, the lower the standard deviation of the quality of voice and resonance in the perceptive-auditory analysis. CONCLUSION: among the children with cochlear implants, the ones with better speech perception abilities present lower perceptive-auditory deviations of the quality of voice.TEMA: o uso do implante coclear resulta na otimização da percepção de fala, e conseqüentemente no desenvolvimento da linguagem, fala e voz de seus usuários, sendo que tem se mostrado uma das tecnologias mais efetivas e promissoras para remediar a perda auditiva. Entretanto, pouco tem sido estudado sobre a relação das habilidades auditivas com a voz de crianças implantadas. OBJETIVO: relacionar as habilidades de percepção de fala com características vocais de crianças usuárias de implante coclear. MÉTODO: foram realizadas análises perceptivo-auditiva e acústica da vogal sustentada /a/ e da contagem de números. Essa análise foi comparada a um teste de percepção de fala padronizado que avalia o reconhecimento de palavras, seus fonemas e consoantes. RESULTADOS: observou-se que quanto maior o reconhecimento de consoantes, maior a freqüência máxima, desvio padrão da freqüência fundamental e média de intensidade durante a fala encadeada, assim como a média da freqüência fundamental na análise da emissão da vogal /a/. Além disso, quanto maior o reconhecimento de consoantes menor o desvio geral da qualidade vocal e da ressonância. CONCLUSÃO: dentre as crianças com implante coclear, as que possuem melhor habilidade de percepção de sons da fala apresentam menores desvios perceptivo-auditivos na qualidade vocal.Centro de Estudos da VozUniversidade de São Paulo Pontifícia Universidade Católica de São PauloCentro de Estudos da Voz Curso de EspecializaçãoUNIFESP Centro de Estudos da Voz Programa de Pós-GraduaçãoUNIFESP, Centro de Estudos da Voz Programa de Pós-GraduaçãoSciELOPró-Fono Produtos Especializados para Fonoaudiologia Ltda.Centro de Estudos da VozUniversidade de São Paulo (USP)Centro de Estudos da Voz Curso de EspecializaçãoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Coelho, Ana Cristina de CastroBevilacqua, Maria CecíliaOliveira, Gisele [UNIFESP]Behlau, Mara [UNIFESP]2015-06-14T13:39:06Z2015-06-14T13:39:06Z2009-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion7-12application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872009000100002Pró-Fono Revista de Atualização Científica. Pró-Fono Produtos Especializados para Fonoaudiologia Ltda., v. 21, n. 1, p. 7-12, 2009.10.1590/S0104-56872009000100002S0104-56872009000100002.pdf0104-5687S0104-56872009000100002http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4912porPró-Fono Revista de Atualização Científicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T21:42:41Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4912Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T21:42:41Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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