Processo de trabalho do enfermeiro: visão de professores de uma universidade pública
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Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
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Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002008000300016 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4184 |
Resumo: | OBJECTIVE: The study aimed to understand the working process of the nurse according to the perspective of professors of the Undergraduate Nursing Course at Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). METHODS: Exploratory study with a qualitative approach, having 14 professors as its subjects; the focus group technique was chosen for data collection, and the material was analyzed according to the method of content analysis. RESULTS: The meaning of the nurses' working process comprised three categories: composition of the nurses' working process, differentials of the nurses' work when compared to other healthcare professionals and dichotomies of the nurses' working process in education. CONCLUSION: The meanings of this process were the group of the working processes: caring, managing, teaching and researching, whose working core is the process of caring. However, healthcare management was not evidenced by the focus group. The nurses' working process was considered complex and confusing. |
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Processo de trabalho do enfermeiro: visão de professores de uma universidade públicaThe nurses' working process: the view of professors from a public universityProceso de trabajo del enfermero: visión de profesores de una universidad públicaNurses, maleNurses, femaleNurse's roleEducationProfessional practiceEnfermeirosEnfermeiraPapel do profissional de enfermagemEnsinoPrática profissionalOBJECTIVE: The study aimed to understand the working process of the nurse according to the perspective of professors of the Undergraduate Nursing Course at Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). METHODS: Exploratory study with a qualitative approach, having 14 professors as its subjects; the focus group technique was chosen for data collection, and the material was analyzed according to the method of content analysis. RESULTS: The meaning of the nurses' working process comprised three categories: composition of the nurses' working process, differentials of the nurses' work when compared to other healthcare professionals and dichotomies of the nurses' working process in education. CONCLUSION: The meanings of this process were the group of the working processes: caring, managing, teaching and researching, whose working core is the process of caring. However, healthcare management was not evidenced by the focus group. The nurses' working process was considered complex and confusing.OBJETIVO: En este estudio se tuvo como objetivo comprender el proceso de trabajo del enfermero en la visión de profesores del Pregrado en Enfermería de la Universidad Federal de São Paulo. MÉTODOS: Se trata de un estudio exploratorio con abordaje cualitativo, teniendo como sujetos a 14 profesores; la técnica de recolección de datos elegida fue el grupo focal y el análisis del material estuvo fundamentado en el método de análisis de contenido. RESULTADOS: El significado del proceso de trabajo del enfermero comprendió tres categorías: composición del proceso de trabajo del enfermero; diferencial del trabajo del enfermero frente a otros profesionales de salud y dicotomías del proceso de trabajo del enfermero en la formación. CONCLUSIÓN: Los significados de ese proceso fueron: conjunto de los procesos de trabajo - cuidar, administrar, enseñar e investigar-, cuyo núcleo de trabajo es el proceso de cuidar, entre tanto, administrar el cuidado no fue evidenciado por el grupo focal. El proceso de trabajo del enfermero fue considerado complejo y confuso.OBJETIVO: O estudo teve por objetivo compreender o processo de trabalho do enfermeiro na visão de professores do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). MÉTODOS: Estudo exploratório de abordagem qualitativa, tendo como sujeitos 14 professores; a técnica de coleta de dados elegida foi o grupo focal e a análise do material foi fundamentada no método de análise de conteúdo. RESULTADOS: O significado do processo de trabalho do enfermeiro compreendeu três categorias: composição do processo de trabalho do enfermeiro; diferencial do trabalho do enfermeiro frente a outros profissionais de saúde e dicotomias do processo de trabalho do enfermeiro na formação. CONCLUSÃO: Os significados desse processo foram: conjunto dos processos de trabalho - cuidar, administrar, ensinar e pesquisar, cujo núcleo do trabalho é o processo cuidar, entretanto, administrar o cuidado não foi evidenciado pelo grupo focal. O processo de trabalho do enfermeiro foi considerado complexo e confuso.Universidade de São Paulo Escola de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUniversidade de São Paulo Escola de Enfermagem Departamento de Orientação ProfissionalUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOEscola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo (USP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Tanaka, Luiza HiromiLeite, Maria Madalena Januário [UNIFESP]2015-06-14T13:38:20Z2015-06-14T13:38:20Z2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion481-486application/pdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002008000300016Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 21, n. 3, p. 481-486, 2008.10.1590/S0103-21002008000300016S0103-21002008000300016-en.pdfS0103-21002008000300016-pt.pdf0103-2100S0103-21002008000300016http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4184WOS:000269669700016ark:/48912/001300000tf9wporActa Paulista de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T14:39:29Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4184Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:37:20.334141Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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