A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832009000100010 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4907 |
Resumo: | This study aimed to find how nutritionists' professional identity is developed during undergraduate courses, based on statements from coordinators and students of nutrition courses in the municipality of São Paulo. Professional identity was seen to be a subject of concern, albeit non-systematically, developed through discussions on nutritionists' specific attributes and ethical concepts. The coordinators believed that debate and research on the topic were important and should be conducted during the course in interdisciplinary form, within the classroom routine. They proposed going into this subject more deeply and warned about the need for teacher training. The students were concerned about immediate professional practice, which is clearly diversifying, and about social recognition. It was concluded that this subject is important because of the great expansion of the science of nutrition and the activities of nutritionists, within a context conditioned by current public polices. It was seen that nutritionists' identity has been undergoing a formation process. |
id |
UFSP_e1f95f4ca8611a2df1efa9f8c12e474b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4907 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
A construção da identidade profissional na graduação do nutricionistaConstruction of professional identity in undergraduate courses for nutritionistsLa construcción de la identidad profesional en la graduación del nutricionistaNutritionistProfessional identityUndergraduate coursesNutritionHigher educationNutricionistaIdentidade profissionalGraduaçãoNutriçãoEnsino superiorThis study aimed to find how nutritionists' professional identity is developed during undergraduate courses, based on statements from coordinators and students of nutrition courses in the municipality of São Paulo. Professional identity was seen to be a subject of concern, albeit non-systematically, developed through discussions on nutritionists' specific attributes and ethical concepts. The coordinators believed that debate and research on the topic were important and should be conducted during the course in interdisciplinary form, within the classroom routine. They proposed going into this subject more deeply and warned about the need for teacher training. The students were concerned about immediate professional practice, which is clearly diversifying, and about social recognition. It was concluded that this subject is important because of the great expansion of the science of nutrition and the activities of nutritionists, within a context conditioned by current public polices. It was seen that nutritionists' identity has been undergoing a formation process.Este artículo se propone conocer como se trabaja la identidad profesional en la graduación de nutricionistas a partir de declaraciones de coordinadores y alumnos de los cursos de nutrición en el municipio de São Paulo, Brasil. Se ha observado que, aunque de forma asistemática, la identidad profesional es objeto de preocupación, trabajada por medio de discusiones sobre atribuciones específicas del nutricionista y conceptos éticos. Los coordinadores consideran importantes el debate y la investigación sobre el tema. Proponen una mayor profundización, advirtiendo sobre la necesidad de formación docente. Los alumnos se preocupan con la práctica profesional inmediata, en franca diversificación, y con el reconocimiento social. El asunto es relevante verificándose que la identidad del nutricionista revive un proceso de construcción.Propôs-se conhecer como a identidade profissional é trabalhada na graduação de nutricionistas, com base em depoimentos de coordenadores e alunos dos cursos de nutrição no município de São Paulo. Observou-se que, embora de forma assistemática, a identidade profissional é objeto de preocupação, trabalhada por meio de discussões sobre atribuições específicas do nutricionista e conceitos éticos. Coordenadores consideram importantes o debate e a pesquisa sobre o tema, recomendando sua ocorrência na graduação de modo transversal, no cotidiano das aulas. Propõem um maior aprofundamento da questão, advertindo sobre a necessidade de formação docente. Alunos preocupam-se com a prática profissional imediata, em franca diversificação, e com o reconhecimento social. Conclui-se que, em função da grande expansão da ciência da Nutrição e da atuação do nutricionista e tendo em conta o contexto condicionado pelas atuais políticas públicas, o assunto é relevante, verificando-se que a identidade do nutricionista revive um processo de construção.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em SaúdeUNIFESPUNIFESPSciELOUNESPUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em SaúdeBanduk, Maria Luiza Sampaio [UNIFESP]Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]Batista, Nildo Alves [UNIFESP]2015-06-14T13:39:05Z2015-06-14T13:39:05Z2009-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion111-120application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832009000100010Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 13, n. 28, p. 111-120, 2009.10.1590/S1414-32832009000100010S1414-32832009000100010.pdf1414-3283S1414-32832009000100010http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4907porInterface - Comunicação, Saúde, Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T23:56:37Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4907Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T23:56:37Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista Construction of professional identity in undergraduate courses for nutritionists La construcción de la identidad profesional en la graduación del nutricionista |
title |
A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista |
spellingShingle |
A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista Banduk, Maria Luiza Sampaio [UNIFESP] Nutritionist Professional identity Undergraduate courses Nutrition Higher education Nutricionista Identidade profissional Graduação Nutrição Ensino superior |
title_short |
A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista |
title_full |
A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista |
title_fullStr |
A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista |
title_full_unstemmed |
A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista |
title_sort |
A construção da identidade profissional na graduação do nutricionista |
author |
Banduk, Maria Luiza Sampaio [UNIFESP] |
author_facet |
Banduk, Maria Luiza Sampaio [UNIFESP] Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP] Batista, Nildo Alves [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP] Batista, Nildo Alves [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Banduk, Maria Luiza Sampaio [UNIFESP] Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP] Batista, Nildo Alves [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nutritionist Professional identity Undergraduate courses Nutrition Higher education Nutricionista Identidade profissional Graduação Nutrição Ensino superior |
topic |
Nutritionist Professional identity Undergraduate courses Nutrition Higher education Nutricionista Identidade profissional Graduação Nutrição Ensino superior |
description |
This study aimed to find how nutritionists' professional identity is developed during undergraduate courses, based on statements from coordinators and students of nutrition courses in the municipality of São Paulo. Professional identity was seen to be a subject of concern, albeit non-systematically, developed through discussions on nutritionists' specific attributes and ethical concepts. The coordinators believed that debate and research on the topic were important and should be conducted during the course in interdisciplinary form, within the classroom routine. They proposed going into this subject more deeply and warned about the need for teacher training. The students were concerned about immediate professional practice, which is clearly diversifying, and about social recognition. It was concluded that this subject is important because of the great expansion of the science of nutrition and the activities of nutritionists, within a context conditioned by current public polices. It was seen that nutritionists' identity has been undergoing a formation process. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-03-01 2015-06-14T13:39:05Z 2015-06-14T13:39:05Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832009000100010 Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 13, n. 28, p. 111-120, 2009. 10.1590/S1414-32832009000100010 S1414-32832009000100010.pdf 1414-3283 S1414-32832009000100010 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4907 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832009000100010 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4907 |
identifier_str_mv |
Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 13, n. 28, p. 111-120, 2009. 10.1590/S1414-32832009000100010 S1414-32832009000100010.pdf 1414-3283 S1414-32832009000100010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Interface - Comunicação, Saúde, Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
111-120 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268426230693888 |