Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692004000500014 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2226 |
Resumo: | This study was carried out with 3 to 6 year-old boys undergoing circumcision, with a view to understanding the meaning of the interactions they experienced them during the post-operative period as well as identifying their strategies while experiencing the surgery. Symbolic Interactionism was used as a theoretical reference framework, and Grounded Theory as a methodological framework. Due to these children's verbal development characteristics, the interview was mediated by therapeutic play. Their mothers were also interviewed as informers of their children's experience. Data were analyzed up to the point of categorization of the meanings, revealing the following category of concepts: Trying to regain control. Understanding the whole experience offers important elements to rethink nursing care to preschool boy who undergo circumcision, as well as to his family. |
id |
UFSP_eae3dbc7fddae8c08cd30054934cdd15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/2226 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomiaTrying to regain control: preschool boys' experience in the post-operative stage of circumcisionIntentando readquirir el control: la vivencia del preescolar en el postoperatorio de postectomiapediatric nursingplay and toysphimosischild, preschoolenfermagem pediátricajogos e brinquedosfimosepré-escolarThis study was carried out with 3 to 6 year-old boys undergoing circumcision, with a view to understanding the meaning of the interactions they experienced them during the post-operative period as well as identifying their strategies while experiencing the surgery. Symbolic Interactionism was used as a theoretical reference framework, and Grounded Theory as a methodological framework. Due to these children's verbal development characteristics, the interview was mediated by therapeutic play. Their mothers were also interviewed as informers of their children's experience. Data were analyzed up to the point of categorization of the meanings, revealing the following category of concepts: Trying to regain control. Understanding the whole experience offers important elements to rethink nursing care to preschool boy who undergo circumcision, as well as to his family.Este estudio fue realizado con niños de 3 a 6 años de edad, que fueron sometidos a la cirugía de postectomia, con los objetivos de comprender el significado de las interacciones vividas por ellos durante el postoperatorio de postectomia e identificar sus estrategias en cuanto pasan por esta experiencia quirúrgica. El referencial teórico utilizado fue el Interacionismo Simbólico y el metodológico fue la Teoria Fundamentada en los Datos. Por las características del desarrolho verbal de esos niños, la entrevista fue intermediada por los juguetes terapeuticos. Sus madres también fueron entrevistadas como informantes de las experiencias de sus hijos. Los datos fueron analisados hasta la fase de categorización de los significados, permitiendo la emergencia de la categoria conceptual: Tentando readquirir el control. La comprensión de esta experiencia ofrece elementos importantes para el repensar de la asistencia de enfermaría a la familia y al niño que fue sometido a postectomia.Este estudo foi realizado com meninos de 3 a 6 anos de idade, submetidos a cirurgia de postectomia, com os objetivos de compreender o significado das interações vivenciadas por eles ante o pós-operatório de postectomia e identificar as suas estratégias enquanto vivenciam a experiência cirúrgica. O referencial teórico utilizado foi o Interacionismo Simbólico e, o metodológico, a Teoria Fundamentada nos Dados. Devido às características de desenvolvimento verbal desses meninos, a entrevista com eles foi intermediada pelo brinquedo terapêutico; suas mães também foram entrevistadas na qualidade de informantes da experiência de seus filhos. Os dados foram analisados até a fase de categorização dos significados, permitindo a emergência da categoria conceitual: Tentando Readquirir o Controle. A compreensão dessa experiência oferece subsídios importantes para o repensar a assistência de enfermagem ao menino que vivencia a postectomia e à sua família.Centro Universitário Municipal de São Caetano do Sul-IMESCentro Universitário Nove de JulhoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOEscola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São PauloCentro Universitário Municipal de São Caetano do Sul-IMESCentro Universitário Nove de JulhoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Castro, Allison Scholler deOhara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]2015-06-14T13:31:16Z2015-06-14T13:31:16Z2004-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion797-805application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692004000500014Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 12, n. 5, p. 797-805, 2004.10.1590/S0104-11692004000500014S0104-11692004000500014.pdf0104-1169S0104-11692004000500014http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2226porRevista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T12:48:56Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/2226Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T12:48:56Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia Trying to regain control: preschool boys' experience in the post-operative stage of circumcision Intentando readquirir el control: la vivencia del preescolar en el postoperatorio de postectomia |
title |
Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia |
spellingShingle |
Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia Castro, Allison Scholler de pediatric nursing play and toys phimosis child, preschool enfermagem pediátrica jogos e brinquedos fimose pré-escolar |
title_short |
Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia |
title_full |
Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia |
title_fullStr |
Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia |
title_full_unstemmed |
Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia |
title_sort |
Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia |
author |
Castro, Allison Scholler de |
author_facet |
Castro, Allison Scholler de Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP] Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP] Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Centro Universitário Municipal de São Caetano do Sul-IMES Centro Universitário Nove de Julho Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Allison Scholler de Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP] Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pediatric nursing play and toys phimosis child, preschool enfermagem pediátrica jogos e brinquedos fimose pré-escolar |
topic |
pediatric nursing play and toys phimosis child, preschool enfermagem pediátrica jogos e brinquedos fimose pré-escolar |
description |
This study was carried out with 3 to 6 year-old boys undergoing circumcision, with a view to understanding the meaning of the interactions they experienced them during the post-operative period as well as identifying their strategies while experiencing the surgery. Symbolic Interactionism was used as a theoretical reference framework, and Grounded Theory as a methodological framework. Due to these children's verbal development characteristics, the interview was mediated by therapeutic play. Their mothers were also interviewed as informers of their children's experience. Data were analyzed up to the point of categorization of the meanings, revealing the following category of concepts: Trying to regain control. Understanding the whole experience offers important elements to rethink nursing care to preschool boy who undergo circumcision, as well as to his family. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-10-01 2015-06-14T13:31:16Z 2015-06-14T13:31:16Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692004000500014 Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 12, n. 5, p. 797-805, 2004. 10.1590/S0104-11692004000500014 S0104-11692004000500014.pdf 0104-1169 S0104-11692004000500014 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2226 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692004000500014 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2226 |
identifier_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 12, n. 5, p. 797-805, 2004. 10.1590/S0104-11692004000500014 S0104-11692004000500014.pdf 0104-1169 S0104-11692004000500014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
797-805 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268374397485056 |