Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Allison Scholler de
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP], Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692004000500014
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2226
Resumo: This study was carried out with 3 to 6 year-old boys undergoing circumcision, with a view to understanding the meaning of the interactions they experienced them during the post-operative period as well as identifying their strategies while experiencing the surgery. Symbolic Interactionism was used as a theoretical reference framework, and Grounded Theory as a methodological framework. Due to these children's verbal development characteristics, the interview was mediated by therapeutic play. Their mothers were also interviewed as informers of their children's experience. Data were analyzed up to the point of categorization of the meanings, revealing the following category of concepts: Trying to regain control. Understanding the whole experience offers important elements to rethink nursing care to preschool boy who undergo circumcision, as well as to his family.
id UFSP_eae3dbc7fddae8c08cd30054934cdd15
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/2226
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomiaTrying to regain control: preschool boys' experience in the post-operative stage of circumcisionIntentando readquirir el control: la vivencia del preescolar en el postoperatorio de postectomiapediatric nursingplay and toysphimosischild, preschoolenfermagem pediátricajogos e brinquedosfimosepré-escolarThis study was carried out with 3 to 6 year-old boys undergoing circumcision, with a view to understanding the meaning of the interactions they experienced them during the post-operative period as well as identifying their strategies while experiencing the surgery. Symbolic Interactionism was used as a theoretical reference framework, and Grounded Theory as a methodological framework. Due to these children's verbal development characteristics, the interview was mediated by therapeutic play. Their mothers were also interviewed as informers of their children's experience. Data were analyzed up to the point of categorization of the meanings, revealing the following category of concepts: Trying to regain control. Understanding the whole experience offers important elements to rethink nursing care to preschool boy who undergo circumcision, as well as to his family.Este estudio fue realizado con niños de 3 a 6 años de edad, que fueron sometidos a la cirugía de postectomia, con los objetivos de comprender el significado de las interacciones vividas por ellos durante el postoperatorio de postectomia e identificar sus estrategias en cuanto pasan por esta experiencia quirúrgica. El referencial teórico utilizado fue el Interacionismo Simbólico y el metodológico fue la Teoria Fundamentada en los Datos. Por las características del desarrolho verbal de esos niños, la entrevista fue intermediada por los juguetes terapeuticos. Sus madres también fueron entrevistadas como informantes de las experiencias de sus hijos. Los datos fueron analisados hasta la fase de categorización de los significados, permitiendo la emergencia de la categoria conceptual: Tentando readquirir el control. La comprensión de esta experiencia ofrece elementos importantes para el repensar de la asistencia de enfermaría a la familia y al niño que fue sometido a postectomia.Este estudo foi realizado com meninos de 3 a 6 anos de idade, submetidos a cirurgia de postectomia, com os objetivos de compreender o significado das interações vivenciadas por eles ante o pós-operatório de postectomia e identificar as suas estratégias enquanto vivenciam a experiência cirúrgica. O referencial teórico utilizado foi o Interacionismo Simbólico e, o metodológico, a Teoria Fundamentada nos Dados. Devido às características de desenvolvimento verbal desses meninos, a entrevista com eles foi intermediada pelo brinquedo terapêutico; suas mães também foram entrevistadas na qualidade de informantes da experiência de seus filhos. Os dados foram analisados até a fase de categorização dos significados, permitindo a emergência da categoria conceitual: Tentando Readquirir o Controle. A compreensão dessa experiência oferece subsídios importantes para o repensar a assistência de enfermagem ao menino que vivencia a postectomia e à sua família.Centro Universitário Municipal de São Caetano do Sul-IMESCentro Universitário Nove de JulhoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOEscola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São PauloCentro Universitário Municipal de São Caetano do Sul-IMESCentro Universitário Nove de JulhoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Castro, Allison Scholler deOhara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]2015-06-14T13:31:16Z2015-06-14T13:31:16Z2004-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion797-805application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692004000500014Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 12, n. 5, p. 797-805, 2004.10.1590/S0104-11692004000500014S0104-11692004000500014.pdf0104-1169S0104-11692004000500014http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2226porRevista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T12:48:56Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/2226Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T12:48:56Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia
Trying to regain control: preschool boys' experience in the post-operative stage of circumcision
Intentando readquirir el control: la vivencia del preescolar en el postoperatorio de postectomia
title Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia
spellingShingle Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia
Castro, Allison Scholler de
pediatric nursing
play and toys
phimosis
child, preschool
enfermagem pediátrica
jogos e brinquedos
fimose
pré-escolar
title_short Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia
title_full Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia
title_fullStr Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia
title_full_unstemmed Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia
title_sort Tentando readquirir o controle: a vivência do pré-escolar no pós-operatório de postectomia
author Castro, Allison Scholler de
author_facet Castro, Allison Scholler de
Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]
author_role author
author2 Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Centro Universitário Municipal de São Caetano do Sul-IMES
Centro Universitário Nove de Julho
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Allison Scholler de
Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv pediatric nursing
play and toys
phimosis
child, preschool
enfermagem pediátrica
jogos e brinquedos
fimose
pré-escolar
topic pediatric nursing
play and toys
phimosis
child, preschool
enfermagem pediátrica
jogos e brinquedos
fimose
pré-escolar
description This study was carried out with 3 to 6 year-old boys undergoing circumcision, with a view to understanding the meaning of the interactions they experienced them during the post-operative period as well as identifying their strategies while experiencing the surgery. Symbolic Interactionism was used as a theoretical reference framework, and Grounded Theory as a methodological framework. Due to these children's verbal development characteristics, the interview was mediated by therapeutic play. Their mothers were also interviewed as informers of their children's experience. Data were analyzed up to the point of categorization of the meanings, revealing the following category of concepts: Trying to regain control. Understanding the whole experience offers important elements to rethink nursing care to preschool boy who undergo circumcision, as well as to his family.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-10-01
2015-06-14T13:31:16Z
2015-06-14T13:31:16Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692004000500014
Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 12, n. 5, p. 797-805, 2004.
10.1590/S0104-11692004000500014
S0104-11692004000500014.pdf
0104-1169
S0104-11692004000500014
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2226
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692004000500014
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2226
identifier_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 12, n. 5, p. 797-805, 2004.
10.1590/S0104-11692004000500014
S0104-11692004000500014.pdf
0104-1169
S0104-11692004000500014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 797-805
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268374397485056